Diana Vasilescu: „Asemănătoare naturii, ceramica este totuși un mediu fragil, iar împreună creează un dialog puternic”

INTERVIU: Manuela Zipiși FOTO: Andrei C. Radu

Pentru Diana Vasilescu, ceramica și natura, medii deopotrivă fragile și puternice, sunt o sursă permanentă de inspirație și savoare artistică. După studii de Grafică și exprimare artistică prin desen, serigrafie sau linogravură, Diana a început să exploreze recent lumea ceramicii, realizând, dincolo de obiecte domestice ori decorative, instalații în care lemnul ori piatra intră în dialog firesc și bogat cu ceramica. Povestea porțelanului sau a gresiei care devin obiecte ce ne însoțesc cotidianul și multe altele, în următoarea discuție.

Un gând legat de creația ceramică contemporană de la noi:

 

Eu am studiat grafică de șevalet și digitală, dar în ultimii ani am descoperit această pasiune pentru ceramică, cred că din nevoia de a materializa idei și în format tridimensional, nu doar în cel bidimensional. Ceramica este un univers vast, care îți conferă multiple posibilități de exprimare. Frumusețea acestei tehnici constă în varietatea ei și puterea de experimentare. Ceramica s-a dezvoltat mult în ultima perioadă, căpătând și o dimensiune mai practică, cu scopul de a estetiza viața și spațiile în care trăim. Ea se regăsește sub forma unor lucrări de artist, dar și sub forma unor obiecte cu utilitate practică precum vesela sau obiecte decorative. Este integrată în multe medii, de la cele arhitecturale sau de design interior până la cele mai practice cum ar fi o savonieră sau o cană. De la artiști contemporani până la bijutieri, găsesc un potențial uriaș în domeniul ceramicii.

Ce materiale utilizezi de obicei și ce ne poți spune despre procesul de producție?

 

De multe ori mă gândesc că, în mileniul vitezei și al consumerismului, eu mi-am găsit această pasiune legată de ceramică ce impune un proces complex și de lungă durată. E interesant cum poți obține multiple exprimări în acest mediu, atât prin varietatea materialelor, cât și prin maniera de lucru și de abordare. Aș zice că eu încă fac ceramică într-o tehnică relativ de bază, prin care pot experimenta și obține multe efecte și produse. Folosesc porțelan lichid sau solid și gresie de mai multe materialități și texturi. Procesul de lucru, așa cum spuneam, este unul complex. Practic, în urma unor schițe generezi un obiect care necesită o uscare în profunzime, iar aceasta poate dura între câteva zile și două săptămâni sau poate chiar mai mult. Ulterior se face o primă ardere de biscuitare la 900 de grade, iar în cea de-a treia zi se deschide cuptorul, la 60 de grade ideal, și cu ajutorul glazurilor se poate decora obiectul cu culoare sau nu. Ceramica se poate păstra și mată neglazurată, se poate glazura cu glazură transparentă pentru a obține luciul și pentru a pune în evidență materialul folosit, care poate avea diverse inserții sau o cromatică diferită. În general, cumpăr glazuri gata preparate cărora le adaug apă sau pigmenți pe care îi prepar cu glazură transparentă după o rețetă precisă, dar care poate avea inflexiuni de procentaj al gramajelor astfel obținând alte nuanțe de culori.

 

În procesul de lucru al ceramicii, culorile și texturile glazurilor și ale pigmenților sunt foarte diferite de culorile pe care le percepem în realitate, ele fiind de multe ori sub formă de pulbere sau foarte ușor absorbante pe suprafețe și cu culori complet diferite față de rezultatul final. Așadar, după ce se termină procesul de glazurare, obiectele se introduc în cuptor pentru a doua ardere la 1 200 de grade sau chiar mai mult. Ies din cuptor după 3 zile ca produse finite. Însă există un alt pas care se poate face, o a treia ardere de luster prin care obiectele se ard la o temperatură mai joasă, cca. 600-750 grade, cu intenția de a adăuga o notă spectaculoasă și specială. În concluzie, ai nevoie de minimum 3-4 săptămâni ca să scoți un cuptor cu elemente ceramice care pot reprezenta obiecte de uz zilnic sau lucrări de artă. De asemenea, cuptorul se pornește ideal când este complet plin, ajutând astfel ca arderea să fie de bună calitate și să se realizeze un proces eficient din punct de vedere economic.

text2_6

Ceva inedit care te-a inspirat în realizarea colecțiilor de până acum:

 

