fbpx

Un nou director pentru Muzeul Național de Artă Contemporană al României – MNAC

Concursul organizat de Ministerul Culturii pentru ocuparea funcției de manager general al MNAC (declanșat în urma dispariției tragice a fostului director și fondator Mihai Oroveanu) a fost câștigat de Călin Dan. Viziunea strategică pe care acesta o propune pentru muzeu este aceea a unei instituții în continuă mișcare, care să gestioneze istoria recentă, să încurajeze creația actuală și să se poziționeze ca moderator al scenei artistice locale.

Călin Dan s-a născut in 1955 la Arad, este licențiat în Istoria și Teoria Artei al Institutului de Arte Plastice “N. Grigorescu” (actualmente Universitatea Națională de Arte) din București, iar din 1976 a activat ca jurnalist, critic și istoric de artă, artist și manager cultural. A fost redactor-șef al revistei “Arta”, director artistic al Centrului Soros pentru Artă Contemporană (1993-1996), unde pe lângă proiectele curatoriale, o atenție specială a fost dedicată cercetării și documentării artiștilor români contemporani. Călin Dan a fost co-autor al strategiei de creare și funcționare a Secției Foto-Video din Universitatea Națională de Arte și a activat permanent ca profesor invitat al acesteia, precum și al altor instituții de învățământ superior din Europa, SUA și Australia. În anii 90 a contribuit prin expoziții și publicații la promovarea internațională a artei din România, și a fost curatorul unor expoziții colective memorabile, printre cele mai importante ale perioadei : „Sexul lui Mozart“ (1991), „Ex Oriente Lux“ (1993), „01010101…“ (1994). Din 1995 până în 2013 a locuit și a activat la Amsterdam, unde a fost printre altele director artistic la Lost Boys Interactive și consultant pe probleme de arte vizuale al guvernului olandez.
 
Noua viziune managerială a MNAC se va concentra în jurul a trei axe prioritare: creșterea vizibilității publice a muzeului în România; încurajarea de colaborări menite să promoveze arta contemporană din România pe plan internațional; încheierea unor parteneriate strategice cu instituții din zona Central și Sud-Est Europeană pentru construirea unei istorii recente a artei din regiune.
 
Realizarea acestor obiective va implica deopotrivă acțiuni la nivel intern și extern: încurajarea și întărirea relațiilor cu publicul și intensificarea programelor educative; parteneriate media care să ajute la re-modelarea imaginii instituției și a prezenței acesteia în opinia publică; elaborarea (intern și prin parteneriate externe) de planuri tematice pentru expoziții, publicații, programe educative; consolidarea departamentului de cercetare/documentare al instituției prin colaborări externe; implicarea activă și permanentă a comunității de critici, istorici de artă și artiști în activitățile curente ale instituției.
 
MNAC își propune să fie o organizație vie, integrată în dinamica secolului 21 și o platformă de cercetare și expunere pentru arta din România de după 1945, pe care o va evalua critic și o va prezenta dintr-o perspectivă istorică, culturală și geografică, în context local, regional și internațional.
 
Expunerea și valorificarea fondului de lucrări existente prin proiecte expoziționale și de documentare / publicare precum și programul de achiziții fac parte din strategia de construire a unei colecții consistente și coerente, care să reflecte istoria recentă și actualitatea artei contemporane din România.
 
Muzeul va continua, intensifica și lărgi alianțele cu institutele culturale străine (Institut Français, British Council, Goethe Institut, Institutul Cervantes, Institutul Polonez, Centrul Ceh etc.) și va dezvolta parteneriate strategice și colaborări cu alte muzee din București și din țară al căror profil sau colecții sunt legate de promovarea artei contemporane.
De asemenea, pentru realizarea programelor pe care le propune, muzeul va colabora cu și se va sprijini pe Asociația Amicii MNAC, iar prin colaborarea cu galeriile și colecționarii existenți, va iniția și va urmări crearea și dezvoltarea unui cadru legislativ favorabil donațiilor, sponsorizărilor și finanțării instituțiilor muzeale și culturale.
 
Pentru un muzeu de artă contemporană, spațiul în care operează nu este niciodată doar o resursă pasivă, ci este în același timp suport și mediu artistic, făcând parte integrantă din expunere și din programul cultural pe care îl găzduiește. Viziunea strategică este aceea a unui MNAC gândit ca un centru activ de cultură contemporană, pentru care conceptul spațial și sediile în care  acesta își desfășoară activitățile au o importanță capitală.
În acest sens, aducerea în atenția publicului a celor trei sedii ale MNAC (și nu doar a sediului principal din Palatul Parlamentului) se va conjuga cu strategia expozițională și programele curatoriale, construite pe trei direcții principale: istoria artei din România (secolele 20 și 21 – Palatul Parlamentului), producția contemporană locală, regională și internațională (Sala Dalles) și zona de tip laborator/experiment, destinată mai ales artiștilor tineri (Calea Moșilor).
 
Triunghiul spațial format din cele trei sedii (fiecare cu un program expozițional coerent și bine definit) va impulsiona crearea unei rețele de instituții de artă contemporană care acționează în București, cu iradiere la scara națională și regională, ale cărei obiective vizează construirea unui public interesat și educat în cultura vizuală contemporană, stimularea creativității artistice, participarea la construirea unui spațiu public democratic, pentru care cultura (mai ales vizuală) poate fi un instrument esențial.

Tag-uri:
Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0