Create your Bucharest. De vorbă cu Peter Weibel și Attila Kim
În perioada 3 octombrie 2014 – 15 ianuarie 2015, vizionarii sunt invitaţi la un concurs de idei creative pentru Bucureşti care urmăreşte să catalizeze viziunile sociale şi culturale ale artiştilor, designerilor şi arhitecţilor asupra capitalei, un oraş care s-a impus ca unul dintre cele mai dinamice centre urbane ale Europei de sud-est. Am stat de vorbă cu Peter Weibel, preşedintele juriului, şi cu Attila Kim, unul dintre cei mai prolifici arhitecţi români ai momentului, despre oportunităţile pe care le oferă Bucureştiul din perspectiva lor şi implicaţiile concursului.
Peter Weibel este un artist, curator şi teoretician austriac, care şi-a dedicat cariera studiului legăturii dintre artă şi ştiinţă, devenind o figură centrală în linia artei media europene. În 1989 a pus bazele Institutului de New Media la Stadelschule în Frankfurt, la conducerea căruia s-a aflat până în 1995, iar din 1986 până în 1995 a fost directorul artistic al festivalului Ars Electronica din Linz. Curator al numeroase galerii de renume şi bienale internaţionale, Peter Weibel a preluat în 2014 directoratul Centrului pentru Artă şi Media ZKM din Karlsruhe, iar în 2015 va fi curatorul lichtsicht 5 – Projection-Biennale în Bad Rothenfelde.
Unde se află intersecţia dintre istorie şi cultura contemporană, când este acceptabil ca ceea ce este contemporan să primeze în faţa valorilor istorice şi în ce măsură?
Peter Weibel: O axiomă a artei moderne este ruptura dintre tradiţie şi genealogie. Istoria este interzisă în numele viitorului. Acest lucru a stat în centrul controversei dintre vechi şi nou, dar acum, la începutul secolului 21, observăm că moder-nismul n-a fost decât o pauză şi că trebuie să regândim şi să resetăm modernitatea. Actul de a rupe orice legătură cu valorile istorice a fost doar o iniţiativă şi un impuls modernist. Astăzi, ne dăm seama că efectele acestui impuls sunt vise extremiste şi periculoase: un secol de crime împotriva naturii şi a umanităţii. Prin urmare, este absolut necesar ca cultura contemporană să creeze valori.
Care oraş european credeţi că este cel mai deschis la inovaţie şi flexibilitate şi ce putem să învăţăm de la acest model?
P.W.: Îmi place să gândesc în termenii unei geografii virtuale descentralizate, în care peri-feria şi provincia sunt pe acelaşi loc ca şi oraşele şi capitalele. Sillicon Valley este inima societăţii digitale, şi nu New Yorkul. Multimedia Super Corridor în Malaezia este mai interesant decât Berlinul, prin urmare cred că oraşe precum Bucureştiul reprezintă viitorul inovaţiei şi al flexibilităţii.
Putem discuta despre „reţete ale succesului” în aceste scenarii?
P.W.: Talent, talent, talent, toleranţă şi tehnologie. Promovarea şi încurajarea sunt cei mai importanţi factori de creştere a societăţii civile, la egalitate cu toleranţa şi tehnologia, care împuternicesc libertatea individuală. În încheiere, şi poate cel mai important, cum se face legătura dintre procesul creativ şi implementarea propriu-zisă? Statul modern a încetat să se mai prezinte ca o societate a culturii. Acum ştiinţa şi tehnologia reprezintă promisiunea inovaţiei, a creati-vităţii, a schimbării şi a creşterii. Prin urmare, societatea noastră este reprezentată de ştiinţă. Numai arta care are o legătură cu ştiinţa şi tehnologia mai are o şansă să fie finanţată de stat pe viitor. Că tot veni vorba, susţinerea artei de către oligarhi este o denigrare a acesteia, transformând-o într-un simplu obiect de decor.
