fbpx

Drawing Theatre: pavilionul bienalei de arhitectură Common Imaginary la Iași

ARHITECTURĂ: Studio Ossidiana TEXT: Anda Zota FOTO: Vlad Pătru

O tăbliță de desen la scară umană, un teatru public cu scenă deschisă – pavilionul poetic realizat de Studio Ossidiana în cadrul primei ediții a bienalei de arhitectură Common Imaginary din cadrul Romanian Creative Week a propus o schimbare de paradigmă a utilizării spațiului public, transformând Piața Unirii într-un spațiu ludic.

„Arhitectura are o narațiune aparte în proiectele Studio Ossidiana” – spuneam într-un interviu dintr-un număr mai vechi al revistei igloo. Fascinația mea pentru arhitecții italieni Alessandra Covini și Giovanni Belloti a început în 2021, când am văzut pentru prima oară pe viu un proiect realizat de Studio Ossidiana. În cadrul Bienalei de la Veneția, arhitecții au expus proiectul „Variations of a bird cage” și în urma vizitei am reușit, într-un final, să înțeleg și să asimilez universul și referințele cu care creează. De la „Aldo van Eyck, Andrea Branzi, Lina Bo Bardi, Ettore Sottsass, John Hejduk, Enzo Mari, Cedric Price și mulți alții, instalațiile lor conturează un univers al întâlnirilor tandre”. Poetic și provocator, imaginarul Studio Ossidiana se configurează în spații publice generoase, ludice, sensibile, la scară sentimentală.

Pentru arhitecți, jocul și joaca reprezintă un element esențial arhitecturii. „Credem că jocul nu doar urmează, imită sau adaugă valoare vieții de zi cu zi, ci o transformă în ceva informal, înlocuind normalul cu straniul: orice joc este un experiment, o explorare a ceea ce lumea și viața ar putea deveni. În cartea Homo ludens, Johan Huizinga scrie că jocul precedă cultura, pentru că toate animalele se joacă. Jocul este o formă de abstractizare și de gândire pe care o împărțim cu alte specii. În domeniul nostru, arhitecții care și-au dorit să integreze jocul în spațiul urban, precum Cedric Price cu al său Fun Palace sau Aldo van Eyck cu locurile sale de joacă urbane, au fost interesați și de relația dintre oameni și animale. Considerăm că joaca și interacțiunea cu alte animale se înscriu într-un tipar de gândire similar, o memorie colectivă unde jocul, ca formă de abstractizare și de acțiune, reprezintă cheia pentru a înțelege lumile, oamenii, animalele și a deveni familiari cu necunoscutul prin fabricarea de reguli, spații, unelte”, declarau arhitecții în interviu – și a devenit un gând care am știut că va rezona cu întreaga comunitate locală.
2_RIO_004_IMG_2995_vladpatru
Invitată să co-curatoriez (alături de Elena Viziteu Ionescu) bienala de arhitectură Common Imaginary în cadrul festivalului Romanian Creative Week de la Iași, am ales să le ofer Alessandrei și lui Giovanni un loc pentru joacă arhitecturală. Studio Ossidiana au imaginat o tablă de desen din pietriș – o scenă publică, deschisă tuturor, unde poți compune, șterge, desena și redesena basoreliefuri efemere pe stratul mineral. „Solurile sunt cel mai mare povestitor, iar nouă ne plac foarte mult poveștile. Le folosim adeseori ca «materiale vrac» în proiectele noastre, ca suprafețe care să poată fi cultivate ori amestecate, sau pietrificate în cadrul materialelor de construcții. Suntem fascinați de soluri, pentru că ele pot aduce în prim-plan idei complexe și diferite tipuri de interacțiuni cu mediul. Ele ne amintesc că nu suntem nici salvatorii, nici cuceritorii naturii, dar nu suntem nici spectatori, deoarece nu putem evita interacțiunea cu solul, pentru că tot ceea ce facem este, cumva, prezervat și totul este etern.”
Drawing Theatre e un teatru deschis, un prilej de observare și o invitație la interacțiune cu scena din pietriș, sculptând pe suprafața minerală desene delicate cu ajutorul instrumentelor. Gesturile sunt puternic inspirate de context: basoreliefurile din detaliile Bisericii „Trei Ierarhi”, instrumentele de desen din practicile tradiționale agrare, dinamica spațiului din felul în care Piața Unirii este traversată și folosită. Ca un ciclu complet, după ce festivalul s-a încheiat, pavilionul a fost donat Asociației „Casa Bună” și va fi relocat în curtea viitoarei grădinițe dedicate copiilor din comunitățile vulnerabile.

PROIECT: Drawing Theatre; AMPLASAMENT: Piața Unirii, Iași; ARHITECTURĂ: Studio Ossidiana; CURATORI: Anda Zota, Elena Viziteu Ionescu; EXECUȚIE: LemnArtis; FINALIZAT: 2024

 

Articol publicat în igloo #221 / Kombinat II / august-septembrie 2024

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0