Dosar #224: Revitalizarea râului Vltava din Praga

ARHITECTURĂ: petrjanda/brainwork TEXT: Anda Zota FOTO: BoysPlayNice
Râul Vltava a fost, de-a lungul istoriei, o arteră crucială pentru comerț și transport în Praga, servind drept rută naturală pentru transportul mărfurilor și conectarea orașului cu alte regiuni. Malurile râului găzduiesc unele dintre cele mai emblematice monumente ale Pragăi, precum Podul Carol (finalizat în secolul al XV-lea) și Orașul Vechi, care reflectă moștenirea medievală și barocă a orașului. Această zonă a fost mult timp un punct central pentru activități sociale și culturale. În secolul al XIX-lea și începutul secolului XX, părți ale malurilor râului au fost industrializate, fiind dominate de construcții de depozite, docuri și centre de transport. Această perioadă a modelat caracterul practic, dar uneori neglijat, al unor secțiuni.
După căderea comunismului în 1989, multe zone de-a lungul malurilor râului erau subutilizate, unele spații fiind neglijate sau transformate în parcări și depozite. În secolul XXI, orașul a demarat ample eforturi de revitalizare, concentrându-se pe îmbunătățirea accesibilității, a spațiilor publice și a implicării culturale de-a lungul Vltavei. Cheiurile Rašínovo, Hořejší și Dvořákovo (Náplavka) au fost transformate în spații vibrante, cu promenade, cafenele, instalații artistice și locuri pentru evenimente. În special Náplavka este acum cunoscută pentru piețele sale de weekend, evenimentele culturale și barurile plutitoare.

Eforturile de revitalizare au adoptat un design inovator, precum proiectul „Prague 1 Riverfront” realizat de Petr Janda/Brainwork Studio, care a reimaginat spațiile neutilizate cu intervenții moderne. Printre acestea se numără instalarea de uși ovale din sticlă pe cheiurile istorice, creând spații multifuncționale pentru galerii și cafenele, fără a compromite patrimoniul zonei. După inundațiile devastatoare din 2002, s-a pus un accent puternic pe gestionarea riscului de inundații, cu bariere îmbunătățite și planificare urbană care echilibrează preocupările ecologice cu utilizarea publică.

Proiectul „Prague 1 Riverfront propune o revitalizare semnificativă a malurilor Vltavei, transformându-le într-un spațiu public vibrant și multifuncțional. Situat de-a lungul cheiurilor Rašínovo, Hořejší și Dvořákovo, proiectul a vizat reabilitarea a 20 de bolți din zidul de pe malul râului, inițial utilizate pentru depozitarea gheții. Scopul principal a fost integrarea acestor spații în traseul urban, creând o conexiune directă cu zona riverană și cu râul însuși.

În partea reglementată a malurilor, arhitectura riverană devine coloana vertebrală a râului, care, prin «vertebrele» individuale ale cheiurilor, susține sistemul scheletic al orașului, pe care se sprijină întreaga structură urbană, formându-i corpul. Acest schelet nu ar trebui să fie rigid, montat și pietrificat ca o relicvă monumentală, ci ar trebui să permită un flux al vieții culturale, cu o semnificație pentru întreaga Praga, bazat pe autenticitatea arhitecturală și funcțională. petrjanda/brainwork

Intervențiile se îmbină simbiotic cu arhitectura originară a zidului de pe malul râului, fuzionând natural în structura existentă. Prin utilizarea unei strategii de tip „acupunctură arhitecturală,” proiectul reconstituie un ansamblu monumental, accentuând legătura directă cu zona riverană prin deschiderea spațiilor din interiorul zidului. Designul arhitectural răspunde specificului locului și folosește mijloace minimale, care permit purificarea formelor și relațiilor existente, explorând noi perspective de interconectare și posibilități ce derivă din mediul cheiurilor.

PROIECT: Prague 1 Riverfront; ARHITECTURĂ: petrjanda/brainwork; ECHIPA: Petr Janda, Anna Podroužková, Maty Donátová, Bára Simajchlová; STRUCTURĂ: Agile Consulting Engineer, Pavel Roubal; STRUCTURI METALICE SPECIALE: Lukáš and Pavel Rais (Industriality); TÂMPLĂRIE ATIPICĂ: ORTA STUDIO, Forlit & Metal; IZOLAȚIE ȘI STRUCTURĂ DE METAL: Leo Lappy (AVE-servis); CONTROLUL INUNDAȚIEI: EKO-SYSTEM; ECHIPAMENTE SANITARE: Sanela; DESENE: Petr Souček, Stanislav Pech, Sokoban studio; MANAGEMENTUL MALULUI DE RÂU: Jan Nejedlý, TCP; DESENE GRAFFITI: Alessandra Svatek, Artur Magrot; PATINĂ: Matěj Lipavský, Petr Stibral; FINALIZAT: 2019
Articol publicat în igloo 224 / waterfronts / februarie – martie 2025