Atemporal sculptural în designul de obiect semnat de Bogdan Ciocodeică
INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: STOA
Álvaro Siza spunea că „designul de mobilier nu poate fi desprins de conceptul spațiului căruia îi aparține”, iar designul de obiect semnat în ultimii ani de către arh. Bogdan Ciocodeică pare a fi în asentimentul acestei idei. Într-un demers creativ de tip zoom in, care, după cum mărturisește, i-a marcat întregul parcurs, arhitectul s-a orientat, după zece ani dedicați amenajării spațiilor interioare, și către designul de obiect. Cât se poate de firească, având în vedere că Bogdan Ciocodeică Studio realiza deja piese custom pentru proiectele de design interior, preocuparea s-a materializat prin colecții de mobilier în serie limitată și o frumoasă colaborare cu galeria pariziană Kolkhoze. Având siluete sculpturale, cabinetele, consolele, fotoliile, mesele ori canapelele seriilor ECOU și DOÏ sunt prezențe pline de personalitate, cu alură atemporală, despre care simți că vor însoți și bucura generații.
Pasul către designul de obiect: cum s-a întâmplat, era ceva ce îți doreai să încerci sau a fost o consecință firească a proiectelor de amenajare de interior?
Privind în urmă, parcursul meu profesional a fost o serie de momente de tip zoom in. Am început ca arhitect, lucrând la proiecte de mari dimensiuni în cadrul a diferite birouri de arhitectură. După ce am pornit la drum pe cont propriu, am simțit nevoia să mă ocup de spații interioare, să dau un zoom in pe proiect și să detaliez munca pe care o făcusem până atunci, și tot așa s-a întâmplat și cu mobilierul: după zece ani de proiecte de interior, a apărut nevoia unei priviri și mai în detaliu, care, dublată de faptul că noi realizăm multe piese custom, unice, pentru fiecare proiect, a dus la nașterea colecțiilor de mobilier în serie limitată.
Ce materiale folosești cu precădere și cu ce alte materiale ți-ar plăcea să experimentezi?
Nu cred că mi-am impus un material anume, dar inevitabil am ajuns să am un material preferat din multiple motive. Vorbesc aici despre lemn, iar motivul pentru care e materialul predilect este că se lucrează relativ ușor și este extrem de versatil. Un alt aspect foarte important este sustenabilitatea lui ca material, de la posibilitățile de reciclare la impactul mult mai redus asupra mediului față de alte materii prime, până la faptul că este o resursă regenerabilă.
Câte ceva despre proiectele recente și colaborarea cu Galeria Kolkhoze, Paris:
Colaborarea cu Galeria Kolkhoze a început din postura de client, cumpărând piese prin ei de la diverși designeri pentru proiectele noastre. Kolkhoze este una dintre cele mai bune galerii de collectible design contemporan din lume și nu este doar un marketplace pentru designeri, există o curatoriere foarte atentă, iar colecțiile realizate în exclusivitate pentru ei de către designeri au și un editor, dar și acces la cele mai bune ateliere de producție din Franța, cu sute de ani de experiență. În prezent, colaborarea cu ei continuă și s-a extins, în sensul în care pe lângă proiectele de arhitectură pe care le avem împreună am creat și două colecții de mobilier în exclusivitate pentru ei.
Câteva secrete din atelier despre modul de lucru, inspirație și orice ne mai poți împărtăși:
Când vine vorba de piese de collectible design, cred că lucrul cel mai important care scapă din vedere multora este procesul. Piața de collectible este una foarte atractivă și mai nou foarte mulți designeri și arhitecți își încearcă mâna, dar ce este esențial de știut e că o idee, un simplu gând nu poate să devină un obiect valoros. Nu e suficient. E nevoie de timp și multă muncă pentru a dezvolta fiecare piesă și a descoperi ce poate să devină aceasta. O colecție nouă durează aproximativ un an, un an și jumătate. E nevoie de muncă pe hârtie; pentru un obiect care ajunge să fie parte dintr-o colecție se fac zeci sau chiar sute de variațiuni, după care e nevoie de muncă de prototipare, de la mostre de finisaj la bucăți din obiect sau chiar macheta 1:1 a acestuia.
Trei designeri contemporani pe care îi urmărești cu plăcere?
Pierre Yovanovitch, Giancarlo Valle, Bernard Dubois.
Cum te raportezi la ideea de sustenabilitate în procesul de design?
După cum spuneam, sustenabilitatea este o componentă importantă în practica mea profesională, atât în ceea ce privește designul de obiect, cât și atunci când vine vorba despre proiectele de design de interior. Pornind de la ideea de a realiza un obiect sau un spațiu cât mai atemporal, cu intenția de a prelungi viața acestuia, nefiind subordonat vreunui trend de moment, până la alegerea materialelor folosite, toate acestea pot reduce impactul negativ pe care procesul de design îl are asupra mediului. Și conceptul de collectible design își propune chiar asta. Un obiect în ediție limitată, realizat din cele mai bune materiale, de către cei mai buni meșteri, care se poate lăsa moștenire generației viitoare spre deosebire de piese de mobilier mass market, care după 2-3 ani se descompun sub ochii noștri.
La ce colecții/proiecte lucrezi în prezent?
Recent am lansat o a doua colecție pentru Kolkhoze și pe lângă asta lucrez la două proiecte de interior foarte speciale pentru mine, despre care o să vă pot dezvălui mai multe detalii în curând.