Donez Design: un proiect unic care donează servicii de graphic design pentru cauze umanitare
Am aflat despre Donez Design prin intermediul prietenilor de la Designist.ro. Din 2011 şi până acum, fără ca proiectul lor să fie comunicat către public, Cristina şi Daniel au reuşit să doneze aproape 40.000 euro! Portofoliul lor, care arată impecabil şi explică pe deplin succesul proiectului, poate fi văzut aici – proiectele cu panglică roşie sunt cele realizate pentru donaţii, marca Donez Design. În cele ce urmează vor răspunde la câteva întrebări profesionale şi personale.
Ce este Donez Design?
Donez Design – din inimă pentru casa de copii – este un proiect pilot de responsabilitate socială ce mediază donaţii între companii şi copiii defavorizaţi, ONG-uri sau Asociaţii, oferind în schimb servicii de grafic design.
Mai simplu spus, tu ai, să zicem, o fabrică de lactate şi ai nevoie de un proiect de graphic-design (identitate, packaging, website, ilustraţie sau grafică pentru print) apelezi la Donez Design. Estimăm proiectul, lucrăm, iar la final tu vei dona, în cuantum egal cu valoarea proiectului, propriile produse, bani sau servicii către cauza noastră sau către orice altă cauză pe care o stabilim de comun acord. Important e să facem împreună o faptă bună.
N.r. Despre beneficiile companiilor care apelează la această formă de implicare socială citiţi aici.
Cine este Donez Design?
Hmm… Donez Design este în primul rând un concept, dar, în formă umană, Donez Design este Cristina Cărămidă şi Daniel Movileanu – a.k.a. Movi.
Acum, drept să ţi spun, nu ştiu care e ,,Donez” sau care e ,,Design”, pentru că, pe parcurs, am ajuns să gândim la fel.
Ne-am cunoscut în Căminul de la Arte şi ne-a unit doar faptul că lucram şi nu băteam creanga pe holurile căminului. Am descoperit pe parcurs pasiuni comune: designul şi voluntariatul.
Într-un final am ajuns să lucrăm câteva proiecte de freelance împreună, am vazut că bănuţii ne sunt de ajuns să ne platim singuri traiul la Bucureşti şi, uite aşa, am refuzat să ne mai angajăm. Până la urmă, ne-am unit puterile într-o firmuliţă de publicitate: www.cubrain.ro.
Designist: Ce v-a determinat să creaţi Donez Design?
Cristina: Pe mine m-a învăţat tata să am spirit practic. El e inginer şi, pe ascuns, în tot ceea ce mă sfătuia să fac era ascunsă şi ideea că: dacă tot mă apuc de treabă, să nu pierd timpul cu ceva inutil!
Aşa că a trecut timpul şi am ajuns la master, unde aveam nevoie de o temă pe care să o aprofundez şi pentru care aveam la dispoziţie 2 ani.
Acolo m-am blocat… Nu înţelegeam de ce trebuie ,,să irosesc” 2 ani pe un proiect utopic, care să stea agăţat în câteva ştraifuri pe pereţii facultăţii timp de o săptămână, iar publicul expoziţiei să fie de fapt format din colegii mei, care, oricum ştiau proiectul meu din corecturile de grupă. Deci, iată ceva ce pentru mine suna ca fiind inutil.
Aşa că am tot încercat să îmi aleg o temă dinamică, care să îmi dea posibilitatea să lucrez mai multe proiecte, o idee care să poată fi implementată pe piaţă, care să dea bine la CV, eventual să îmi asigure o trecere între facultate şi un job real, în care să prind experienţă de lucru cu clienţi de pe piaţa românească, să fie ceva care poate funcţiona ca un exemplu şi pentru ceilalţi studenţi care trăiesc cu impresia că mai nimic nu se poate, că n-ai încotro, că tre’ să lucrezi chestii comerciale în agenţii şi pe bani puţini, că, pe parcurs, o să uiţi ce înseamnă calitatea în design pentru că n-ai clienţi care să aprecieze şi tot aşa… La tot şirul de idei, Movi a adăugat că musai trebuie să fie un proiect care să se reflecte şi în comunitate.
