fbpx

Common Parts: reduce/repair/reuse/recycle

INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: courtesy of Ana Dinuță

O conversație deschisă și realistă despre sustenabilitate în fashionul românesc cu arhitecta Ana Dinuță, creatoare a brandului Common Parts, ne dovedește că pe axa reciclării, reutilizării și a reducerii risipei se pot resuscita în forme artistice noi și inedite părți ale unor foste întreguri. Neîntâmplător, Common Parts s-a inspirat la nivel de filosofie a brandului din părțile comune ale unei clădiri, prelucrând resturi textile și articole vestimentare utilizate pentru a le înscrie într-un nou registru, cel al coproprietății, reducând astfel risipa. Nu mai adăugăm decât că la Common Parts se intersectează poezia (una dintre colecții a fost inspirată de vânt) cu zero waste (sunt utilizate și reutilizate toate bucățile de material existente) și vă lăsăm să o descoperiți pe Ana și creațiile sale.

MZ: Cum ai prezenta, pe scurt, filosofia Common Parts?  

AD: Ador alegerea acestui cuvânt – filosofie –pentru a vorbi despre chestiuni generale și fundamentale la Common Parts pentru că, în definitiv, iubesc înțelepciunea și mă consider un „student al naturii”. Common Parts sau, în română, Părțile Comune ale unei clădiri sunt acelea supuse coproprietății (fațadă, fundație, acoperiș, scări etc.), iar răspunderea pentru ele o poartă toți proprietarii din respectivul imobil. Tot astfel, în viziunea mea și a acestui brand, articolele vestimentare vor trebui să-și prelungească  durata de viață, trecând pe la mai mulți utilizatori sau proprietari și  îndurând mai multe faceri/desfaceri/refaceri. E o direcție bună către reducerea risipei din industrie. Așadar: reduce/repair/reuse/recycle… și îmi place și rezonanța lui common care spune că ar trebui să  facem asta împreună! În plus, Common Parts expune o estetică de proces, acel proces prin care părțile se compun pentru a crea un  întreg.

F68B4314

MZ: Ce înseamnă mai exact un fashion brand up-cycling luxury?

AD: Continuu doar introductiv la nivel filosofic – este vorba despre a chestiona conceptul de risipă, am această preocupare :). Oare chiar trebuie să ne asumăm consecințele risipei sau putem mai întâi să o minimizăm? Am ales să lucrez cu ceea ce se risipește, cu resturi textile, cu articole deteriorate aflate la sfârșitul vieții, cu haine ce nu mai răspund nevoilor actualilor proprietari, ajunse practic la sfârșitul unui ciclu, pe care le integrez în produse noi, de o calitate și valoare mai mare decât originalul, adică fac ceea ce se numește up-cycling.

Deși cuvântul luxury poate părea arogant, în fapt caracteristicile unui articol de lux sunt îmbibate în natura up-cyclingului, căci inevitabil avem valoarea de unicat, avem nenumărate ore de manoperă calificată și mai ales avem cusături/aplicații hand made. Îmi doresc să contribui la popularizarea up-cyclingului, dar nu cred că hainele trebuie să fie ieftine, nu cred în fast fashion și nici în affordable luxury – acesta este motivul pentru care descriu Common Parts ca luxury up-cycling brand.

 

 

MZ: Care sunt principalele provocări ale paradigmei zero waste în acest moment?

AD: Eu personal consider că nu vorbim deocamdată despre o paradigmă, căci ne lipsește tocmai larga acceptare sau cel puțin înțelegere. Eu, la Common Parts, pot atinge zero waste și cred că există multe astfel de modele micro. Provocările majore sunt încă legate de scalabilitatea proceselor și de transformarea lor în activități profitabile, și nu spun profitabile pentru mediu și, implicit, pentru noi toți, ci profitabile din punct de vedere economic.

_YC_1872

MZ: Câțiva pași ai procesului: de unde provine materia primă și ce se întâmplă în atelierul Common Parts?

AD: Materia primă este majoritar disponibilă din donații, fie de la fabrici de confecții și mici ateliere, fie de la familie, prieteni și cunoscuți, iar restul este reprezentat de o mică parte de articole achiziționate din magazine second-hand sau de pe platforme care vând textile deadstock. Am un număr magic de trei materii prime preferate sau abordări (de)constructiviste pe care le folosesc sub o denumire generică de up-cycling modular:

  • prima include resturi textile mici (rezultate din croirea industrială sau din tocarea unor haine ce nu mai pot fi recuperate) combinate în texturi de tip patchwork, care adesea primesc aplicații sau cusături manuale;
  • a doua este despre folosirea unor părți componente mai mari, din materiale naturale și care nu își pierd proprietățile în timp, părți ce pot fi recuperate din haine existente: pantaloni din denim, cămăși bărbătești din bumbac, sacouri bărbătești din lână;
  • a treia este o combinație a primelor două cu accentuarea componentei emoționale și include materiale recompuse artistic pe principii de straturi suprapuse rezultând în imagini
camasa_F68B4085

MZ: Ce se întâmplă cu „părțile” rezultate în urma producției? Dacă mai rămân…

AD: Întotdeauna le păstrăm și întotdeauna avem modele care le înglobează.

 

 

MZ: Cea mai inedită sursă de inspirație de până acum, în realizarea unei colecții:

AD: Vântul.

 

 

MZ: Câțiva designeri care mizează pe sustenabilitate și zero waste pe care îi urmărești cu plăcere:

AD: Priya Ahluwalia, Kiko Kostadinov, Ksenia Schnaider, Lutz Huelle și muuuulți alții.

 

 

MZ: Putem vorbi despre fashion sustenabil în România?

AD: Începuturi timide, încurajări destul de puține, totuși mă bucur să pot observa creșterea interesului pentru fashion sustenabil la noi, chiar dacă este vorba deocamdată doar despre re-vânzare și re-utilizare. Sunt încă puține branduri și proiecte rezultate dintr-o reală conștientizare și prea multe care mizează pe sustenabilitate ca pe un trend.

F68B4266

MZ: Unde găsim produsele Common Parts?

AD: Pe site-ul www.common.parts, pe platformele www.revibe-upcycling.com și www.alterist.com și, mai nou, la ALTRNTV – un magazin fizic foarte fain din București, pe Bd. Regina Elisabeta.

 


MZ: Un gând pentru viitor:

AD: Un lucru știu sigur despre viitor, și anume că urmează să vină. Sunt extrem de pasionată de a trăi în prezent și am tendința de a vedea viitorul ca pe o extensie naturală a acestuia și chiar prefer să mă las surprinsă, dacă va fi cazul… 🙂

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0