Bienala de Design din Istanbul

Organizată în jurul temei Viitorul nu mai este ce era odată (The Future is not What it used to be), cea de-a doua ediţie a Bienalei de Design din Istanbul este dechisă publicului în perioada 1 noiembrie – 14 decembrie. Având la bază o abordare istoricistă, evenimentul se dorește a fi un manifest pentru gândiri alternative privind design-ul și relaţia sa cu cotidianul, un nou tip de manifest, care sintetizează experienţa ultimelor decenii și propune noi moduri de gândire.

Text: Loredana Brumă

Indiferent de forma de reprezentare, proiectele participante imaginează un nou viitor printr-o analiză critică a trecutului și ridică probleme specifice societăţii actuale. Proiectele sunt structurate în cinci departamente, care evidenţiază cinci planuri ale societăţii: personal, resurse, norme și standarde, relaţii civice și comunicare.

Manifesting the Look of Love, un proiect realizat de Haelo Design, din Chicago, implică un soft care scanează ochii a două persoane în timp ce se privesc și traduce rezultatele sub forma unor cadouri aniversare, realizate din materiale simbolice, în funcţie de numărul de ani aniversaţi. Proiectul Jardin d’hiver, propus de Dice Kayek, prin intermediul unei proiecţii video menite a evidenţia rolul modei ca mediu de explorare a lumii din jurul nostru, imaginează un Istanbul al anului 20300, cu o societate apatică în care își fac apariţia reprezentări viu colorate florale, futuristice, de inspiraţie naturală. Who builds your Architecture, proiect realizat de un grup newyorkez de artiști analizează implicaţiile arhitecturii globale din perspectiva migraţiei forţei de muncă. Design Activism: A contemporary Design Manifest este un proiect ce vine din Croaţia si care se concentrează asupra schimbului de informaţii și a modului în care comunicarea poate susţine și influenţa ideile progresiste.