Ceva inedit care m-a inspirat în realizarea colecțiilor de până acum este tehnica ceramicii în sine, un mediu nou pentru mine, dar pe care îl explorez cu multă fascinație și determinare. Am pornit de la forme mici, turnate în șticluri, ce s-au concretizat în broșe și apoi în instalații care s-au extins în forme mai elaborate. Îmi place să realizez obiecte care să aibă o utilitate și un efect imediat, precum broșe, coliere, platouri ș.a.m.d. Am o zonă de obiecte al căror scop este înfrumusețarea estetică, atât umană, cât și spațială. Unul dintre cele mai importante lucruri pentru mine este gustul estetic bun, cum îl hrănim și dezvoltăm constant. De aceea aleg să fac lucrări care ajung la oameni cât mai diverși și care le integrează în rutina vieții lor.

 

Cred că inspirația mea cea mai puternică este natura și complexitatea care se regăsește în natură, ecosistemele care se creează și germinează în toate mediile ei. Lumea vegetală, lumea marină, animală, fungică, tot ce este viu care prezintă un proces vizibil de dezvoltare și transformare mă fascinează. Totodată, mă atrag și formele geometrice, grid-urile urbane care ne înconjoară și suprapunerea acestora, pe care le voi explora mai mult în mediul ceramicii.

 

Câțiva ceramiști internaționali pe care îi admiri:

 

Admir, în primul rând, complexitatea artiștilor care aleg să se exprime în mai multe medii. Începând cu Bernard Leach până la controversatul Ai Weiwei, admir o mulțime de alți artiști din diferite colțuri ale lumii. Cel mai mult cred că admir diversitatea manierei de exprimare a ideilor în mediul ceramicii. Akio Takamori este un alt nume care mă inspiră datorită alegerii lui de a îmbina desenul cu ceramica, dar și Kathy Butterly pentru cromatica și maniera jucăușă pe care le alege în procesul ei. Jasmine Simpson care reușește să „verse” cu ceramică peste suprafețe întinse și să o integreze într-un ansamblu complex, dar și Pasacale Girardin care infuzează mai multe medii și, printr-o manieră minimalistă, reușește să redea structuri organice naturale.

Ce ne poți spune despre instalațiile în care combini ceramica cu lemnul etc.?

 

Întotdeauna am fost atrasă de varietatea naturii și dintotdeauna strâng mici elemente naturale pe care le întâlnesc în călătoriile mele sau ieșirile în natură. Mă fascinează structurile cromatice și compozițiile vaste găsite în natură. Forme moi, fluide, rigide, rizomatice, abrazive, forme care îți provoacă simțurile și curiozitatea pentru mediul complex și fragil al naturii. Asemănătoare naturii, ceramica este totuși un mediu fragil, iar împreună creează un dialog puternic.

 

Un alt material preferat este lemnul, contorsionările și excrescențele pe care le dezvoltă oriunde s-ar afla. Gresia cu care lucrez la început e moale și maleabilă, iar la finalul procesului devine tare și chiar casantă. Ce mă atrage profund este efectul acesta vizual în care gresia se poate mula pe suprafața lemnului, urmărindu-i forma și amplificându-i volumetria. Însă lemnului îi alătur și piatra, un alt element natural atractiv, cu diverse forme și compoziții geologice. Simțul meu artistic juxtapune toate aceste materiale creând astfel compoziții artistice inedite.

  

 

Unde îți putem vedea lucrările și ce expoziții/colecții ai în plan în viitorul apropiat?

 

Lucrez în mai multe medii care au diverse semnificații. Desenele în tuș, linogravurile, serigrafiile, dar și zona aceasta de mic obiect purtabil, sau compoziții care pot ornamenta contexte domestice. Am în plan multe reprezentări ale ideilor mele, la care diferă maniera de lucru. E nevoie de timp să le pot materializa și să le arăt și celorlalți. De curând am lansat un magazin cu vânzare online care îmi poartă numele și am deschis ușile atelierului meu publicului larg pentru a vedea în mod direct backstage-ul procesului de lucru. În ultimii doi ani prezența mea la târguri de artă și design este din ce în ce mai vizibilă, târguri precum PAD, Hot Lagoon, RAD, Dichisar, MezaninMarket. Colaborez cu magazine care susțin și promovează artiști contemporani, dar și cu galerii de artă precum Cărturești, OTOTO, AlbAlb shop, Galateca, Suprainfinit. Și pentru că atelierul meu este în proximitatea spațiului cultural Apolllo111, acesta a devenit o locație excelentă de expunere a tuturor colecțiilor de lucrări și ceramică, completată de lansarea magazinului meu online.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0