fbpx

Despre experiența Curcubeului Polar: interviu cu artistul Kristaps Ancāns și curatoarea Corina L. Apostol

Creat de artistul letono-britanic Kristaps Ancāns, Curcubeul Polar este o experiență de realitate augmentată concepută pentru a crește gradul de conștientizare asupra LGBTQIA+ globale și drepturilor omului.

 

În colaborare cu asociația Accept, sculptura de RA va fi vizibilă până pe 1 octombrie în Piața Constituției din București, precum și de-a lungul globului, în locații situate pe linia meridianului 26E. Proiectul este curatoriat de Corina L. Apostol (Tallinn Art Hall).

 

Vă invităm să citiți un interviu cu Kristaps Ancāns și Corina L. Apostol despre acest proiect inovator, despre impactul și efectele scontate, cât și despre dimensiunea interactivă a sculpturii și ale noilor media în general.

Care este geneza acestui proiect?

CA: „Polar Rainbow” a fost conceput de Kristaps ca un instrument de sprijin și inspirație pentru acele comunități și contexte în care drepturile omului, și în special drepturile LGBTQIA+ sunt amenințate. De când am fost de acord să organizez proiectul, am lucrat îndeaproape pentru a poziționa curcubeul în anumite locații și pentru a evidenția provocările specifice ale organizațiilor care creează sprijin pentru comunitățile care sunt excluse sau chiar criminalizate. După ce am lansat proiectul cu ocazia sărbătoririi Lunii Mândriei la New York, am decis să-l poziționăm peste Europa de Est; a fost important pentru noi că suntem amândoi din această regiune, Kristaps este leton și eu sunt româncă, să ne întoarcem la rădăcinile noastre.

 

Ce efect a avut în diversele țări în care s-a desfășurat? Ați observat diferențe de receptare și reacție în funcție de o cultură sau alta?

CA: Polar Rainbow a fost lansat în Times Square, New York pe 1 iunie a acestui an, în colaborare cu Times Square Arts și în onoarea Lunii Mândriei, care marchează aniversarea Revoltelor Stonewall din oraș. Curcubeul a fost vizibil în oraș și peste linia de meridian de 74W timp de o lună. A fost important pentru noi să conectăm proiectul cu moștenirea mișcării pentru justiție pentru drepturile LGBTQIA+, vizibilitatea acestei comunități în lume și, în același timp, să sărbătorim tot ceea ce a fost realizat, astfel încât să avem cu toții libertatea de a fi noi înșine. A fost primit cu mult entuziasm de grupurile locale de advocacy și de publicul din New York.

 

Pentru această locație, ne-am conectat cu organizații culturale și pentru drepturile omului de-a lungul meridianului 74W, care, la rândul lor, au răspândit mesajul curcubeului către alegătorii lor, din Canada până în Chile. Am fost foarte mișcați de răspunsul copleșitor de entuziast la proiectul nostru și de munca uimitoare pe care o fac partenerii noștri pentru a susține, susține și susține oamenii queer de pretutindeni. Cu toate acestea, în ultima săptămână a proiectului, a venit decizia antidemocratică a Curții Supreme a SUA de a inversa Roe vs. Wade – decizia de referință din 1973 care a făcut ca accesul la avort în SUA să fie un drept constituțional – arătând cât de multe se pot schimba negativ într-un moment și întărindu-ne convingerea că mai este mult de lucru.

 

KA: Cred că pentru a răspunde la această întrebare aș vrea să vorbesc despre context și despre cum funcționează acesta ca mediu. Mutarea unui obiect în altă țară poate schimba conținutul sau chiar poate face noi forme și semnificații în ceea ce privește percepția.

 

Primul meridian unde a fost prezentat Curcubeul Polar – 74 W – a reunit contexte foarte diferite. A fi pe același fus orar sau meridian nu înseamnă că oamenii au aceleași probleme sau o moștenire culturală comună. În New York, deși drepturile omului au fost destul de stabilite, există multe alte probleme în jurul cărora comunitățile se adună. Cu toate acestea, curcubeul general a luat o formă de sprijin pe acest meridian purtând o aură de fericire. Pe 21E are același sens, dar, în același timp, ia o formă mai militarizată, deoarece aici oamenii nu se luptă doar cu birocrația sistemului, ci și fizic.

