5 filme de savurat la Les Films de Cannes à Bucarest 2017

Comme d’habitude, în octombrie Bucarest este cuprins de febra Les Fillms. Les Films de Cannes à Bucarest este acel eveniment a cărui ratare se poate lăsa cu migrene cinefile, invidie și, pe alocuri, simptome de melancolie urbană acută.

Este vorba despre acea bucurie de a sta în sălile de cinema arhi-cunoscute, pline până la refuz, și de a vedea cele mai bune filme care s-au perindat în anul respectiv la Cannes. Este vorba și despre o emoție care traversează rândurile în întunericul sălii de cinema, dar și despre oportunitatea de a vedea regizori sau actori ale căror creații le savurezi, le admiri (la ediția din acest an vor fi prezenți regizorii Béla Tarr și Laurent Cantet).

Fără alte introduceri, iată cinci filme din programul Les Films de Cannes à Bucarest 2017, pentru cinci seri de bucurie cinematografică.

De Sofia Coppola m-am îndrgostit acum mulți ani, după ce am văzut “The Virgin Suicides”, ecranizarea eterică a romanului omonim al lui Jeffrey Eugenides, iar sentimentele s-au amplificat după “Lost in Translation”. Pentru “The Beguiled”, pe care îl vom vedea la festival, Coppola a plecat acasă cu premiul pentru regie de la Cannes. În plus, a ales să lucreze în această dramă plasată în timpul Războiului Civil din Statele Unite cu actrița sa fetiș, Kirsten Dunst, dar și cu Nicole Kidman, Elle Fanning, Collin Farrell.

Palme D’Or-ul regizorului Ruben Östlund, “The Square”, este un alt film de pus pe lista scurtă a vizionărilor din festival. Dincolo de motivul evident, suedezul m-a surprins în mod foarte plăcut în “Force Majeure”, filmul său anterior din 2014.

O mărturisire extrem de personală: Joaquin Phoenix este unul dintre actorii mei preferați. Prin urmare, pe lista apare fără doar și poate “You Were Never Really Here”, în regia lui Lynne Ramsay, în care Phoenix joacă rolul unui fost agent FBI. Poate vom înțelege de ce filmul, câștigător a două premii la Cannes (pentru scenariu și pentru interpretare masculină) a fost comparat cu “Taxi Driver” al lui Martin Scorsese.

Un film care atacă un subiect ce ne privește pe (aproape) toți este “Jeune Femme (Montparnasse Bienvenue)”, prezent în competiția Un Certain Regard și câștigător al premiului Camera d’Or. Regizoarea Léonor Seraille alege să surprindă povestea Paulei, care se reîntoarce la Paris după niște ani, fără niciun plan concret de viață. Se conturează astfel portretul unei generații care nu mai vrea sau nu mai poate să trăiască decât în prezent.

Un film despre o despărțire dureroasă și o căutare disperată, “Loveless”, al lui Andrey Zvyagintsev a câștigat Premiul Juriului și ajunge, de asemenea, pe listă.

P.S.: Deși am selectat doar cinci filme, pentru o toamnă împlinită, recomandarea ar fi să mergeți zilnic la cinema, între 13 și 22 octombrie.