City Business Centre, Timişoara

Clădirea de birouri, comerţ, servicii amplasată pe latura vestică a Pieţei 700 – Timişoara este prima etapă a unui ansamblu de cinci clădiri, galerii, atriumuri etc., ce vor constitui „orăşelul” City Business Centre. Ansamblul Modatim urmează a înlocui industria textilă existentă şi presupune o conversie radicală a locului, generând o abordare mai generoasă a întregii zone.

Text: Viorica Buică, adaptare a unui text de Vlad Gaivoronschi
Fotografii: arh Ovidiu Micşa, Şerban Bonciocat

Chiar din 1990, anul înfiinţării biroului Andreescu & Gaivoronschi, cei doi arhitecţi timişoreni s-au individualizat prin abordarea proiectelor la o scară urbană mai largă, într-o încercare aproape vizionară. În momentul în care Primăria oraşului Timişoara a organizat un concurs de sistematizare pentru zona Pieţei 700, acum mai mulţi ani, aceştia au venit cu o propunere complexă, cu un procent nu foarte mare de construit şi cu o structură fluidă. Concursul a fost însă atunci câştigat de un proiect semnat de Şerban Surdza care, din contră, vedea în zonă o densificare foarte mare. Lucrurile nu au mers mai departe şi iată că, peste ani, arhitecţii Andreescu şi Gaivoronschi s-au întors pe acest sit pentru a realiza un proiect imobiliar de mare amploare.

Clădirea deja realizată, care a câştigat Premiul Secţiunii de Arhitectură la Anuala de la Timişoara din decembrie 2007, constituie prima „parte” a unui ansamblu coerent, caracterizat prin suprapunerea mai multor straturi funcţionale, respectiv subsolul cu parcaje şi spaţii tehnice, parterul şi mezaninul cuprinzând servicii şi comerţ, etajele 1-5, cu birouri de clasă A, şi etajul ultim, în retragere (penthouse), acomodând birouri şi/sau servicii.

O nouă tendinţă în arhitectura celor doi timişoreni, integrarea elementelor de „landscaping” se face simţită în „relieful stratificat” al ansamblului, cu terase înverzite şi circulabile peste mezanin şi la etajul 5. „Stratul” mezaninului este definit ca dominantă orizontală a întregii compoziţii, integrând cele cinci clădiri, iar cele două coji ale faţadelor, între care se nasc logii din când în când, cu posibilitatea realizării unei umbriri şi transparenţe totodată la interior şi permiţând întreţinerea uşoară a acestora, întreţin un dialog fertil pentru înfăţişarea clădirii. De altfel, acestea generează şi un joc de materialităţi, ce implică straturile „pielii exterioare”: jaluzelele ceramice fixe tip Creaton în dreptul logiilor şi al întregului mezanin şi jaluzelele de sticlă serigrafiată mobile, cu senzori şi motoraşe electrice pe restul faţadelor. Există, de asemenea, un sistem „inteligent” de management şi control (BMS) al pierderilor energetice, bazat pe principiul activ al senzorilor faţadelor ce comandă închiderea sau deschiderea jaluzelelor de sticlă funcţie de parametrii climatici. Noaptea, clădirea se trezeşte la o nouă viaţă datorită luminării artificiale indirecte a lamelelor de sticlă ale faţadei după trei scenarii diferite, coordonate de sistemul BMS, şi devine un reper urban şi mai puternic.

La interior, clădirea se caracterizează prin definirea unor „locuri” puternice, cu ambianţă şi atmosferă aparte, precum holul-lobby, cu a sa „orgă de sticlă”, scara „în cascadă” de peste planul înclinat deasupra rampei de acces în parcare, terasa înverzită la etajul întâi şi cea cu pardoseală din scânduri din lemn exotic la penthouse. Structura amplă a stâlpilor de beton cu armătură rigidă şi a grinzilor metalice ajurate cu deschideri de până la 11 metri au permis o flexibilitate maximă a spaţiilor de birouri organizate în jurul nucleului central. S-a realizat de asemenea un raport optim între spaţiile de servicii şi cele deservite, fapt ce a generat un maximum de suprafaţă închiriabilă la nivel de birouri clasă A, după normele europene (înălţime de aproape 3 metri, pardoseală flotantă, aproape 1 000 mp/nivel etc.).

Suprafaţa clădirii este de 10 500 mp din care circa 1 700 mp parcare subterană şi spaţii tehnice şi aproximativ 7 800 mp destinaţi închirierii. În final, întregul ansamblu va avea circa 60 000 mp, cuprinzând şi cele 600 locuri de parcare în subsol, la care se vor adăuga curţile atrium şi galeria pietonală, adevărata coloană vertebrală a ansamblului.