BAR TON: o experiență audiofilă
DESIGN INTERIOR: Anda Zota & MuroMuro TEXT: Anda Zota, Ioana Chifu FOTO: Vlad Pătru
Acum, la ceva timp după deschiderea primului listening bar din România, cu câteva mii de discuri care au ajuns în colecțiile private ale vizitatorilor, cu zeci de dj sets și evenimente, proiectul BAR TON își dovedește maturitatea: designul simplu, funcțional, curat și simetric însă fără a fi simplist devine fundal neutru pentru experiența audiofilă.
context
Spațiul e situat la parterul unui bloc aparent obișnuit din perioada comunistă. Însă imobilul din strada Câmpineanu 24 are o istorie cel puțin interesantă: face parte din primul complex modernist socialist din România. Construit la sfârșitul anilor ’50 și finalizat la începutul anilor ’60, complexul din jurul Sălii Palatului ilustra excelența designului și ingineriei pur românești (în contrast cu importurile sovietice anterioare), fiind executat cu scopul de a demonstra coerența noii tipologii arhitecturale în țesutul urban și în viața societății.
În timp, în zonă au apărut o serie de funcțiuni muzicale – în apropiere sunt o mulțime de magazine de varii instrumente și echipamente. Chiar și acest spațiu găzduia anterior un magazin de muzică, anticipând existența noului BAR TON, primul și singurul listening bar de până acum din România.
design
Spațiul interior se citește ca o reinterpretare contemporană a esteticii social-moderniste a clădirii. Placajul de mesteacăn, mozaicul de marmură și placările de inox asigură o atmosferă austeră, aproape utilitară. Spațiul oferă o experiență plăcută de audiție nu doar audiofililor, ci și publicului larg, reușind să transgreseze interesul pentru muzică de la experți la novice.
Designul s-a concentrat în jurul ideii de a crea o comunitate nouă și de a încuraja vecinătatea și vecinii la participare, printr-o deschidere (sugestivă, abstractă, dar și fizică) care diluează limitele dintre interior și exterior. O fațadă cu acționare mecanică, din structură metalică și cu ochiuri mari de sticlă a înlocuit tâmplăria anterioară, permițând o mai bună comunicare cu trotuarul pietonal și cu spațiul verde din față. Denumită „fațada vie”, ea se transformă într-un catalizator, devenind o primă instanță în descoperirea spațiului și un prim contact al vizitatorilor cu barul. Podestul existent este acum o banchetă cu două fețe, accesibilă atât din exterior (când fațada este ridicată), cât și din interior.
Planul este curat și simplu, structurat de limitările intrinseci ale spațiului. Patru stâlpi de beton aflați în centrul camerei de formă aproape pătrată lasă prea puțin spațiu de „joacă”. Amplasate ca într-un plan liber, funcțiunile se așază organic, având muzica în centru, barul și elementele utilitare în laterală și locul de stat perimetral, pe contur. Zona pentru muzică are o simetrie compozițională perfectă, guvernată de un ax central marcat cu ajutorul unui corp de iluminat custom-made. Simetria capricioasă își regăsește referințe în spațialitatea sacră – barul devine astfel o capelă fără pereți ce aduce reverență sunetului.
Atmosfera creată prin lumină centrează întreaga experiență în jurul programului funcțional. O atenție specială a fost acordată proiectului de design de iluminat, care are două scenarii: de zi și de noapte.
Materialele au reprezentat o parte importantă a procesului de design. Pereți decojiți și pardoseli de mozaic evocă spațiul original, în timp ce texturi lise de inox și placaj de mesteacăn creează un dialog al contrastelor. S-au folosit doar materiale naturale: lemn, metal, textil – ilustrând o bună înțelegere a principiilor sustenabile. Pentru a-l transforma într-un spațiu de audiție dedicat, o structură independentă de lemn și vată minerală creează efectul de „cameră în cameră”, asigurând tratamentul acustic necesar.
PROIECT: BAR TON; AMPLASAMENT: str. Ion Câmpineanu 24, București; DESIGN INTERIOR: arh. Anda Zota & MuroMuro (arh. Ioana Chifu, arh. Onar Stănescu); ILUMINAT: Greentek Lighting; FINALIZAT: 2023
Articol publicat în igloo #220 / Reviste experimentale de arhitectură / iunie-iulie 2024