Ne-am trezit cu un brief aproape imposibil pe care trebuia să îl rezolvăm în gălăgia din Căminul de la Arte, cu un laptop vechi aşezat pe o cutie de carton şi nişte scaune imposibile… Am facut exces de cafea, idei, pixuri şi caiete şi am născocit Donez Design, un proiect de responsabilitate socială unic in lume.
Ştim că voi împărţiţi mai mult decât proiectul Donez Design, cum e să şi lucraţi împreună?
He heee… E un lucru bun faptul că suntem diferiţi şi, orice proiect, înainte să ajungă la client, trebuie să treacă mai întai de aprobarea noastră. Aici e tot timpul partea cea mai grea din proiecte.
Nu putem lucra separat. Mie nu-mi place ce lucrează Movi, iar lui nu îi place ce lucrez eu, întotdeauna mai lipseşte amprenta personală a celuilalt. Eu sunt setată ca orice proiecţel să aibă un concept solid în spate, el e setat să fie simplu, uşor de urmărit şi uşor de înţeles. Avem şi abilităţile împărţite icon smile Donez Design: un proiect unic care donează servicii de graphic design pentru cauze umanitare ) Eu nu pot lucra ce ştie el, el nu poate lucra ce ştiu eu şi uite aşa competiţia asta dintre noi face ca proiectele să fie gândite bine din prima.
Cât despre noi doi, am reuşit să rezolvăm un brief simpatic în care doi workaholici cu capacitaţi distincte se completează reciproc, într-o maşinărie colorată, alimentată cu inimioare şi idei. Ha! Ce frumos am zis!
Când a fost făcut proiectul vostru public?
Donez Design a fost făcut public în 2011, dar l-am ţinut în cerc închis, ferit de media, pentru că este un mecanism nou, ce trebuie testat în permanenţă. Plus că era un proiect născut din nimic, fără nici o resursă. Când l-am gândit, nu aveam bani să cumpărăm nici hosting sau domeniu pentru el. Tot ce aveam era multă imaginaţie, asa că am improvizat. Am bătut la uşa unui provider de hosting, care, culmea, ne-a ascultat, a fost impresionat… şi ne-a oferit unul gratuit. Ăsta a fost primul test. Vroiam să vedem în acelaşi timp dacă ideea noastră prinde. Şi a mers!
Ne-a donat programarea pentru website-ul www.donezdesign.org şi încă ne mai donează, Ghenadie Gorincioi, un prieten drag din Moldova. Gestul lui ne-a făcut să înţelegem că sigur-sigur o să mai găsim oameni binevoitori care o să ne susţină. Florin Brătescu, copywriterul nostru, ne-a susţinut din prima zi şi s-a implicat în proiecte, donând serviciile sale umăr la umăr cu noi.
Până acum am lăsat proiectul pentru câţiva clienţi şi câţiva prieteni, cât să ne asigure un start bun, neaglomerat, cu câteva companii în portofoliu, cărora să le putem dedica toată atenţia.
Nu am făcut mai mult, pentru că ţinem totul pentru timpul şi puterile noastre, dar, pe parcurs, îl consolidăm şi îl scoatem din anonimat. De fapt, chiar am început ceva în sensul ăsta, pentru că acum citeşti primul interviu. Iar asta înseamnă că am prins puteri.
Am pornit cu gândul că o să ţinem Donez Design cât să atingem un target de donaţii de 40.000 Euro, o sumă care ni se părea fabuloasă atunci, doar că ne-a molipsit proiectul şi acum, când suntem prea aproape să împlinim donaţia, ne-am hotărât să-l extindem. Acum lucrăm la o altă platformă, mai mare şi mai frumoasă, care va avea puterea să genereze o sumă muuuult mai mare de donaţii, cu mai multe resurse, pentru mai multe cauze. Până când o dezvăluim, puteţi vedea proiectele lucrate prin Donez Design pe www.cubrain.ro (sunt cele cu panglicuţa rosie).