 

Pentru proiectul de la Varșovia, personal, am fost foarte inspirat de comunități și organizații, precum Biblioteka Azyl, Homokomando, Kampania Przeciw Homofobii/Campaign Against Homophobia, care sunt prezente și vizibile și fac o muncă masivă pentru societate și comunitate. Cred că sunt multe de învățat de la ei în ceea ce privește respectarea drepturilor omului și, de asemenea, respectarea reciprocă.

 

Pentru oamenii care sunt plini de ură, curcubeul poate fi văzut chiar și ca o armă. Trebuie aici să-l menționez pe dictatorul Putin care a afirmat că unul dintre motivele războiului este comunitatea LGBTQIA+. Ne putem doar imagina cum este viața în Rusia, unde oamenii au fost vânați și au dispărut deja în anumite zone chiar înainte de începerea războiului. Îmi pot imagina doar cum va fi perceput Curcubeul Polar în Kaliningrad.

Considerați arta noilor medii mai eficientă ca mesaj și apropiere a publicului comparativ cu mediile tradiționale?

KA: Polar Rainbow vine cu soluții noi prin mediul monumental, rezistent la intemperii și daune umane – realitate augmentată și tărâmul digital, marcând posibil o nouă relație între societate și arta publică monumentală. Tehnologia joacă un rol important în acest proiect.

 

Din punct de vedere istoric, sprijinul a fost local, precum și din perspectiva rezolvării problemelor, tehnologia permite oricărei comunități care susține drepturile omului să fie unită și conectată. Oportunitatea de a veni împreună a fost o dezvoltare masivă de la protestele de la Stonewall (1969) sau de la Calea Baltică (1989): putem vedea că informațiile despre armata rusă și crimele de război ale liderilor lor au traversat imediat lumea. Lucrurile care au fost lăsate odată îngropate nu mai pot rămâne așa, la fel cu comunitățile de pe tot globul.

 

O fațetă importantă a proiectului nostru este că informația este mediul în sine. Curcubeul Polar se înalță deasupra regiunilor, precum Belarus, care ne sunt momentan inaccesibile, nu putem călători acolo din cauza războiului în curs dintre Rusia și Ucraina. În același timp, răspândind vestea acestor comunități, contactând persoane și organizații de pe meridianul 26E, putem ajunge și la oamenii din Belarus și să împărtășim cunoștințele că curcubeul este parcat deasupra teritoriului. Aplicația funcționează chiar și în casele oamenilor, în spațiile lor private, nu numai în public. Îl poți arunca în camera ta, când ești singur, și îți dai seama că există mulți alți oameni pe același meridian care se uită la curcubeu în același timp. De asemenea, chiar dacă nu descărcați aplicația, informațiile sunt încă acolo, curcubeul este încă peste locația dvs. și cunoștințele sunt puternice. Așteptăm cu nerăbdare să primim cărți poștale digitale cu curcubeul din aceste regiuni prin hashtag-ul care îi unește pe toți cei care folosesc aplicația noastră!

 

Ce reacție anticipați în România cu această lucrare de artă, o țară mai degrabă conservatoare din punct de vedere legislativ și mentalitar?

KA: Nu cred că atunci când vedem un curcubeu pe cer după ploaie, ne întoarcem privirile de la el doar pentru că opiniile noastre sunt conservatoare, ci, mai degrabă, pentru că este un fenomen natural. Polar Rainbow este o sculptură AR care își păstrează percepția formală, precum și libertățile și bucuria, și este un fenomen natural. Nu vreau să speculez și nici să am așteptări. După cum am menționat anterior, cred că această lucrare găsește relații personale cu fiecare persoană, iar ca indivizi ne-am putea găsi într-o poziție foarte diferită decât atunci când suntem descriși și percepuți ca un grup – chiar mai mult când liderii noștri ne spun cum sau cine ar trebui să fim. Cred că frumusețea acestui proiect este că poate fi experimentat împreună cu prietenii, familia etc. sau individual, te lasă să tragi propriile concluzii despre curcubeu. Cred că a face parte din orice direcție – conservatoare, liberală, comunistă, ecologică sau alte direcții politice, nu ar trebui să fie împotriva fericirii oricărei ființe umane – asta este ceea ce este nefiresc.

