Design de bijuterie inspirat din arhitectură. Chiar și din arhitectura religioasă în viziunea Anei Bragança
TEXT: Manuela Zipiși FOTO: courtesy of Ana Bragança
Pentru arhitecta portugheză Ana Bragança, designul de bijuterie a devenit o preocupare permanentă încă din 2015 care a condus-o de la design la producție proprie și, mai nou, la combinații ingenioase între materiale reciclate și argint (colecția New Re.Home). Arhitectura continuă să o influențeze pe Ana, mereu aflată în căutarea esențelor, așa cum se poate constata și din colecția sa Believe inspirată de silueta și ritmul catedralei Hallgrímskirkja din Reykjavík.
Dacă nu ați văzut vreodată o colecție de bijuterie inspirată de arhitectura religioasă, pregătiți-vă să vă lăsați surprinși de cele ale Anei Bragança, care, după studii de arhitectură și design la Porto și Londra și după ce a profesat ca arhitect în Luxemburg și Elveția, se dedică din 2015 complet creației de bijuterie contemporană. Colecțiile sale se înscriu în cheia liniilor minimaliste date de firul comun al influenței geometric-arhitecturale, dar surprind prin surse de inspirație și materiale utilizate. Designerul portughez nu doar schițează modelele, ci se ocupă și de întreaga producție a bijuteriilor imaginate, tinzând către simplitatea formelor și esențe.
Să revenim, însă, la tema numărului curent, remarcând colecția Anei intitulată Believe, inspirată de silueta și elementele catedralei Hallgrímskirkja din Reykjavík. Silueta geometrică a catedralei inaugurate în 1986 și operă a arhitectului Guðjón Samúelsson a fost inspirată, printre altele, de relieful montan și de ghețarii Islandei. Ana Bragança s-a lăsat la rândul său influențată de fațada în trepte, ajungând la „coloană” drept element principal al colecției. Cilindru după cilindru, au luat viață inele, cercei, brățări, coliere și butoni din argint lucrat manual – toate conectate cu eleganța și atemporalitatea transmise și de silueta zveltă și ludică a catedralei din Reykjavík. Believe devine un poem în bijuterie, cu repetiții (sau nu) ale cilindrilor în diverse dimensiuni și alăturări, ca material propunându-se și varianta de argint placat cu aur.
Mai recentă, colecția New Re.Home, rămâne ancorată în arhitectură, dar de data aceasta nu numai din perspectiva inspirației, ci și a unui foarte actual îndemn la reutilizare și reciclare a materialelor. Ana combină creativ machetele vechi și în prezent neutilizate ale biroului de arhitectură elvețian Atelier Circonflexe cu materiale nobile precum argintul, convertindu-le în broșe sau pandantive. Evocând secțiuni ale fostelor proiecte de arhitectură (reale sau imaginare), bijuteriile își completează personalitatea prin apariția unor personaje sau elemente naturale realizate din argint. Colecția New Re.Home devine în acest mod un exemplu al reutilizării în linie creativă a unor concepte și materiale convertite în deșeuri.