Ştiaţi, atunci când aţi început Donez Design, de proiecte similare din lume, pentru că în România noi nu ştim să mai existe aşa ceva?
Pe vremea în care ne documentam, nu am reuşit să găsim mai nimic, dar după ce am început să conturăm proiectul, am văzut că există câteva proiecte cu trăsături similare.
Majoritatea susţin responsabilitatea socială, aşa cum o făcea şi Victor Papanek, încurajând o schimbare socială prin acte de donaţie, dar niciodată nu am dat peste un proiect în formula pe care o folosim în Donez Design.
Proiecte din care am învăţat şi pe care le-am studiat, cele mai apropiate de noi, au fost www.theonepercent.org şi proiectul românesc www.proiect1000.org iniţiat de X3 Studio, din Timişoara, deci, uite, vezi! Şi în România! Ambele proiecte, de altfel, de succes! În ambele proiecte sunt implicate agenţii care îşi donează direct serviciile ONG-urilor sau Asociaţiilor, dar nu aşa cum facem noi. În Donez Design mai avem un plus de interactivitate.
Noi donăm către clienţi (de obicei omenii cu bani, care au putere de finanţare mult mai mare), care, la rândul lor, donează către un ONG.
Într-un final, reţetele astea se prepară tot pentru a hrăni ONG-urile, care sunt şi ele, în sine, generatoare de acte caritabile. Deci numa’ de bine.
Ce cauze îşi propune să susţină Donez Design şi ce fel de companii vrea să atragă?
Până acum am trimis donaţii doar către două cauze: cei 420 de copii orfani din cadrul Asociaţiei ProVita, Valea Screzii, şi către Ştefan – un caz unitar – ce avea nevoie să îşi achite asigurarea medicală în străinatate, privind continuarea controlului medical în urma căruia i s-a implantat un Pacemaker cardiac în UK.
Am ales două cauze, pentru că doar pentru atât am avut putere. Dacă implicam mai multe, riscam să fim depăşiţi de situaţie. Fiecare cauză trebuie ţinută cu mult management şi ajungeam să rămânem fără timpul efectiv de lucru.
Pe viitor căutăm să susţinem mai multe ONG-uri/Asociaţii pentru care nu vom avea un sistem de selecţie complicat, deoarece toate militează pentru susţinerea cauzelor frumoase.
Cât despre companii, suntem mândrii să ne lăudăm că putem lucra cu absolut toate. Dacă nu au produse care să fie necesare unei cauze, pot face sponsorizare în bani de suma evaluată pentru designul de care beneficiază (exemplu: companie care produce scobitori). În cazul în care nici aşa nu se poate, compania poate să-şi doneze servicii de valoarea respectivă (ex: cabinet stomatologic).
Având în vedere faptul că toţi clienţii au domenii de activitate diferite, nu putem stabili o reţetă exactă de donaţii, aşa că suntem şi trebuie să fim maleabili când vine vorba de lucrurile pe care le pot dona. Discutăm totul cu clientul şi cauza către care donăm, prioritizăm necesităţile şi stabilim de comun acord forma donaţiilor pe care le distribuim.
Cum selectaţi cauzele spre care să meargă serviciile, produsele, fondurile companiilor care apelează la voi pentru graphic design?
Cum am spus, până în momentul de faţă am lucrat pentru 2 cauze, dar deja am făcut planurile pentru cauza nr. 3.
Selectăm cauzele în funcţie de necesităţile pe care le au şi tipul de produse pe care le avem la îndemână din partea clienţilor, şi, în funcţie de natura lor, le livrăm fie în tranşe, fie pe toate odată.
