Design de bijuterie contemporană românească la London Fashion Week 2016

Otilia Mihalcea, NOT EVEN CAELIUS
Otilia Mihalcea, NOT EVEN CAELIUS

“Found.Lost.Found” – care este povestea din spatele proiectului de bijuterie contemporană și proiecții multimedia care va reprezenta România la London Fashion Week 2016?

“Found.Lost.Found” este proiectul propus de Institutul Cultural Român din Londra și Assamblage – Asociaţia Naţională a Autorilor și Designerilor de Bijuterie Contemporană, pentru cea de-a șasea participare consecutivă a României la London Fashion Week, unul dintre cele mai mari evenimente din lume dedicate creativității și designului contemporan. Expoziția, deschisă la renumitul centru cultural londonez Somerset House în perioada 19-23 februarie, este susținută de UniCredit Bank, Atlassib și Simplu, și face parte din secțiunea International Fashion Showcase 2016 – Fashion Utopias, coordonată de British Council și British Fashion Council.

“Found.Lost.Found” este curatoriată de designerul David Sandu și prezintă o instalație interactivă de bijuterie contemporană semnată de Andreia Popescu, Adelina Petcan, Ioana Ardelean și Otilia Mihalcea, alături de proiecții multimedia realizate de Black Horse Mansion. Gândită ca un omagiu adus unei tradiții fabuloase, în parte uitată, expoziția este o reinterpretare actuală a formelor bijuteriilor dacice pline de simbolism și referinţe culturale.

Sub ce formă s-au materializat formele arhetipale din tezaurul dacic în procesul de creație?

Colecțiile semnate de cei patru designeri propun o interpretare alternativă a tezaurului dacic, ca un organism viu, continuu și sedimentar și parte activă din memoria noastră culturală. Valorile lui depășesc granițele naționale și transcend în universal. În contextul globalizării rapide și al circulației ideilor și valorilor, trecutul devine un canal de dialog și acceptare. Ajungem într-un moment în care avem aceiași strămoși, nu prin mijloace de afiliere, ci prin identificare culturală. Astfel, tezaurul devine în acest caz un pretext pentru o căutare personală a fiecărui artist a acelei relații intime dintre obiect și semnificație, dintre valoare și prețiozitate în bijuteria contemporană.

Proeictul a inclus designeri, arhitecți și artiști vizuali. Cum a influențat acest mix rezultatul final?

În România, bijuteria contemporană este o industrie creativă emergentă în plină dezvoltare, susținută de o comunitate diversă de artiști și designeri. Ea a interacţionat de la început cu domenii conexe precum artele vizuale, designul și arhitectura, exprimându-se în același timp ca formă de artă de sine-stătătoare. Ne-am ferit dintotdeauna de clasicele display-uri și vitrine de prezentare, care nu fac decât să diminueze caracterul conceptual și plin de semnificație artistică și creativă al bijuteriei de autor.

Designul expoziției este semnat de curatorul David Sandu și arh. Ioana Ardelean, iar instalația interactivă de bijuterie contemporană a fost realizată cu ajutorul studioului de producție și design Simplu. În cadrul instalației, obiectele de bijuterie contemporană semnate de cei patru designeri se îmbină cu proiecțiile multimedia, într-un proiect care susține interactivitatea diferitelor forme de artă.