Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

La începutul lunii Editura Vellant a lansat colecţia Pasărea Măiastră, un proiect menit să readucă poveştile româneşti în atenţia cititorilor prin ilustrarea şi reinterpretarea lor vizuală de către artişti români contemporani. Printre titlurile* care deschid colecţia se numără şi Zâna Zorilor, de Ioan Slavici, în ilustraţiile Mădălinei Andronic care, în luna martie s-a numărat printre cele opt tinere prezentate in dosarul dedicat designului românesc la feminin. Cu această ocazie redăm aici interviul publicat în numărul 123 al revistei igloo.

Când şi cum te-ai hotărât să intri în lumea designului? A existat vreo întâlnire care te-a marcat?

Pot spune că am parcurs un drum firesc în domeniul artistic în care îmi desfăşor activitatea astăzi. Am studiat arta încă din şcoala generală şi liceu, am absolvit o facultate de design în Bucureşti, apoi m-am îndreptat către un masterat în ilustraţie în Marea Britanie. Iar la încheierea acestuia mi-am dorit cu toată inima să îmi dedic toată atenţia şi timpul acestei profestii minunate. Am început cu paşi mărunţi, dar hotărâţi şi acum pot spune cu drag că mi-am desenat un drum larg şi jucăuş, presărat cu proiecte de toată mândreţea şi oameni frumoşi. Nu ştiu dacă a fost o întâlnire anume care m-a marcat, însă am avut ocazia să cunosc atât artişti, cât şi persoane din afara domeniului creativ care mi s-au lipit de suflet, mi-au dat avânt şi m-au încurajat, care mi-au sădit în minte nenumărate gânduri pentru mai departe.

Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

Care îţi sunt sursele de inspiraţie zilnice şi mai generale, pe termen mai lung? Cum arată/trebuie să arate spaţiul unde lucrezi?

Încerc să înmagazinez cât mai mult din amănuntele şi sentimentele din jurul meu; caut prin lume palete cromatice optimiste şi dulci; gust şi născocesc cât mai multe bunătăţi, apoi încerc să le pun pe hârtie într-o poveste; studiez îndelung zestrea folclorică românească şi încorporez crâmpeie de trecut în acuarele şi texturi; îmi imaginez asocieri de personaje şi temperamente cât mai amuzante, iar lucrurile şi iubirile zilnice, fireşti, devin basme şi împletituri detaliate. De cele mai multe ori desenez lumea din jurul meu, însă promovată într-o dimensiune a cărei policromie şi optimism devin de-a dreptul molipsitoare. Iar în ceea ce priveşte locul meu de lucru – el s-ar întinde oricât de mult i-ar permite spaţiul, însă acum sunt foarte fericită cu un colţ ultra luminos, cald şi într-o permanentă dezordine ordonată, în care creioanele multicolore şi stropii de acuarelă se odihnesc întotdeauna lângă un buchet de flori proaspete.

Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

Care este cea mai importantă/fericită realizare de până acum?

Probabil că ultimele 4-5 luni laolaltă constituie cea mai fericită realizare de până acum: am terminat cu aplauze şi coroniţă un masterat într-un domeniu fabulos, îmi croiesc un drum minunat cu o susţinere deosebită, am pus pe picioare o mulţime de proiecte care se bucură de succes în continuare, am o agendă plină şi o listă cu dorinţe şi idei interminabilă, iar în prezent lucrez de zor la prima mea carte ilustrată, care va fi publicată de editura Vellant în această primăvară.

Care sunt cele trei cuvinte care ţi-ar caracteriza stilul?

Optimist, colorat, desfătător.

Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

Care sunt planurile pentru acest an? Şi aşteptările de la scena designului în România?

De-abia aştept ca „Zâna Zorilor”, cartea de poveşti ilustrată, să iasă de la tipar şi prin ea să descopăr noi moduri de a putea folosi ilustraţia pentru deliciul celor mici. Nici pe cei mari nu-i neglijez, aşa că pregătesc o serie de produse vesele şi relaxate pentru înfrumuseţarea vieţii cotidiene, o expoziţie şi neapărat un magazin online, poate o surpriză cu tentă culinară şi nenumărate colaborări cu cei interesaţi de ilustraţiile mele. Am fost plăcut surprinsă să constat că, deşi nu mulţi sunt familiarizaţi cu acest domeniu artistic, românii sunt receptivi şi bucuroşi să descopere cât mai mult. Şi sunt convinsă că în următorii ani avantajele unei pieţe relativ fragede se vor concretiza într-o explozie de obiecte frumoase, curate, tinere.

Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

Ce gânduri ai pentru cei care studiază astăzi designul?

Am observat că, mai ales în domeniul artistic, tinerii studenţi se reped să aleagă universităţi străine. Nu este nimic rău aici, mai ales că şi eu am avut două astfel de experienţe care mi-au folosit şi pe care le-aş repeta oricând, numai şi pentru că mi-au deschis ochii în privinţa lucrurilor pe care le pot face cu drag şi reuşită şi acasă. Le-aş spune să nu le fie teamă de eşec, pentru că de cele mai multe ori nimic nu este greşit în artă, să nu dea înapoi şi să aibă încredere în propriii paşi. Cu dedicaţie şi un strop de disciplină se pot realiza lucruri fabuloase, se pot clădi relaţii de succes şi se poate trăi o viaţă minunată, relaxată şi flexibilă, în care tu eşti propriul dirijor.

Despre ilustraţia de carte cu Mădălina Andronic

Ce înseamnă luna martie pentru o femeie designer?

La o privire pragmatică, noi, artiştii, ne bucurăm din plin de roadele acestor luni de sărbătoare şi daruri. Aşadar, luna martie înseamnă proiecte care înmuguresc la început de primăvară, oameni care caută cadoul perfect pentru doamnele şi domnişoarele dragi, bucurie şi mulţumire pentru aprecierea primită. Pentru mine, ca femeie artist, odată cu luna martie vine soarele, vine inspiraţia cea dulce şi beată de vară dogoritoare, munca rodnică şi, sper eu, zile voioase alături de toţi sărbătoriţii mei dragi.

www.madiandronic.com

*Celelalte titluri din colecţia Pasărea Măiastră: Povestea lui Harap-Alb, de Ion Creangă, ilustrată de Cristiana Radu, Făt-Frumos din lacrimă, de Mihai Eminescu, cu ilustraţii de Nura El-Sayed