AUTOR, de la bijuterie contemporană la branding de ţară
Autor a debutat acum șase ani, ca primul eveniment dedicat exclusiv bijuteriei contemporane româneşti, şi, la cârma artistului vizual Dan Pierşinariu, proiectul a crescut vertiginos, traducându-se în momentul prezent într-o platformă de networking, vânzare şi mai ales educare şi promovare a pieţei locale de obiect de design. Autor face acum parte din circuitul internaţional, cu standarde la nivelul celorlalte evenimente din domeniu – Joya Barcelona, Legnica Polonia, Blickfang Viena etc. – şi cu designeri ce pot intra oricând în selecţiile marilor galerii internaţionale de bijuterie contemporană.
Cea de-a unsprezecea ediţie Autor a reunite 62 de participanţi, dintre care peste 20 vin din afara ţării: Chile, Columbia, Taiwan, Bulgaria, Italia, Grecia, Korea, SUA, UK, Franţa etc. Bijuteria contemporană din România e în plină efervescenţă, iar asta se vede cel mai bine atunci când artiştii sunt faţă în faţă cu publicul, dar şi cu alţi artişti din ţări şi medii creative atât de diferite.
Dan mai crede că Autor oferă un bun branding de ţară. „Designerii care vin din afara României sunt impresionaţi de Bucureşti. La noi s-a dezvoltat foarte mult pentru că avem ceva tradiţie”. Se gândeşte să deschidă un spaţiu permanent dedicat Autor, dar momentan doreşte să crească nivelul internaţional al târgului. Concomitent, apariţia revistei tipărite bilingve Autor a crescut relevanţa proiectului. “Frecvenţa revistei este bianuală. Este un experiment, dar e un plus pentru eveniment şi e singura revistă despre bijuterie contemporană din România în acest punct”. „Cel mai mult îmi doresc ca Autor să fie un loc de întâlnire. Când un designer vine aici, aduce cu sine universul lui interior, iar ceea ce expune, ceea ce pune pe masă este un întreg context, nu doar simple obiecte. Cei care rezonează cu el rezonează cu ceva mult mai intim. De fapt asta înseamnă bijuteria de autor, o poveste, pe care o poţi purta, ţine în mână şi oferi mai departe”, explică Dan Pierşinariu. Expozanţii sunt şi autodidacţi, dar şi dintre care s-au perfecţionat în şcoli. Dan nu consideră însă acest aspect definitoriu pentru succesul bijuteriei contemporane. „Ei au un talent pe care trebuie să îl exprime. Tu faci o bijuterie în funcţie de tehnica pe care o stăpâneşti. Bijuteria de autor descrie o traiectorie foarte largă. Poţi să te joci, să navighezi, să creezi în mediul care îţi este familiar”.
Autor FOCUS:
Doru Dumitrescu descrie imperfect perfecŢiunea
Doru Dumitrescu este creatorul unor structuri estetice înduioşătoare prin poveştile pe care le descriu şi designerul distins cu premiul AAA (Autor Awesome Award) din cadrul celei de-a 11-a ediţii a proiectului AUTOR. Bucurându-se de susţinere şi în afara României (a fost invitat la târgul expoziţional de bijuterie contemporană din Barcelona „Joya”), Doru Dumitrescu s-a remarcat graţie unei colecţii capsulă – Imperfect Perfection, care vorbeşte despre 9 personaje cheie: Matthew Barney, Björk, Rem Koolhaas, Gaudi, Boris Vian, Vasile Leac, Bogdan Raţă, Nora Iuga şi Richard Dawkin.
Cine e Doru Dumitrescu şi care este universul lui creativ? Ce te-a atras spre bijuteria contemporană şi care a fost parcursul tău în acest context?
Am fost şi sunt în continuare un explorator ce înot pe râu în sus, iar în momentele de respiro mă scald într-un vast univers al trăirilor senzoriale. Am studiat câte puţin din cât mai multe, dar în special mi-am axat atenţia pe domeniul în care (cu multă pasiune şi dăruinţă) poţi face posibilă materializarea ideilor cu aromă şi tentă artistică, sculptura. După aproximativ 7 ani de activitate creativă în acest domeniu, s-a întâmplat ca într-o bună zi să mi se ofere pe tavă revelaţia de a scoate la plimbare sculptura şi, uite aşa, două vaste domenii s-au contopit, rezultând unul plin de puterea amândurora, sculptura purtabilă. De la acel definitoriu moment care a avut loc în luna lui februarie 2013, invitat fiind în tot felul de locuri pentru a expune şi având dorinţa ca pentru fiecare dintre ele să creez şi să prezint noi şi noi piese, mi-am trăit intens fiecare clipă într-un ritm foarte alert.
