Designerul Cătălin Năstăsoiu îmbracă NEOGalateca în culori RONATIVe
În caz că vă poartă pașii prin centrul Bucureștiului, nu ocoliți Galeria Galateca, mai ales acum că la NEOGalateca s-a inaugurat camera de autor RONATIV/Cătălin Năstăsoiu. Designerul „se joacă” cu acest concept al „designului românesc pentru uz internațional” din 2010, construind pixel cu pixel o identitate națională care stârnește curiozitate și oferă prilej de a vorbi despre România.
La 30 de ani de la Revoluție, deignerul se întoarce la Galateca cu o de reeditare în serii limitate de 30 de piese a seriei de vaze din porțelan „Cele 3 Grații” plus serii a trei noi obiecte prezente în premieră. Bun prilej de stat la o poveste virtuală cu Cătălin Năstăsoiu.
După 10 de ani (aproape). Ce a făcut proiectul RONATIV din 2010 încoace?
RONATIV a apărut în urma unei conversații pe care am avut-o cu doi prieteni pe Skype, ei fiind în România iar eu în New York. Vorbeam despre imaginea României imediat după momentul lansării campaniei cu „frunza”, cumva dezamăgiți. Unul dintre ei a spus că suntem o „cultură” (în sensul de cultură de comunicare) prea mică pentru a reuși să creăm o imagine cu un impact lucrativ așa cum își propunea respectiva campanie. Întrebarea mea a fost: „cât de mică și care este cea mai mică unitate adresabilă a unei imagini… hai să spunem digitală, pentru a putea genera un impact?”
Răspunsul a venit firesc:
Pixelul este cea mai mică unitate adresabilă și controlabilă a unei imagini pe un ecran.
Fiecare pixel are o adresă personală. Adresa unui pixel corespunde coordonatelor sale. Pixelii sunt de obicei dispuși în grid-uri bidimensionale și sunt reprezentați sub formă de puncte sau pătrate.
Intensitatea fiecărui pixel este variabilă. Fiecare pixel este o mostră a unei imagini native; cu cât sunt mai multe mostre cu atât se creează o imagine mai clară a originalului.
Pixelul imaginii mele NATIVE este numit RO. De aici și numele RONATIV.
Am geometrizat conturul hărții României, l-am redus la o unitate de un pixel și am început să îl folosesc la generarea de imagini. „Pixelul” era puțin „diform”, un pixel defect, dar multiplicarea unui defect este însăși efectul.
RONATIV a devenit o modalitate personală de întreținere a legăturii mele cu țara de origine. La început am publicat niște layout-uri care aveau un format grafic de copertă de revistă (vezi imaginile) și care traduceau cumva, pentru cunoștințele și prietenii mei din țara-gazdă, evenimente din România. După publicarea acestora în mediul virtual, au fost adoptate și de alți români migranți, dar și de cei rămași în țară.
În 2012, am făcut primele prototipuri în plastic, printate 3D, folosind o formulă destul de simplă de multiplicare a „elementului nativ” de data asta în layere dispuse pe verticală cu niște variabile impuse în plan. M-am întors în țară pentru a dezvolta un sistem de fabricație pentru implementarea obiectelor într-un material nobil și pentru asta am ales porțelanul.
Prima ediție a „Celor 3 Grații” prezentată la Galateca în 2014 am făcut-o eu la fabrica Apulum din Alba Iulia, însă lipsa de personal calificat și dedicat pentru manufactură care ar fi trebuit să producă în continuare în cantitățile mai mari m-a făcut să întrerup colaborarea cu fabrica și am început să caut o altă modalitate de fabricație. Astăzi, piesele sunt produse într-o mică manufactură de familie în Transilvania.
În tot acest timp obiectele au ajuns în aproape toate colțurile lumii fiind achiziționate mai mult de români din diaspora și străini, dar și de instituții și companii pentru cadouri către partenerii lor de afaceri.
Ce ar trebui să știe vizitatorul care intră la NEOGalateca în camera de autor RONATIV/Cătălin Năstăsoiu?
Camera este proiectată atipic pentru ceea ce este de fapt o galerie-magazin. Este împărțită în două părți: pe o parte sunt piesele (dedicate pentru display) pe care le poți vedea și atinge. Pe cealaltă sunt containerele numerotate care conțin piesele de porțelan. Containerele sunt, de asemenea, numerotate cu numărul de serie al obiectelor conținute și imprimate cu numele de cod al fiecărei piese. Cei care achiziționează una sau mai multe piese, își pot alege un număr de serie (din cele care mai sunt disponibile) și primește piesa numerotată în containerul numerotat. Unii cumpărători au vrut numerele corespunzătoare zilei de naștere a destinatarului, altcineva numărul 18 pentru un majorat, iar colecționarii doresc de obicei numerele cele mai mici.