Pe parcurs am avut şi excepţii: un client a donat către două cauze, din realizarea unui singur proiect. Către ProVita a facut o sponsorizare în bani şi produse de îngrijire corporală, iar către Ştefan, o altă sponsorizare în bani.
Când e vorba de produse alimentare, donăm în tranşe. De exemplu, am avut, şi încă mai avem de donat, vreo 16.000 de ouă de la Ferma Ouă de la Bunici – asta înseamnă 22 de ouă ochiuri pe zi, timp de un an, iar ca să nu îmbolnăvim copiii de gălbează, am hotărât să donăm în tranşe mici, pe parcursul a 2 ani. Apropo, dacă mai are nevoie vreun ONG sau Asociaţie de ouă, să ne contacteze pe cristina@donezdesign.org.
Cum decurge colaborarea cu companiile interesate: sunt suficiente companii care preferă ca onorariul să se traducă în servicii, produse sau bani pentru cauze umanitare?
Proiectul nostru iniţiază şi responsabilizează social companiile cu care colaborăm, printr-o formă ingenioasă de barter. Partea de a ,,plăti” în produse este de fapt un stimulent pentru a iniţia responsabilitatea în rândul companiilor.
Durează mai mult în România până se prinde gustul faptelor bune, aşa că, până una alta, am inventat o formă de interacţiune socială indirectă între comunitate şi industrie. Companiile întind o mână de ajutor comunităţii, iar noi le recompensăm.
La urma urmei, Donez Design este în folosul lor. Un manager cu viziune distinge clar avantajele oferite de proiect, iar Donez Design devine “o ofertă pe care nu o poate refuza“.
Avem în portofoliu companii care ştiu foarte bine ce înseamnă responsabilitatea socială sau companii care sunt noi pe piaţă şi au nevoie să înveţe. Pentru cele din urmă, Donez Design este un impuls extraordinar.
Având în vedere faptul că nu am expus şi nu am promovat niciodată Donez Design, surprinzător, chiar nu am reuşit să ducem lipsă de proiecte. Cu siguranţă, dacă dăm sfoară în ţară, o să fim asaltaţi.
Însăşi natura proiectului Donez Design este un sistem automat de selecţie între companii. Până la urmă, doar cei care înţeleg, apelează. De ce să îţi distribui bugetul pentru un proiect şi atât, când poţi să donezi propriile produse către o cauză caritabilă şi să fii integrat automat într-un proiect de responsabilitate socială?
Să facem un bilanţ: cu ce companii aţi colaborat până acum, ce aţi realizat voi pentru ele, ce sume au mers către cauzele alese de voi?
Păi…avem aşa:
- Fundaţia Sensiblu – au beneficiat de: restilizare logo, design website – Au donat dero pentru copii, bani şi produse de îngrijire în valoare de 3.100 €–Către Ştefan şi Asociaţia ProVita
- Ouă de la Bunici (companie start-up) – au beneficiat de: identitate, packaging, microsite – Au donat ouă în valoare de 3.600 € către Asociaţia ProVita – donaţie încă deschisă
- A&D Pharma – proiectul Zona de Bunăvoinţă – au beneficiat de: logo, concept si animatie de prezentare, Cd-uri, stickere, decor craft pentru Bradul Bunăvoinţei – Au donat produse de îngrijire corporală în valoare de 5.600 €, către Asociaţia ProVita
- De Joacă – au beneficiat de: cărţi de vizită – donaţie de jucării ecologice în valoare de 550 Euro către Asociaţia ProVita
- Candelaria – naming, logo, website- donaţie în bani şi produse, în valoare de 5.000 €
- ProVita – donaţia noastră personală în valoare de 15.000 € pentru cei 420 de copii orfani adăpostiţi la Valea Screzii – www.voluntar-provita.ro
- calendar ilustrat pentru vânzare
- identitate, materiale adiţionale, broşuri prezentare
- Ajută-l pe Ştefan – donaţia noastră personală – microcampanie de facebook pentru a obţine donaţii în scop medical
- Asociaţia George Ogăraru – identitate, website – donaţie în valoare de 5.000 € – în progres
- A&D Pharma – Zona de Bunăvoinţă II – concept şi animaţie de prezentare – donaţie de jucării pentru cadourile de Crăciun în valoare de 1.600 euro
- Meşterul Castor – identitate, design website – donaţie de căsuţe pentru copii şi bani în valoare de 5.700 € – proiect şi donaţie în progres pentru Asociaţia Pro Vita
Ce mai faceţi voi în afara de Donez Design, mai aveţi timp şi de altceva?
