Cover me softly with a Thread
TEXT: Anda Zota FOTO: Marius Vasile, boredin.tm
Cazul fraților Armin și Alexander Pedevilla trădează două componente contradictorii. Pe de o parte, regăsim o loialitate „încăpățânată” față de loc evidențiată printr-un romantism cu caracter regional. Pe de altă parte, portofoliul lor impresionant descrie un avânt și succes internațional, acest lucru implicând un posibil risc prin alinierea la noi scopuri și responsabilități cu iz doctrinal.
soft /sɒft/: having a pleasing quality involving a subtle effect or contrast rather than sharp definition.
Pentru că arhitectura și arta sunt legate de un fir comun – de un întreg univers, mai degrabă, de contrast și dialog care chestionează în mod repetat granițele celor două, am apreciat dialogul permeabil și întrețeserea dintre spațiul public și expoziția Beta – Bienala Timișoreană de Arhitectură. Prima instanță vizibilă, prima marcă distinctivă care anticipează expoziția se poate observa încă din Piața Libertății, prin lucrarea site specific realizată de Akane Moriyama.
Intervenția sa din Piața Libertății din Timișoara (Thread) deschide traseul expozițional al bienalei către public, printr-un gest arhitectural care, simbolic, deopotrivă acoperă și protejează. Fâșia textilă cu prezență diafană devine un element de limbaj vizual sensibil și discret, ce conectează clădirea cu importanță istorică în Timișoara – Comenduirea Garnizoanei, construită în 1727 în stil baroc și cea mai veche clădire din oraș, martor al intervențiilor succesive din diversele ocupații și inclusă într-un viitor proces de reabilitare și extindere – de tema bienalei cover me sofly, reimaginând noi definiții ai termenilor și ai relației dintre artă și arhitectură.
„Cred că utilizarea textilelor în context arhitectural are potențialul de a demonta idei preconcepute despre natura elementelor principale ale arhitecturii” – spune Moriyama, „nu mă aștept ca textilele să înlocuiască elementele hard ale arhitecturii (…), însă ele pot propune noi perspective și abordări”.