fbpx

Camera lui Darwin impresionează la Bienala de la Veneția

La ediţie aniversară (120 de ani), Bienala de Artă de la Veneţia (9 mai – 22 noiembrie 2015) numără nu mai puţin de 89 de ţări participante şi 44 de evenimente conexe, selectate de către nigerianul Okwui Enwezor, curatorul ediţiei 56. România este reprezentată la Bienală după cum urmează: la noua Galerie a Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică, artiştii Michele Bressan, Carmen Dobre-Hametner, Alex Mirutziu, Lea Rasovszky, Ştefan Sava şi Larisa Sitar prezintă expoziţia „Inventând adevărul despre ficţiune şi realitate“ (curator: Diana Marincu), iar în Pavilionul Central expune pictorul Victor Man.

Atenţia publicului specializat şi nu numai este însă îndreptată mai ales către „Darwin’s Room”, expoziţia pictorului Adrian Ghenie de la Pavilionul Naţional din Giardini della Biennale. Curatoriată de către Mihai Pop şi în concordanţă cu tema generală a bienalei, „All the World’s Futures”, expoziţia este o arhivă metaforică a istoriei recente, concentrată pe trei segmente: „Furtuna”, „Galeria de portrete (Autoportret ca Charles Darwin)” şi „Disonanţele istoriei”. Prezenţa pictorului clujean la Veneţia a prilejuit şi renovarea şi compartimentarea Pavilionului Naţional, graţie unei finanţări integrale făcute de acesta. Pentru expoziţia lui Adrian Ghenie, arhitectul Attila Kim a propus o compartimentare a Pavilionului României inspirată de structura arhitecturală originală a acestuia, construit în 1938, la iniţiativa lui Nicolae Iorga, după planurile arhitectului italian Brenno del Giudice. În conturarea noului spaţiu, Attila Kim a acordat o atenţie specială luminii. Cele trei săli albe, inundate de lumină natu­rală, care evocă monumentalul saloanelor de pictură, sunt separate de două spaţii de trecere, inserţii butaforice, luminate artificial, care sugerează efemerul. Cât despre pardoseală, mozaicul veneţian original al Pavilionului respiră în sfârşit după decenii de acoperire cu vopsea gri. Aranjarea picturilor în noul spaţiu configurat a ţinut cont de preferinţa lui Adrian Ghenie pentru modul de expunere din muzeele itali-ene, cum ar fi panotarea de la Gallerie dell’Accademia.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0