fbpx

„De ce citim?” O poveste cu Superscrieri și supereroi ai cuvintelor

Superscrieri este, așa cum îi spune și numele, o poveste cu supereroi ai cuvintelor. Ceea ce face și mai interesant acest festival, care a crescut frumos din 2011 până astăzi, este legătura pe care încearcă să o ţeasă între autori și cititori. Până la ediţia din 2020 – două zile de ateliere, masterclass-uri, expoziţii, proiecţii de film etc. plus gala de premiere –, organizatorii Superscrierilor, echipa Fundaţia Friends For Friends, ne-au reamintit De ce citim?. Dacă vă număraţi printre eroii care încă mai cred în salvarea lumii prin cuvinte, până în 10 ianuarie 2020 vă puteţi înscrie materialele la una dintre cele 6 categorii ale concursului pe www.ffff.ro/superscrieri.

Din 2011 încoace, iniţiativa Superscrieri a devenit o recunoaștere și, în același timp, o celebrare a jurnalismului de bună calitate de la noi. Cum a evoluat, în timp, proiectul?

A evoluat în relaţie firească și directă cu evoluţia jurnalismului și a storytelling-ului din ultimii ani la noi, dar și cu nevoia tot mai acută de conectare la realitate a oamenilor. A pornit mai degrabă ca un gest de apreciere: un mic concurs și o primă gală de premiere într-un local din București, cu zero sponsori și o mână de autori premiaţi cu bani din portofelul lui Sorin Trâncă, iniţiatorul proiectului. În timp, am reușit să adunăm forţe susţinătoare și să dezvoltăm iniţiative: burse jurnalistice, masterclass-uri, seminarii, două cărţi publicate (cu cele mai bune materiale premiate) și, mai ales, ce numim acum Festivalul Superscrieri – care include Gala Superscrieri și o zi de evenimente care aduc mai aproape publicul de autorii care ne arată lumea.

„De ce citim?” este întrebarea pe care o lansează ediţia din 2020 a festivalului. Care este, din acest punct de vedere, relaţia pe care încercaţi să o stabiliţi cu cititorii?

Încă de la început, motto-ul a fost „Superscrieri schimbă lumea prin puterea cuvintelor”. Și, chiar dacă ne-am concentrat pe recunoașterea pe care o merită autorii de jurnalism de calitate, miza a fost dublată de faptul că materialele bune dau cititori mai avizaţi, mai conștienţi de realitate și, implicit, mai „empowered” să ia decizii. Așa că anul acesta mergem cu mesajul direct la motivaţia personală a fiecărui cititor. Ne dorim ca oamenii să folosească întrebarea asta într-un mod asumat, aproape terapeutic. Ne-am dat seama că o superscriere lasă în fiecare dintre noi semne de cititor (semne de schimbare, de uimire, de revoltă etc.). Vrem să vorbim mai mult despre semnele astea personale, să devină firesc să povestești despre cum te atinge un material puternic, să dai mai departe impactul. Să-i implicăm pe cititori în mod direct în susţinerea acestui fel de relevare onestă a realităţii, pentru că ei sunt o forţă co-creatoare și pentru munca autorilor, și a noastră. Prin cititori înţelegem consumatori de jurnalism în toate mediile: audio, foto, video sau scrise.

FFFF-macheta-Banchiza-Urbana-200x280

Surprize/noutăţi la următoarea ediţie?

Încercăm mereu să scoatem la înaintare noi categorii de storytelling care se mișcă și mișcă ceva în public. Avem un nou premiu onorific, pentru „Radio/podcast”, vrem să încurajăm zona aceasta. Plus un premiu special, „Revoluţia cititorului”, pentru aceia care au luat atitudine în urma a ceva ce au citit (vom anunţa în ianuarie). La aceste premii, publicul este invitat să își exerseze rolul critic și să-și exprime preferinţele (pe ffff.ro).

Cum vă imaginaţi că va arăta festivalul Superscrieri peste încă 10 ani?

Dificil de prevăzut, acum 9 ani am fi zâmbit reţinut dacă ne prezicea cineva Superscrieri de azi. Dar, ca intenţie, ne punem energia în ideea aceasta de co-creare alături de autori și de cititori. Cititorii să înţeleagă că Superscrieri nu e un proiect dedicat breslei jurnaliștilor, iar autorii să găsească un mijloc relevant de apropiere faţă de public prin noi. Pentru o lume mai bună.

Interviu apărut în Banchiza Urbană 15 / iarnă 2019

Banchiza Urbană #15/ iarna 2019

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0