Banchiza Urbană: V For Vintage 20. Este moda artă?

Mini-vacanța s-a terminat, însă a venit timpul să ne pregătim pentru un alt fel de sărbătoare, una a modei, care va avea loc în weekendul 21-22 aprilie. Este vorba despre ediția cu numărul 20 a târgului bianual V For Vintage, cel mai mare eveniment autohton dedicat designerilor independenți și culturii vintage, care își așteaptă vizitatorii „în casă nouă” – The Landmark, în zona Piața Romană – și cu provocarea de a da un răspuns întrebării „Este moda artă?”

Desigur, ne putem gândi la exemple precum rochia-homar creată de Elsa Schiaparelli în colaborare cu Salvador Dalí, colecția Mondrian a lui Yves Saint Laurent din 1965 sau la designeri contemporani precum Gareth Pugh sau Junya Watanabe, care experimentează cu forme și materiale, testând înseși limitele a ceea ce înseamnă o „haină”.

Coborând, însă, din sferele high-fashion-ului, și revenind cu picioarele pe pământ, ne regăsim într-o epocă dominată de consumerism, fast-fashion și conformism. Și atunci, cum putem să facem loc pentru artă în garderoba noastră cotidiană? Va trebui să vă gândiți la un răspuns la fața locului, însă, până atunci, v-am pregătit un interviu cu Laura Călin, fondatorul V For Vintage, despre istoria și conceptul târgului, și despre ce vi se pregătește în această primăvară.

 

Tema ediției din 21-22 aprilie, cu numărul 20, a târgului V for Vintage propune o dezbatere pe tema „Este moda artă?” În acest sens, la ce trebuie să se aștepte vizitatorii acestei ediții?

Cu fiecare ediție de V for Vintage, lansăm o provocare designerilor care aplică la târg. Pentru ediția de primăvară, provocarea este de a răspunde în mod creativ la eterna întrebare: „Este moda artă?” Prin urmare, portofoliile și colecțiile cu care designerii aplică sunt realizate pe această temă, iar cei care se asigură de respectarea criteriilor sunt jurații ediției, Amir Dobos, Fashion Director Cosmopolitan România, și Ioana Ciocan, Director General Art Safari București.

Vizitatorii ediției se pot aștepta la o selecție de design contemporan de calitate, unde colecțiile de primăvară/vară și colecțiile capsulă sunt adevărate opere de artă și, desigur, la vintage autentic. Va exista și o zonă dedicată studenților de la Universitățile de Arte și Design din București, Cluj și Timișoara. Iar noi ne propunem, ca de fiecare dată, să facem o ediție frumoasă de V for Vintage.

Unde se va desfășura ediția cu numărul 20? Ce v-a atras la acest spațiu?

V for Vintage 20 are loc într-un spațiu nou, urban și central, o combinație ce face din The Landmark (strada Vasile Alecsandri, nr. 4, zona Piața Romană) o destinație „hot” în weekendul 21-22 aprilie. În această primăvară, V for Vintage ajunge la 20 de ediții, iar schimbarea prefixului aduce un upgrade al târgului pe mai multe planuri. The Landmark ne oferă cadrul potrivit pentru acest upgrade. Faptul că este prima ediție în noul spațiu și că în inima The Landmark se află o grădină unde ne putem bucura de un pahar de prosecco și muzică bună sunt doar add-ons.

Cine sunt expozanții fideli ai târgului, cei prezenți la fiecare ediție? Spuneți-ne câteva cuvinte despre ei.

Sunt mulți designeri care vin la V for Vintage, designeri cu o fundație de brand puternică în spate și al căror parcurs am avut șansa să îl observăm și încurajăm încă de la primele ediții de V for Vintage (din 2008), precum Ana Alexe, Murmur, Wagner Arte sau My Precious Buzztard.

Cum ați caracteriza estetica promovată în cadrul V for Vintage? Putem vorbi de o direcție estetică clară sau, mai degrabă, de abordări diferite reunite în cadrul evenimentului?

V for Vintage este un concept de târg care se adaptează mediului – mai precis, locației. În amenajarea și construcția evenimentului direcția este minimalism și uniformitate în expunere, pentru a concentra experiența vizitatorului în jurul designului contemporan și a pieselor de vintage autentice expuse. Tematica fiecărei ediții se regăsește în zonele de lounge sau ca inserții în spațiul târgului.

Într-o eră în care opțiunile publicului consumator de fashion par a se împărți între fast-fashion și brand-urile mari, consacrate, unde se plasează designerii independenți? Cum ați caracteriza răspunsul publicului în ceea ce-i privește?

De 10 ani, de când organizăm V for Vintage, piața este într-o continuă creștere. Publicul înțelege valoarea designului contemporan românesc, este curios să descopere designeri noi și să îi susțină pe cei pe care i-au descoperit deja și cărora le apreciază creațiile. Pe lângă aparenta superficialitate a „fashion-ului”, moda este un mijloc prin care îți exprimi individualitatea, cultura sau preferințele. A alege un designer înseamnă a căuta ceva diferit, dar în același timp înseamnă a alege un alt stil de viață în care conștientizăm efectele negative ale consumului, căutăm opțiuni etice și susținem piața locală.

Ne vedem pe 21-22 aprilie, la V for Vintage, the #UPGRADE edition