fbpx

Expoziţie Mircea Cantor la MNAC

MNAC / Muzeul Naţional de Artă Contemporană are onoarea să vă prezinte Mircea Cantor: Q.E.D., prima expoziţie personală în România a unuia dintre cei mai importanţi tineri artişti, activi pe scena internaţională în ultimii zece ani. Q.E.D. este cea mai amplă prezentare a operei lui Mircea Cantor de până acum, cuprinzând 30 de titluri: fotografii, filme, desene şi sculpturi, de la Originea lumii (după Courbet) din 1999, o lucrare ce l-a determinat pe Cantor să părăsească România şi să se stabilească în Franţa, până la mai recentul film Sic Transit Gloria Mundi (2012) sau lucrările produse special pentru această expoziţie: Business Class Worried şi noua serie de fotografii Sic Transit…, în care Monica Bîrlădeanu re-actează arderea flăcării “vanităţii”.

Expoziţie Mircea Cantor la MNAC

Folosirea simbolurilor într-o clădire simbolică este premisa acestei expoziţii. Spaţiile de la parterul muzeului care păstrează elemente din decoraţiunile originale, reminiscenţe ale trecutului traumatic al clădirii vor găzdui două impunătoare lucrări catalizatoare: un text gigantic scris pe perete cu fitil de dinamită (a cărui aprindere va fi performată la vernisaj) şi sculptura ce reproduce la scară reală o casă maramureşeană cu acoperişul neterminat.

Această ultimă lucrare, Prag resemnat care oscilează poetic între local şi universal este plasată în tandem cu intervenţiile in situ ale lucrării DNA Kiss şi supravegheată de pe plafon de Cer Variabil. Prin aceste vecinătăţi Cantor orchestrează o discuţie complexă despre strămutare/relocare, fragilitate, certitudine şi anxietate raportându-se într-un mod critic la istoricul Casei Poporului pentru a cărei construire s-a apelat în anii ’80 la un număr impresio-nant de meşteri anonimi, artizani şi artişti care au dat formă monumentului Puterii absolute.

Sic Transit Gloria Mundi este o fuziune între imaginea Vanităţii şi reflecţia asupra disparităţilor economice. Filmul este prezentat în dialog cu Holy Flowers (fotografii alb/negru cu arme israeliene, reflectate caleidoscopic) şi Fishing Fly (un avion de vânătoare construit din butoaie de benzină reciclate şi accesorizat cu un cârlig auriu de pescuit, supradimensionat).

Bine-cunoscutele filme Deeparture şi Wind Orchestra împărtăşesc preocuparea pentru anxietatea şi sublimarea violenţei, precum şi felul în care aceasta poate fi indusă metaforic şi instituită politic. Expunerea este concepută pentru a provoca (auto)reflecţia. Quod Erat Demonstrandum: titlul auto-ironic contrabalansează ambiţia artistului de a crea lucrări unice şi universale, de a opera artistic în zona declaraţiilor irefutabile. Lucrări precum Unpredictable Future, All the Directions sau Cer Variabil reproduc această indecizie între abordarea tranzitivă şi incertitudinile interpretative ce apar în momentul în care declaraţiile artistice îşi întâlnesc receptorii.

Expoziţia Mircea Cantor: Q.E.D. va rămâne deschisă timp de un an. În luna septembrie sunt programate evenimente speciale şi schimbarea proiecţiilor video. Lucrarea Eyes Starring to My Absence va putea fi văzută la intrare, doar în zilele de luni şi marţi, când muzeul este închis pentru public.

Tag-uri:
Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0