fbpx

Concizie, puritate, frumuseţe şi eleganță: Interferențe arhitecturale italiene în arhitectura modernă românească

Grafică: Cătălin Artenie

Proaspăt reeditat în colecția igloobooks, frumosul album Interferențe arhitecturale italiene în arhitectura modernă românească prezintă, în variantă bilingvă, română-engleză, sursele formale şi teoretice ale arhitecturii moderne românești din ariile urbane şi expune operele arhitecţilor români interbelici din prisma interferențelor cu arhitectura italiană. Prezentarea unor documente relevante şi o analiză a operelor acestora fundamentează conținutul lucrării. Conținut care evidenţiază şi argumentează cum raționalismul italian s-a reflectat în arhitectura românească din perioada interbelică. Cartea conține, de asemenea, o prefață semnată de Academician Răzvan Theodorescu, Vicepreședinte al Academiei Române și Președinte al Secției Arte, Arhitectuă și Audiovizual a Academiei, dar și un studiu despre „Regele Carol al II-lea și arhitectura modernă a epocii sale” semnat de istoricul Narcis Dorin Ion.

 

Cartea valorifică nivelul extraordinar al creativităţii arhitecților italieni și români din perioada interbelică și demonstrează că vasta producție de opere arhitecturale a avut un rol important, cu efecte vizibile în devenirea modernității românești. Cartea are un conținut complex și de maxim interes, atât pentru arhitecți, urbaniști, oameni de cultură și studenți cât și pentru publicul interesat în aș cunoaște patrimonial national.

 

Este o carte importantă, atent construită prin text şi fotografii ce dezvăluie  o lume întreagă a arhitecturii moderne româneşti pe care noi o ignorăm şi  nu ştim deseori că avem una dintre arhitecturile moderne dintre cele mai interesante din Europa. În orice caz, arhitectului Luca Matei Stoian îi datorăm  această deschidere, care nu contează numai pentru istoria arhitecturii, ci contează pentru întreaga istorie a culturii româneşti.

 

Academician Răzvan Theodorescu

Vicepreședinte al Academiei Române,

Președinte al Secției Arte, Arhitectură și Audiovizual a Academiei Român

 

Vă invităm să citiți mai jos un fragment din acest prețios album, o lectură esențială pentru toți cei ce vor să-și (re)întoarcă privirea către puterea, măreția și splendoarea acestui patrimoniu cultural și arhitectural din intimitatea secolului trecut. 

Introducere

 

[…] Raționalismul italian, expresie a măsurii şi echilibrului, este caracterizat prin aspirația constantă la concizie, puritate, frumuseţe, eleganță. Aceste atribute au fost deopotrivă atractive și provocatoare pentru arhitecții români din epocă. Reliefarea cât mai veridică, exceptând etichetarea politică, a frumuseţii fenomenului arhitecturii moderne italiene și a modului său de reflectare în arhitectura românească constituie tema majoră a cărții.

 

În prima parte a volumului este explicat contextul istoric care a generat formarea unor elemente particulare în limbajul arhitecţilor interbelici din România. Partea a doua prezintă operele reprezentative realizate de aceştia. Creațiile arhitecturale sunt abordate ca un „întreg” prin coroborarea activităţilor practice cu cele teoretice. Contextul naţional şi internaţional al arhitecților moderni români determină evident apariția operelor personale, indiferent dacă acestea sunt formate din proiecte publice sau private de arhitectură, incluzând și viziuni de oraș sau sistematizări urbane. Interferențele și conexiunile dintre cele două arhitecturi sunt construite și dezvoltate graţie bursierilor români în „Cetatea Eternă” şi a celor care au vibrat la modernitatea arhitecturii interbelice italiene, marcată de toate calităţile şi defectele caracteristice spiritului nostru latin. După reîntoarcerea în ţară, bursierii Școlii Române din Roma au avut şansa de a aduce un „aer nou” în arhitectura românească. Ei au devenit personalităţi marcante ale arhitecturii noastre.

 

Emergența noului din arhitectura modernă românească are, firește, mai multe surse originare din domenii precum economia, cultura și stratificarea socială. Modul în care arhitecții români din perioada interbelică şi-au desăvârşit formaţiunea intelectuală – prin experienţa romană – este un motiv constant, convertit în subiect de interes major în cercetarea de față. Autorul încearcă, aici, să explice tocmai acest aer nou. Înţelegerea şi observarea naturii interferenţelor arhitecturale româno[1]italiene din perioada interbelică, analiza precisă a creaţiei unora dintre foştii bursieri ai Şcolii Române din Roma sunt elementele de interes major, acestea oferind și eșafodajul constructiv al cărții.

 

Text semnat de arh. Luca Matei Stoian

 

Autori:
Board editorial:
 Bruno Andreșoiu, Adrian Ciocăzanu
Coordonator proiect:
 Luca Matei Stoian
Foto:
 Luca Matei Stoian, Grațiela Stoian, Nicolae Stoian, Alexandra Dana Mărășeșcu, arhivele „Academia di Romania in Roma”
Texte:
 Luca Matei Stoian, Răzvan Theodorescu (prefață), Narcis Dorin Ion (prefață)
Documentare:
 Luca Matei Stoian
Grafică:
 Cătălin Artenie, Grațiela Stoian
Prelucrare foto:
 Cristian David, Nicolae Stoian
Editare text:
 Alexandra Dana Mărășeșcu
Traducere:
 Ramona Mihăilă
Corectură
: Iuliana Dumitru

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0