Attila Kim este un arhitect multipremiat de Bienala de Arhitectură din Bucureşti. În 2008, în plin boom economic, la doar 31 de ani, a luat marele premiu la categoriile interioare şi clădiri de peste 1 000 mp, urmând ca în 2010 să-şi adjudece categoriile interioare şi clădiri sub 1 000 mp, iar în 2014 să câştige secţiunea interioare. Arhitect al celor două ediţii ale Romanian Design Week şi colaborator la MNAC, puţini arhitecţi pot ţine pasul cu ritmul în care lucrează şi în care este premiat Attila.
Cum ai aflat de Create Your Bucharest?
Attila Kim: Înainte de expoziţiile de la MNAC am făcut o expoziţie la Stockholm sub semnătura Romanian Design Week, care a fost prezentată anul ăsta şi în Bucureşti în cadrul RDW. Iniţial, expoziţia le-a plăcut celor de la ICR Viena şi am montat-o şi la Design Week-ul lor. Acolo am aflat, de la un reprezentant MAK, despre această iniţiativă numită Create Your Bucharest şi despre Bienala de la Viena de la anul. E o iniţiativă splendidă, dar mi se pare cam greu pentru arhitecţi. Orice ai propune ca intervenţie urbană, dai de nişte parametri aproape insurmontabili. Dacă propui intervenţii în spaţiul public, dai de proprietari privaţi, de Primărie etc. În acest sens, e mult mai uşor pentru artişti, designeri, oameni din film să participe cu idei la Create Your Bucharest, dar arhitecţii lucrează cu parametri mult mai restrictivi. În plus, bugetele în mediul construit diferă foarte mult de orice alt fel de buget, şi iarăşi aici e mai greu. Eu chiar m-am gândit cu ce aş putea să particip şi mi se pare un pic nedrept pentru arhitecţii tineri. În arhitectură e mai greu să-ţi dai frâu liber fanteziei. Desigur, şi un arhitect poate propune proiecţii pe faţade, care se rezolvă mai uşor, dar, dacă eşti arhitect, ar trebui să propui un proiect de arhitectură.Ai putea face proiecte de interior, dar mi se pare că proiectul Create Your Bucharest nu la interioare se referă, ci la spaţiul exterior.
Cum diferă Bucureştiul de alte oraşe?
A.K.: E unul dintre puţinele oraşe în care se văd stratificaţiile istoriei. Am avut o prezentare pe tema asta la Şcoala Doctorală de la Budapesta şi am subliniat următorul aspect: Bucureştiul e absolut unic prin suprapunerile de epoci, stiluri şi volume arhitecturale. Există un amestec incredibil al obiectelor de arhitectură. Bucureştiul e oraşul unde poţi să stai într-o casă cu grădină în mijlocul oraşului.
Ce ar trebui să apară în Bucureşti?
A.K.:Ar trebui o atitudine mai prietenoasă faţă de pietoni. Eu merg pe jos şi pentru mine toate zonele pietonale sunt o bucurie. De fiecare dată când mai apare câte una simt că oraşul începe să respire. Ăsta ar trebui să fie şi scopul Create Your Bucharest: chiar dacă nu participi la el, să te gândeşti un pic la tema lui – tu ce ai dori de la Bucureşti? Trăim într-un oraş din care lumea pleacă în weekend. Aş vrea ca măcar să răspundem la întrebarea „Ce ar trebui să ne ofere acest oraş ca să aşteptăm să vină weekendul pentru a-l petrece aici?” Aceste întrebări lipsesc deocamdată şi e bine că Create Your Bucharest le pune.
Ce aştepţi de la Bienala de la Viena de la anul, bienală care va avea expoziţia centrală despre România?
A.K.:Lucrul care vreau să se întâmple în urma acestei bienale este să ne crească încrederea în propriile valori. Expoziţia care se va face o să aibă un vibe foarte bun acolo, o să vezi, iar valul de aprobare sper să ajungă până în ţară. Trebuie să ne construim încrederea în noi.