Camera de autor RONATIV a fost făcută să atragă curiozitatea trecătorului, a vizitatorului galeriei, să-l facă să pună întrebări și să descopere narațiunea din spatele obiectelor. Mi-am dorit să fac mai mult decât obiecte frumoase și utile; de obicei cel mai mult lucrez la narațiunea care însoțește fiecare obiect.
Conturul hărții României, care este elementul comun al obiectelor RONATIV, este aproape mereu ultimul element observat de cel care-l ia în mână. Mă bucură faptul că majoritatea cumpărătorilor, în special cei străini, sunt intrigați de formele „ciudate” ale obiectelor, iar atunci când descoperă sau află și de conturul hărții încep să pună întrebări, dorind să afle mai mult și astfel începând să își construiască propria lor narațiune, pe care o duc mai departe și o spun celor cărora le dăruiesc.
La NEOGalateca este expusă pentru vânzare o reeditare în serii limitate de 30 de piese a „Celor 3 Grații”, la care am adăugat tot în serii limitate trei obiecte noi prezentate în premieră în această cameră de autor.
Packaging-ul, containerul, este făcut special pentru această ediție, are un design care protejează foarte bine piesa fragilă de porțelan și, estetic, face ca întreg pachetul să fie un cadou frumos și inedit pentru cei care îl achiziționează pentru a-l transporta în orice colț al țării sau al lumii.
De ce serii în număr de 30? Pentru că sunt trei decenii de când românii au început să călătorească sau să migreze în număr foarte mare, iar acolo unde ajung tranzacționează impresii și semnificații care leagă țara de origine cu cea gazdă. Un obiect RONATIV este un generator de conversație în câmpurile sociale unde se fac astfel de tranzacții socio-culturale. De aici și tagline-ul DESIGN ROMÂNESC PENTRU UZ INTERNAȚIONAL.
Cea mai ieșită din comun reacție pe care a stârnit-o seria „Cele trei grații” la nivel internațional?
Sunt două reacții recurente:
Una este de natură tehnică: sunt întrebat „…cum am făcut vaza pe dinăuntru?” La această întrebare am oportunitatea să vorbesc despre tehnica tradițională de manufactură a porțelanului și această poveste impresionează. A doua este întrebarea dacă România mai este o țară comunistă. Cu asta îmi dau seama cât de puțin se știe despre noi, social, cultural și chiar geografic. Însă iată o altă oportunitate de a vorbi despre noi.
Cât de dificil (sau nu) e să produci design de obiect în România?
Să fabrici obiect de manufactură de serie mică și mijlocie este dificil oriunde în lume, nu numai în România. Am lucrat la sistemul de fabricație aproape un an, după care am modificat și redefinit fiecare stadiu de producție pentru alte câteva luni până am ajuns la câteva soluții care acomodează comenzi de la serii intime la serii medii și la un preț rezonabil pentru un astfel de obiect. Am reușit să consum numai cantitatea de material de care am nevoie, să am cât mai puține rebuturi, să nu fac stoc și să nu consum energie aiurea atât pentru lucrul efectiv, cât și pentru depozitare și menținere a spațiului. Partea de proiectare și execuție de prototipuri le-am făcut la mine în atelier, la partea de dezvoltare a sistemului am lucrat cu o echipă foarte bună de manufacturieri și mi-a luat ceva timp să le câștig respectul atât de meseriaș, cât și de designer. Cred că asta este cel mai greu pentru un designer de produs în România, să câștige respectul celor care urmează să îi producă creațiile. Cultura producției de design de obiect este foarte tânără în piața din România, însă progresul din ultimii ani este remarcabil și am văzut obiecte foarte frumoase și utile făcute de designeri români cu fabrici din România.
Ce urmează în familia RONATIV?
Camera de autor de la NEOGalateca care va ține un an este un test și pentru mine. Doresc să lansez câteva obiecte noi la care am început să lucrez de ceva vreme. Vor fi obiecte din ceramică, dar și din alte materiale. Acum pregătesc o serie de obiecte pentru primăvara lui 2020.