Apartament AMVbt
În timp, fiecare arhitect/birou de arhitectură dezvoltă anumite elemente de stil care-i individualizează lucrările şi în acelaşi timp le face recognoscibile. Când nu are nimic de-a face cu manierismul sau cu repetiţiile sterile în lipsă de idei, e un semn de forţă şi maturitate profesională. În cazul AA Studio, biroul fondat de duo-ul creativ Alex Adam & Roger Pop, este deja evidentă preferinţa pentru spaţiile moderne, îndrăzneţe şi spectaculoase printr-o luminozitate aparte.
Însă cea mai puternică trăsătură a proiectelor pe care aceştia le semnează rămâne, credem, minuţiozitatea cu care este gândit şi implementat fiecare detaliu, până la obţinerea rezultatului perfect. Nu este astfel de mirare că multe dintre lucrările lor se întind pe ani buni, într-o căutare continuă a celor mai bune soluţii de design. Este şi cazul apartamentului pe care îl prezentăm în acest număr, aflat într-un bloc nou de locuinţe din cartierul Primăverii, cu care arhitecţii au făcut cunoştinţă când tocmai se terminau lucrările la structura de rezistenţă. A fost un prilej de a interveni cu uşurinţă pentru modificarea compartimentării iniţiale: pe suprafaţa pe care erau prevăzute două apartamente mai mici, a fost într-un final configurat un singur apartament, cu o suprafaţă totală de peste 300 mp, cu spaţii generoase şi confortabile, luminoase şi versatile. În centrul locuinţei a fost amenajată zona de zi (living, bucătărie, dining, birou, terasă exterioară), iar pe lateralele acestui nucleu au fost distribuite zonele de noapte – spaţii mai intime şi mai protejate, un fel de alveole semi-independente.
Trebuie menţionat faptul că beneficiarii, cunoscători şi consumatori de design, au susţinut total întregul demers şi s-au implicat în luarea deciziilor legate de amenajare. Şi pentru că, în urma dialogurilor despre cele mai potrivite soluţii, se conturase deja o listă de producători şi obiecte pe care şi le doreau în propria locuinţă (menţionăm câteva nume: Fendi, Rimadesio, Gaggenau, Baccarat, Viabizzuno, Moooi), a fost întâi conturat un cadru general neutru, curat, care să poată primi diverse scenarii cromatice sau volumetrice. Albul este din nou dominant, în special în spaţiile de zi unde, în combinaţie cu vitrajele către exterior, aduce multă luminozitate şi energie în viaţa cotidiană. Continuitatea şi discreţia acestui fundal minimalist (ce include mobilierul încastrat proiectat de arhitecţi) face ca apariţia unor contraste puternice la nivel vizual să nu afecteze coerenţa întregului ansamblu. Dacă în zona de bucătărie-dining-living, anumite obiecte – scaune, accesorii, lămpi – apar ca simple contrapuncte la albul uniform, există şi spaţii, precum biroul sau baia matrimonială, unde se trece puternic într-un registru al negrului şi griului.
Pentru a păstra cât mai curată imaginea generală, grilele de ventilaţie sau de climatizare au fost ascunse, iar mascarea lor a fost corelată cu sistemul de iluminare – fantele din scafele perimetrale sunt şi sursă de lumină indirectă. Pe lângă această lumină utilă, există şi numeroase surse de lumină decorativă, piese sculpturale care contribuie decisiv la crearea unei atmosfere aparte în fiecare spaţiu. Acest întreg sistem de iluminare artificială, împreună cu lumina naturală filtrată prin drapaje sau sisteme de umbrire, este suficient de flexibil pentru a genera nenumărate scenarii, adaptate dorinţelor specifice ale proprietarilor şi activităţilor care se desfăşoară în apartament.
Nu putem încheia fără a aminti de băile spectaculoase ale amenajării, pe care arhitecţii – cum ne-au obişnuit deja – le-au tratat cu aceeaşi importanţă ca restul apartamentului. Şi în cazul băii matrimoniale şi în cazul celei care aparţine dormitorului fiicei, cu un aer mai primăvăratic, spaţiile generoase adună la un loc finisaje, accesorii şi mobilier de cea mai înaltă calitate, estetic şi funcţional (Antolini, Sicis, Antonio Lupi, Gessi, Dornbracht, Tunes Radiatori and Inda).