Biodeck – ambalajele, între biodegradabil și artistic
Acum doi ani, Maria Desmirean, Tudor Georgescu, Adrian Georgescu, Laurențiu Soare hotărau să nu mai fie nevoiți să mai meargă la festivaluri în urma cărora să rămână munți de plastic care să polueze ani de zile. Astfel s-a născut ideea Biodeck, care propune să înlocuim plasticul din viețile noastre cu ambalaje făcute din plante, 100% biodegradabile și compostabile. Partea și mai interesantă este că îmbină tot acest demers eco cu diverse colaborări cu artiști și designeri români pentru un design de ambalaj pe cât de responsabil, pe atât de frumos.
Cum a demarat și a crescut proiectul Biodeck?
Biodeck s-a născut ca urmare a dorinței noastre de a găsi o soluție la cantitățile imense de plastic de unică folosință pe care le consumă societatea zi de zi. Ideea ne-a venit după ce am fost la un festival la mare, iar în ultima zi de festival am văzut munții de plastic, sticle, pahare care au rămas în urma celor care deja plecaseră. Știam că acele deșeuri nu vor fi reciclate și că vor polua mulți ani de atunci înainte. Acea imagine ne-a șocat și ne-a făcut să ne întrebăm ce putem face în legătură cu asta, cum putem să găsim o soluție.
În momentul de față suntem bucuroși că putem să oferim publicului o gamă largă de ambalaje de unică folosință inovative. Ele sunt 100% biodegradabile și compostabile și sunt făcute din plante. Nu am înțeles de ce un lucru atât de perisabil ca mâncarea este ambalat în ceva atât de permanent ca plasticul. Am ajuns să trimitem oameni pe lună, era și cazul să găsim o variantă inovativă și să oferim o soluție la consumul de plastic. Ne-am bucurat de interes din partea comunităților preocupate de mediu, iar mai apoi acest interes s-a propagat către alte comunități, astfel că în prezent suntem prezenți în mai multe cafenele, restaurante, la festivaluri prin food vendors sau în supermarketuri.
„Ambalaje făcute din plante, 100% biodegradabile și compostabile” – cât de dificil este să produci așa ceva în România?
Deoarece pentru noi este foarte importantă calitatea produselor, este nevoie de o investiție majoră în echipamente inovative, de ultimă generație. Dificultatea mai mare vine din faptul că trebuie să creezi o industrie nouă, să începi campanii de educare a publicului, să îți asumi un rol de first entrant în această piață. Sigur, are și avantaje, dar și dezavantaje. Cu atât mai mult ne axăm pe zona de educare și de informare a publicului, cu cât în România infrastructura de colectare și mai apoi cea de reciclare/compostare este deficitară. Dacă s-ar cunoaște principiile de bază, atunci beneficiile de mediu ale produselor noastre ar fi mult mai simplu de înțeles de către publicul larg. Totuși, ne bucurăm de faptul că în orașele mari există deschidere pentru produsele compostabile și că în jurul nostru s-a format o comunitate responsabilă, implicată și dispusă să facă mici eforturi personale înspre un consum conștient. Iar această comunitate crește pe zi ce trece, ceea ce ne bucură tare mult!
Cine se ocupă de partea de design și de unde vă inspirați?
Ne-am propus încă de la început ca produsele noastre să fie purtătoare de mesaje ale unor artiști români. De aceea avem un Artwork series, cu design semnat de Evelin Bundur, Saddo sau Visual Playground și, în curând, și alți artiști. Ne adresăm cu produsele noastre și piețelor din afara României, unde le și distribuim, și ne bucură ca designul lor să fie făcut de artiști români. Mai mult decât atât, toate materialele noastre și toată partea de creație este realizată în România și ne propunem să o păstrăm aici.
Unde putem descoperi produsele Biodeck?
În specialty coffee shops, cum ar fi Beans&Dots, Steam, Coftale, Papila și altele sau în restaurante precum Nido Kitchen, Zexe și multe altele. De asemenea, ele pot fi găsite pe site-ul nostru sau în Mega Image, Carrefour, Kaufland sau Metro.
Interviu apărut în igloo 189 / apr-mai 2019