Pfffff….păi trebuie! Donez Design e un proiect de suflet, nu e un proiect care să ne ţină de foame momentan, aşa că, suntem nevoiţi să lucrăm şi pe proiecte normale, din care să ne susţinem. În afară de Donez şi de proiectele pe cubrain.ro, tot încercam să ne mai desprindem de virtual şi mai punem mâna o cutie de acuarele, sau, că tot ne-aţi prins, acum ne-am apucat de şlefuit câteva piese de mobilier pe care sperăm să vi le prezentăm în curând, într-un alt proiect.
Ce feedback aveţi până acum legat de Donez Design?
Zicem noi, un feedback foooarte bun, şi aici avem dovezi importante! De exemplu, cineva a încercat să ne copieze proiectul mot-a-mot, cu acelaşi nume, dar sub altă formă grafică, undeva în Moldova. Şi asta nu poate să fie decât de bine, nu?
Pe lângă feedbackurile simpatice şi pozitive pe care le primim la finalul proiectelor, ar fi şi faptul că majoritatea clienţilor care ne solicită proiecte prin Donez Design se reîntorc la noi cu alte proiecte, fară să mai apeleze la programul nostru de responsabilitate socială.
Donez Design a ajuns să devină şi o stare de spirit în rândul prietenilor, care s-au motivat pe rând să vină cu idei, s-au hotărât să îşi dezvolte proiecte personale care să aibă rezonanţă în comunitate, se oferă tot mai des să ne ajute, câţiva care ne donează programare pentru proiectele personale, ne întind o mână de ajutor la brainstorminguri, au început să ne scoată în oraş atunci când consideră că am stat prea mult în faţa calculatorului şi chiar s-a oferit Bubu, o prietenă dragă, să vină să ne gătească atunci când suntem în deadlineuri. Ce poţi să îţi doreşti mai mult?
Vă gândiţi deja şi la voluntari/colaboratori pentru Donez Design pe măsură ce proiectele şi cauzele se înmulţesc?
Păi tot avem, în funcţie de amploarea proiectelor în care ne implicăm. În cazul în care avem nevoie de întăriri, chemăm trupele de voluntari.
- Ghenadie Gorincioi şi echipa lui de la Artsintez, programare
- Seo Monitors, servicii seo
- Florin Brătescu, copywriting
- Breharu Fabian, flash
- Miruna Belgun, ilustraţie
- Adam Eliana, PR
- Mircea Topologeanu, programare
- Ionelia Coca, contabilitate
- Renate Luică, PR
De multe ori ne sar în ajutor cu discounturi şi furnizorii de care avem nevoie pentru a realiza proiectele pentru clienţi. Ai fi uimit să vezi cât de mult se mobilizează toţi, de la mic la mare, doar pentru că e în mijloc un proiect social. Observi chiar că se schimbă brusc valorile, banii nu mai sunt importanţi, se relaxează comunicarea şi se renunţă la armele client-designer, care, în mod normal, ţi-ar schimba conceptul.
În curând, în noua platformă Donez Design, vom dezvolta un sistem în care orice designer poate fi voluntar, aşa că, rămâneţi cu gândul la noi şi la fapte bune.
Un articol de Mădălina Georgescu preluat de pe designist.ro.