Centenar vienez

În 2018, Viena celebrează arta seducătoare a lui Klimt, Schiele, Moser și Wagner cu ocazia centenarului morții lor. O serie de expoziții la nivel de oraș, derulate timp de un an întreg, omagiază titanii modernismului vienez.

Odată cu apropierea Primul Război Mondial, în anul 1918 Europa a pierdut patru titani ai modernismului vienez: artiștii Gustav Klimt, Egon Schiele și Koloman Moser și arhitectul Otto Wagner. În cinstea centenarului deceselor lor, Consiliul de Turism din Viena a planificat o inițiativă substanțială la nivelul orașului intitulată „Frumusețea și Abisul” ce constă într-o serie de expoziții care evidențiază impactul acestor patru artiști în arta europeană și celebrează schimbarea secolului prin Wiener Moderne sau modernismul vienez.
„Cei patru bărbați au fost înaintea timpului lor, având o gândire foarte modernă, de perspectivă și fără teamă să rupă tabuurile”, a declarat Helena Hartlauer, purtătoarea de cuvânt a Consiliului de Turism al Vienei, pentru artnet News. „Celebrarea acestei valoroase moșteniri culturale reprezintă o ocazie perfectă pentru oraș de a prezenta această eră și influența sa continuă în prezent.”

Dintre cei patru artiști onorați la Viena, Klimt este probabil cel mai bine cunoscut, o figură iubită pentru portretele sale erotice de femei, dintre care cele mai faimoase sunt înfrumusețate cu frunze de aur. Protejatul său, Schiele, a fost și mai explicit sexual în imaginile sale ilustrând femei – într-o asemenea măsură încât materialele de promovare pentru „Frumusețea și abisul” conținând nuduri au fost cenzurate în Germania și Marea Britanie.

Prima expoziție majoră dedicată lui Wagner în ultimii 50 de ani va fi deschisă la Muzeul Wien Karlsplatz în martie 2018, în timp ce Moser – un pictor prolific, designer grafic și artizan – va fi prezent într-o expoziție la MAK – Muzeul Austriac de Arte Aplicate, acasă la arhivele Wiener Werkstätte, o comunitate de artă și design fondată de Moser și Josef Hoffmann în 1903 pe principiul Gesamtkunstwerk, o creație totală de artă.

Dincolo de cele patru figuri prezentate, „Frumusețea și abisul” ajunge în profunzimea mișcării culturale mai ample privind condițiile sociale care au permis artei moderniste să înflorească odată cu fin-de-siècle în Viena. O investigare plină de șarm prin comunitățile artistice din cafenelele și saloanele vremii, alături de rețeaua de colecționari care au susținut artele sunt componentele inedite prezentate în acest proiect cultural printre alți factori.

Consiliul de turism vienez a planificat evenimentul încă de la începutul anului 2016 și s-a gândit cu grijă la cum să-l numească. „Modernismul vienez este diferit de arta clasică sau Art Nouveau”, a declarat Hartlauer. „Nu este vorba doar de a fi decorativ, colorat și plăcut. Există foarte des un element întunecat combinat cu frumusețea.” Österreichische Galerie Belvedere va organiza două expoziții sub această tematică. „Klimt nu este sfârșitul: Trezirea în Europa Centrală”, demers care consideră moartea lui Klimt, Schiele, Wagner și Moser nu ca închiderea unei epoci artistice, ci tocmai ca punct de cotitură în dezvoltarea artei moderne în fostul imperiu austro-ungar. Acest proiect cultural include operele lui Oskar Kokoschka și Albin Egger-Lienz.

Muzeul va reflecta colecția permanentă Schiele în „Egon Schiele: Modalități de colecție” printr-o expoziție care asociază picturilor artistului schițele preliminare sau lucrări conexe.
La rândul său, proiectul Klimt se va desfășura la Kunsthistorisches Museum Wien, acasă la Nuda Veritas, cu ”Stairway to Klimt”, în care o platformă ridicată se extinde deasupra scării mari oferind vizitatorilor un acces mult mai apropiat de lucrări – seria alcătuită din cele 13 picturi Klimt aflate în partea superioară a pereților. „În mod normal, pur și simplu umblați lângă această lucrare și nu vă dați seama ce pietre prețioase ascunse aveți pe scară”, a spus Hartlauer.
(Muzeul a instalat anterior „podul Klimt”, în anul 2012, cu ocazia celei de-a 150-a aniversări a lui Klimt.)

Secession, un spațiu de artă contemporană fondat de Klimt și un grup de artiști, inclusiv Moser, în 1897, va prezenta „Gustav Klimt, Koloman Moser și arta timpului lor”. Instituția va reedita istoria ei timpurie și va avea o re-creere a purtătorilor de coroane, o friză Moser reprezentând un șir de fete dansatoare – element decorativ care a fost odată trăsătura cheie a arhitecturii clădirii.

Muzeul Evreiesc Viena și Muzeul Ernst Fuchs din Villa Otto Wagner vor reedita atât salonul vienez de la începutul secolului trecut în care s-au dezvoltat discursurile culturale și politice, în expozițiile respective „Arnstein, Todesco, Zuckerkandl: Gazde și Saloanele Lor Între Artă și Politică” și „Vechiul Salonului Vienez: scenă orbitoare pentru societate”.

Alte instituții participante includ Muzeul Sunetului, Gustav Klimt’s Studio, Centrul Arnold Schönberg, Colecția de Mobilier Imperial Hofmobiliendepot, Muzeul de Literatură al Bibliotecii Naționale a Austriei, Casa Muzeului Sunetului, Institutul Cultural Bulgar, Wittgenstein House și Fundația austriacă privată Friedrich și Lillian Kiesler.

Listă ilustrații:
0. Vienna Secession. ©Jorit Aust
0b. Detaliu al clădirii Secession din Viena cu motto-ul mișcării în litere aurii prinse de fațadă. Clădirea semnată de Otto Wagner este unul dintre cele mai cunoscute exemple de arhitectură Jugendstil. Fotografie prin amabilitatea Vienna Secession
1. Podul Klimt în 2012. Fotografie publicată prin amabilitatea Muzeului Kunsthistorisches Viena.
Muzeul Kunsthistorisches Viena va relua proiectul expozițional ”Stairway to Klimt“ ca parte a proiectului cultural „Frumusețea și abisul“ celebrare a modernismului vienez pe tot parcursul anului 2018.
2. Gustav Klimt, Sărutul, 1908-09. Fotografie prin amabilitatea Belvedere, Viena
3. Gustav Klimt, Johanna Staude (1917-1918). Fotografie prin amabilitatea Österreichische Galerie Belvedere
4. Gustav Klimt, Femeie care cântă la Organon / Alegoria muzicii (Studiu) (1885). ©Belvedere Vienna
5. Gustav Klimt, Judith (1901). ©Belvedere Vienna
6. Egon Schiele, Die Umarmung (1917). ©Belvedere Vienna
7. Gustav Klimt, Sonja Knips (1897/98). ©Belvedere Vienna
8. Wilhelm Thöny, General și Diplomat (aprox. 1930-40). ©Belvedere Vienna
9. Gustav Klimt, Viața și Moartea (1910/11). ©Leopold Museum, Vienna. Fotografie prim amabilitatea M. Thumberger
10. Egon Schiele, Der Tod und Mädchen (1915). ©Belvedere Vienna
11. Gustav Klimt, Floarea-soarelui (1907). ©Belvedere Vienna
12. Oskar Kokoschka, Der Prager Hafen (1936). ©Belvedere Vienna
13. Gustav Klimt, Amalie Zuckerkandl (1917/18). ©Belvedere Vienna