Cum ai luat contact cu AUTOR?
Promovarea primei piese cu funcţiunea de purtabilitate am făcut-o prin intermediul unei platforme sociale pe internet, unde a fost foarte rapid observată şi apreciată de uimitor de mulţi oameni printre care se afla şi Dan Pierşinaru, acesta din urmă făcându-mi în câteva cuvinte cunoscută tendinţa evenimentului său cât şi invitaţia de a participa în cadrul ediţiei cu numărul 9. Pentru mine, întâlnirea cu Autor a avut un efect marcant pozitiv, iar în momentul de faţă mă consider ca făcând parte dintr-o familie numeroasă în continuă creştere împreună cu care contribuim la integrarea conceptului de bijuterie contemporană în rândurile oamenilor cu deschidere spre special ai României.
„Imperfect Perfection” înseamnă inspiraţie
la un nivel larg – 9 personaje diferite ca background şi ca exprimare formează subiectele de la care au plecat piesele
din această colecţie. Care sunt poveştile care te-au atras să îi invoci şi cum s-au transpus ei în bijuteria ta?
Da, într-adevăr, colecţia „Imperfect Perfection” este conţinută şi indirect susţinută de 9 personaje cu o însemnătate foarte mare pentru demersul meu artistic. Deşi atât de diferiţi datorită caracterelor fiecăruia şi mediului în care activează, cât şi al modului de exprimare, există totuşi câteva ingrediente comune tuturor celor 9, şi anume: complexitatea elementelor ce compun rezultantele creaţionale (pentru că da, toţi cei 9 au tendinţe creative dezvoltate) şi una sau mai multe pasiuni constant exercitate. Mai mult, consider că romanul „Harta şi teritoriul” scris de Michel Houellebecq este cel care a avut un efect revelator în contextul conceperii colecţiei „Imperfect Perfection”, aceasta graţie modului în care personajul principal se confruntă cu momente cheie şi decizii ale căror rezultate ajung în nişte puncte apogeice relevante în evoluţia unui artist.
De ce ai ales lemnul ca mediu pentru această colecţie?
Fiecare dintre personajele alese pentru a da viaţă şi putere conceptului sunt conţinute de elemente distincte pe care le-am analizat cu grijă, iar mai apoi le-am transpus în nişte sculpturi purtabile puternic reprezentative. Spre exemplu, în cazul artistei Bjork, ale cărei apariţii în public sunt accesorizate de elemente artistice extrem de interesante şi inedite simţim tendinţa ei de a alege variantele cu impact vizual puternic, de aceea am şi conceput un colier supradimensionat (raportându-ne la dimensiunile anatomice ale artistei) în care piesele de lemn prezintă atât suprafeţe „moi” organice, cât şi contururi riguroase, geometrice. Această alăturare formală are menirea de a ilustra complexitatea personalităţii sale artistice. Conceptul colecţiei „Imperfect Perfection” este bazat în special pe detalii cu o doză considerabilă de pasiune, iar în ceea ce mă priveşte încă nu am descoperit un material pe Terra mai vibrant decât lemnul. Oricum, între timp au devenit mult mai concentrate conexiunile mele cu acest material şi, deci, mă aflu într-un proces didactic continuu despre lemn: tipologii, mod de prelucrare/ modelare, fenomene comportamentale etc.
Ai un imaginar bogat şi în acelaşi timp foarte răsfrânt în concret. Dacă ar fi să captezi în bijuteria ta o stare de fapt, sau o sumă de cuvinte, unde ţi-ai căuta inspiraţia?
Pentru moment, Iubirea sau extrase din scrierile lui Boris Vian.
Mai pe larg despre colecţia „Imperfect Perfection”: http://dorudumitrescu.com/
collections/imperfect-perfection/