Crina Bulprich: hainele ca poveste atemporală
INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: Gabriel Dranău MODEL: Carolina Brumă (One Models România) HAIR & MAKE-UP: Ioana Roman ACCESORII: Oana Galmati
Pentru a înțelege resorturile întrupării unei piese vestimentare, e bine să ajungi la tipare. Sau, și mai bine, dincolo de acestea, la inspirația care vine din copilărie, la poveștile pe care un designer trebuie să le construiască, să le vadă, înainte de a porni la drum. Este și cazul fashion designerului Crina Bulprich, creatoare a brandului cu nume omonim, care imaginează și coase ea însăși povești în haine cu alură atemporală și estetică minimalistă. Inspirată de artă și arhitectură, Crina nu ocolește nici puterea originilor sale transilvănene și nici pe cea a peisajului din zona Lake District (UK), unde s-a stabilit, pentru a experimenta cu diverse materiale și accesorii. Iar țelul demersului aduce nu numai bucurie și (mai bună) cunoaștere de sine, ci și dorința de a transforma hainele într-o „a doua piele” pentru cele la care vor ajunge.
Creațiile tale își doresc să transmită ideea unei modernități minimaliste, atemporale. Cum s-a conturat drumul către materializarea universului fashion Crina Bulprich?
De mică am simțit că acesta este drumul pe care vreau să îl urmez. Am copilărit la bunicii mei, amândoi croitori, iar de acolo a început acest minunat journey al creației. Totul a decurs natural, fără un plan, cu multă încredere în ceea ce simțeam. Mereu am avut un Univers al meu, unul în care adăugam ceea ce trăiam, observam, studiam sau gândeam, pentru ca apoi să transpun totul în creație. Așa au luat naștere formele, detaliile, cromatica și tot ceea ce înseamnă astăzi creația CB. În prezent mă aflu în cel mai bun punct creativ al carierei mele, iar pofta de creație este tot mai mare și mai challenging.
Minimalismul mă definește mult, încă de dinainte să cunosc acest concept. De mică mi-a plăcut să am puține haine, dar de calitate, mă inspirau spațiile aerisite care lasă loc de poveste, găsind în simplitate o încărcătură sufletească care te invită să continui ceva sau să trăiești profund. Atemporalitatea te face să prețuiești mai mult un obiect. Cu cât trece timpul, cu atât îți aparține mai mult, și îl simți ca pe o extensie a ta. Chiar dacă eu dau naștere unei creații printr-o poveste scrisă de mine, îmi doresc ca femeia CB să o continue prin felul în care își asumă o piesă sau locurile unde o poartă.
Ce înseamnă un slow fashion brand și ce materiale se regăsesc cu predilecție în colecțiile tale?
Pentru mine înseamnă, în primul rând, respect pentru creație, pentru fiecare item pe care îl gândesc și îl cos. Un proces în tihnă care să mă împlinească pe mine ca designer. Îmi acord timp să fac schițe, să caut țesăturile perfecte, să creez prototipurile, să leg totul armonios. Pentru că eu sunt și cea care coase fiecare piesă, simt cu atât mai mult că brandul meu se încadrează în acest concept de slow fashion. Cel mai mult îmi place să lucrez cu lână. Dacă ar fi să aleg un singur item pe care să îl creez, acela ar fi mantoul. E ceva măreț, de suflet… Am lucrat cu multe țesături, însă recent am descoperit bumbacul japonez și simt că o să experimentez mult cu el.
Câte ceva despre tehnică și stilul de lucru:
Nu îmi doresc să creez colecții, nici nu este sustenabil pentru brandul meu, dar o dată pe an am un proiect care include în jur de 12 outfits, ce vin împreună cu o poveste. Așadar, scriu povestea, mă bucur mult de acest prim proces, pentru că mă împlinește ca om înainte de orice, – poate pentru că fiecare poveste vine din ceea ce am trăit sau trăiesc, ajutându-mă astfel să mai descopăr câte ceva despre mine. Apoi realizez schițele și asocierile de materiale. De cele mai multe ori, încep cu un detaliu sau un accesoriu căruia îi fac loc pe stender, unde stă singur o perioadă. Mă comport ușor diferit în fiecare proiect, dar încerc să păstrez detalii sau forme din piesele care definesc brandul meu și, în același timp, să aduc noutăți într-o notă subtilă.
Cum își pune mediul în care lucrezi amprenta asupra creațiilor tale și din ce alte surse mai vine inspirația?
De când locuiesc în Lake District, în inima naturii, inspirația și viziunea pentru creație au căpătat alt sens. Am mult timp să creez în tihnă, să mă gândesc și să mă răzgândesc, să experimentez…
Copilăria, cu frumosul ei, sculptura și arhitectura sunt surse principale pentru creația mea, iar ieșitul în natură mă ajută să organizez și să cern toate informațiile, să leg totul armonios. Pot trece cu ușurință de la o sculptură din metal la un lan cu flori de câmp, ambele având un impact creativ la fel de mare.
Un designer, o carte și un proiect de design/arhitectură care te-au impresionat recent:
Designerul meu de suflet rămâne Yohji Yamamoto pentru tot ce a reprezentat, dar, înainte de orice, pentru modestia și iubirea pentru creație.
Designul din care m-am inspirat pentru multe creații (preferata mea este The Antithesis of Modern(ity) Top and Skirt) și simt că o să mă mai inspir este creația arhitectului francez Jean Prouvé, pentru cromatică și felul în care a integrat metalul în proiectele sale. O carte… îmi plac autobiografiile. Acum citesc Educated (Tara Westover), iar înainte de aceasta am citit Jurnalul Annei Frank.
Planuri creative în viitorul apropiat:
Lucrez în background la un nou proiect dedicat bunicului meu, proces care mă face să retrăiesc copilăria petrecută alături de el. Hainele lui de lucru, florile de câmp pe care le culegeam împreună, radioul alb din atelierul lui de creație, metrii de lână și cretă albă cu care desena după tipare, poveștile despre război, cămașa și cravata pe care le purta zilnic… toate împletite în creația mea, în semn de recunoștință pentru ceea ce mi-a transmis, – cel mai profund frumos.
Unde îți putem vedea/descoperi hainele?
Pe instagram @crinabulprich sau pe website-ul www.crinabulprich.com, iar în București la Diez Office (Interior Design Office).
