European Prize for Public Space 2014
Deși majoritatea problemelor societăţii contemporane se reflectă în spaţiul public, tot mai multe locuri sunt transformate pentru a răspunde nevoilor comunităţii şi pentru a respecta dimensiunea colectivă şi socială a vieţii urbane. Ediţia de anul acesta a Premiului European pentru Spaţiul Public reflectă pe deplin această tendinţă.
Valea Împletită din Elche
Râul Vinalopó, care traversează oraşul spaniol Elche, a devenit cu timpul, în urma lucrărilor de amenajare iniţiate în anii ‘70, un obstacol care divizează aşezarea. În 2009 consiliul local a organizat un concurs pentru transformarea albiei râului într-un veritabil parc, cu o lungime de 3 kilometri. Pentru a putea stabili punctele de traversare, o echipă mobilă a colectat timp de câteva luni date cu privire la necesităţile viitorilor utilizatori. Rezultatul este o reţea de poduri şi alei pietonale, care nu doar permite accesul în diferitele cartiere aflate de o parte şi de alta a râului, ci conectează locuitorii oraşului cu spaţiul verde de pe cele două maluri.
Vieux-port, Marsilia
Cel mai mare port urban al Europei, Vieux-Port din Marsilia a ajuns către sfârşitul secolului XX într-o stare avansată de degradare, nu doar din cauza lipsei de întreţinere, ci şi datorită construirii mai multor cluburi pentru iahturi, care au blocat accesul publicului către docuri. În timp ce în alte oraşe-port declinul economic este combătut prin utilizarea privată, proiectul francez reprezintă un bun exemplu pentru modul în care o astfel de zonă poate fi redată comunităţii. Pentru aceasta s-au îndepărtat toate barierele, s-a interzis accesul maşinilor şi au apărut docuri plutitoare care permit desfăşurarea activităţilor acvatice, fără a deranja circulaţia pietonală.
Cimitirul Islamic din Altach
Deşi minoritatea musulmană devine tot mai numeroasă în Austria, până în 2012 această ţară nu avea decât un singur cimitir islamic. Construirea unui spaţiu care să îndeplinească toate cerinţele legate de ritul specific de înhumare a reuşit să satisfacă o importantă nevoie a comunităţii, de unde şi declaratul caracter de spaţiu urban public al locului, mai puţin evident decât în cazul celorlalte proiecte premiate.
BAANA, HELSINKI
O linie dezafectată de cale ferată, construită în Helsinki la sfârşitul secolului XIX la o adâncime de 7 m, a fost transformată temporar de către un grup de studenţi, localnici şi reprezentanţi ai primăriei într-un traseu pentru pietoni şi biciclişti, cu o lungime de 1,5 km. Prin amplasarea în vecinătate a unor pavilioane cu funcţiuni sportive şi culturale, traseul este parcurs zilnic de categorii diferite de utilizatori.
Mlaștinile Rainham din Londra
Mlaştinile Rainham, cea mai mare zonă inundabilă din nordul estuarului Tamisei, conservă caracteristici tradiţionale din Evul Mediu în ciuda amplasării în vecinătatea unei importante zone metropolitane. Reprezentând totodată o oază de biodiversitate, în care se găsesc nenumărate specii de păsări migratoare şi de plante rare, locul a fost deschis publicului în anul 2006. Începând cu acel moment s-a dat startul la o serie de intervenţii menite să faciliteze accesul vizitatorilor: poduri, puncte de observare şi elemente de mobilier urban.
Teatrul La Lira din Ripoll
Demolarea teatrului La Lira în urmă cu mai mulţi ani a lăsat un lot liber în centrul oraşului spaniol Ripoll. În 2003 consiliul local a organizat o competiţie pentru transformarea acestui lot într-un spaţiu public atractiv pentru comunitate. Proiectul câştigător a propus o terasă acoperită, care se desfăşoară pe toată suprafaţa lotului şi un nou teatru, organizat în subsol. Intervenţia nu doar reîntregeşte frontul stradal, ci şi oferă o cale de acces către centrul istoric, prin intermediul unui pod pietonal care traversează râul adiacent.