Despre arhitectura experimentală – cu Robert Marin

De curând, am demarat un proiect de arhitectură şi design în parteneriat cu site-ul stylereport.ro, prin care ne propunem să punem în valoare arhitecţi şi proiecte de arhitectură şi design din România.

Primul episod l-am dedicat arhitectului Robert Marin – proiectant, printre altele, al jucăuşului Club Phill. În cele peste trei ore petrecute în compania acestuia, am aflat povestea proiectelor Noir, Loft, Phill, precum şi relaţia arhitectului, al cărui nume se leagă, în primul rând, de arhitectura experimentală cu ce se întâmplă în peisajul arhitecturii româneşti. Ce crede, spune şi, mai ales, realizează arhitectul Robert Marin, aflaţi din articolul realizat de Dragoş Aliciu.

Despre arhitectura experimentală - cu Robert Marin

Cariera lui Robert Marin în proiectare a început la un singur an după absolvirea facultăţii de arhitectură, în 2001. Comenzi din zona publicitară, proiecte de scenografie pentru televiziune sau grafică realizate alături de un prieten i-au permis să abordeze partea practică a meseriei fără o ucenicie propriu-zisă. Înainte de a lucra într-un birou de arhitectură ca mulţi alţi absolvenţi, îl deschisese deja pe al lui. Se numea Square one (Pătratul unu) şi era primul pas profesional pe care îl făcea alături de asociatul său, Adrian Cancer.

Despre arhitectura experimentală - cu Robert Marin

Între timp, singur sau în parteneriat, a proiectat peste 40.000 de metri pătraţi de clădiri construite, complexuri rezidenţiale, spaţii de birouri, locuinţe colective sau case. Experienţa din advertising l-a obişnuit să-şi vadă lucrările construite foarte rapid. A experimentat cu diferite tipuri de materiale, a căutat soluţii cât mai practice şi a păstrat abordarea inclusiv în cazul designului interior într-o manieră care raportată la România, spune el, poate fi numită „experimentală“.

Experimentele sunt slab reprezentate în arhitectura autohtonă. Mizele financiare mari din construcţii au urmat aproape întotdeauna proiecte considerate sigure atât pentru dezvoltatori cât şi pentru clienţi. „Unul dintre marii duşmani ai arhitecturii din România este valoarea de revânzare. Nimeni nu investeşte bani într-un lucru pe care nu-l poate vinde mâine foarte uşor. Există nişte paliere de înţelegere asupra a ce este acceptabil şi firesc, controlate foarte strict de educaţie.“, spune Robert. Adeseori însă, înţelegerea se îngustează însă în moduri ilare. „De exemplu, la o casă pe care am făcut-o acum mai mulţi ani, investitorul şi-a dat seama că resursele sale erau mai restrânse decât anticipase iniţial şi a vrut să o vândă. Agenţia de imobiliare a venit şi a constatat că bucătăria nu e bej. «Noi nu vindem decât bucătării bej» “.

Despre arhitectura experimentală - cu Robert Marin

Noir, Loft, Phill

Pentru Noir, un restaurant construit la Piatra Neamţ, Robert a avut de interpretat ideea de intimitate pe care şi-o doreau proprietarii. Descrierea iniţială era ambiguă, dar localiza precis: „cald, intim, mult lemn“ şi de aceea arhitectul a decis să expliciteze fiecare detaliu. „Am luat-o pe rând. Ce înseamnă „intim“, în primul rând? Am purtat apoi o mică discuţie despre sisteme de iluminat, ce înseamnă 200 de lucşi pe masă, 100 de lucşi pe faţa cuiva sau în spatele aceleiaşi persoane. Ce înseamnă omul care stă la masă, cota mesei, orizontul imediat, cum difuzezi calitatea imaginii pe verticală astfel încât să nu ajungi la baroc sau rusticul vânătoresc, o lambrisare completă, de la un capăt la altul.“ Soluţia a reunit toate cererile constructorilor fără a se pierde în anonimatul unui restaurant obişnuit de provincie. Lemnul care acoperă pereţii este folosit în contrast alături de Corian negru, un material neporos prelucrabil prin termoformare. Atmosfera intimă a rezultat ca sumă a culorilor şi luminilor folosite. Lămpile agăţate la capătul unor fire lungi indică înălţimea încăperii, fără a lăsa culoarea neagră a tavanului să creeze o senzaţie apăsătoare.

În cazul Loft, efectul a fost diametral opus. Spaţiul mare cuprinde în acelaşi loc barul, zona lounge cât şi zona de mese, toate organizate în jurul unui punct central. Candelabrul de dimensiuni mari este piesa de semnătură a proprietarilor, regăsită în toate localurile pe care le-au deschis, dar în acelaşi timp şi punctul de trecere între planul mobilierului şi tavan. Cărămida falsă de pe pereţi alături de sistemul aparent de ventilaţie amintesc de vechea uzanţă a clădirii, sediul tipografiei Cartea Românească

Restaurantul Phill a luat naştere sub ideea unui spaţiu destinat adulţilor dar creat în mare măsură după gustul copiilor. Cel mai spectaculos element de design, elefantul înalt de 3m se ridică până deasupra primului etaj ilustrând ideea lui Robert de conectivitate, la fel ca multitudinea de linii ondulate. E un spaţiu luminos, deschis, care rezolvă într-un mod fluid conflictul dintre generaţii oferind fiecăreia dintre ele ceea ce îşi doreşte: spaţii de joacă pentru copiii la parter şi un restaurant elegant, dar în acelaşi timp şi foarte colorat pentru adulţi, la etaj.

Robert Marin – arhitect, designer interior from StyleReport on Vimeo.

Autor: Dragoş Aliciu Video: Bety Blagu Foto: Noir şi Embryo – Nicu Ilfoveanu, Loft şi Phill – Cosmin Dragomir

Despre arhitectura experimentală - cu Robert Marin