 

Ce dificultăți ați întâmpinat, dar și ce va surprins plăcut în tot acest demers?

KA: Cred că una dintre provocări este diferitele țări și contexte care traversează Curcubeul Polar. Trebuie să fim inventivi în ceea ce privește cum să răspândim vestea în țări ale căror guverne sunt dictaturi sau în contexte în care, chiar prin răspândirea simbolurilor curcubeului poți fi arestat. Chiar lângă UE sunt țări precum Rusia, unde în anumite părți ale acesteia oamenii din comunități sunt literalmente vânați. În același timp, majoritatea societății știe asta și dorm foarte bine noaptea. Mie acest lucru mi se pare de neconceput și dezgustător în același timp, ca să nu mai vorbesc despre acțiunile militare ale Rusiei în Ucraina. Tăcerea în aceste scenarii este egală cu violența.

 

Cea mai bună surpriză a fost sprijinul și răspunsul oamenilor din întreaga lume, iar viteza de dezvoltare a proiectului este în creștere. Cred că acum acest proiect este într-un fel deținut de societate, deoarece a devenit mai mare decât ne aștemptam –  își găsește calea de a funcționa și se modelează în funcție de fiecare locație – din punct de vedere formal, social, politic sau informativ. Am întâlnit atât de mulți oameni impresionanți care fac lucruri cu adevărat grozave pentru comunitatea lor – sunt uimitori!

 

Credeți că dimensiunea interactivă a „Curcubeului polar” va crea curiozitate, deschidere și intimitate între public și mesajul sculpturii virtuale?

KA: Mă bucur că acest proiect are propriile moduri de a se auto-defini și probabil încă nu ne-am imaginat toate formele în care poate fi perceput de societate. În fiecare locație, acesta ia forma care este cea mai necesară. Curcubeul care traversează cerul nu îl transformă vizual, această schimbare se întâmplă în mintea oamenilor. De ceva vreme, cred că trăim într-o nouă perioadă a artei – perioada contextuală – și Polar Rainbow operează cu această idee.

 

DESPRE KRISTAPS ANCĀNS

Kristaps Ancāns (n. Līvāni, Letonia) este un artist, scriitor și profesor al cărui portofoliu cuprinde instalații, sculptură și imagini în mișcare. Ancāns explorează confuzia din relația dintre oameni, natură și mașini printr-un joc conceptual evolutiv cu inteligență artificială proprie. Instalațiile sale – care adesea conțin o componentă cinetică – invită la interogație în relația lor cu privitorul.

 

Ancāns a expus, a ținut prelegeri și a predat la diverse întâlniri internaționale, precum Times Square Arts, Publiek Park/S.M.A.K Museum, domobaal, Opera Națională din Letonia, Bienala Internațională de Artă Contemporană din Riga, Art Station Dubulti, Cereva Contemporary, Code Art Fair, Tate Exchange/Tate Modern, Museum of London, Royal Academy of Arts London, Hyde Park-Londra, Central Saint Martins/UAL, PEER, Five Years, Shoreditch Library, Muzeul Derby, precum și Art Gallery, Vienna Contemporary, Academia de Arte din Estonia, Tallinn Art Hall, Setouchi Triennale și Universitatea de Arte din Tokyo. El locuiește între Riga, Letonia and Londra, Marea Britanie.

 

DESPRE CORINA L. APOSTOL

Dr. Corina L. Apostol (n. Constanța, România) este curator la Tallinn Art Hall, curator și membră a comitetului director al proiectului internațional de cercetare bazat pe practică Beyond Matter (Dincolo de Materie, 2019-2023) și curatorul Pavilionului Estoniei la a 59-a Bienală de la Veneția (2022). În prezent, ea este lector invitat în cadrul proiectului de studiu POST – MA la Academia de Arte din Letonia. În trecut, a fost Mellon Fellow la Creative Time, unde a co-editat Making Another World Possible: 10 Creative Time Summits, 10 Global Issues, 100 Art Projects (A Face Posibilă o Altă Lume: 10 Summituri Creative Time, 10 Probleme Globale, 100 Proiecte de Artă, Routledge, 2019) și a fost co-curator la Summitul Creative Time ”Despre Arhipelaguri și Alte Imaginare” (2018) în Miami. Ea locuiește între Tallinn, Estonia și Riga, Letonia.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0