Forme ideale, idei circulare. La Bourse de Commerce

În seria de cercuri concentrice, edificate și modificate de-a lungul a aproape trei secole, care au dat contur și consistență zonei Bourse de Commerce, prezentul se cimentează și își lasă amprenta arhitecturală. În ciclul nesfârșit de căutare a formelor ideale, Tadao Ando aruncă în ringul parizian ideile sale circulare.

În fuziunea de perioade și stiluri care a impregnat Bourse de Commerce (inițial Halle au Blé), recursul la cerc a fost o recurență, manifestată pe multiple planuri: al clădirii, al secțiunii orizontale a domului care o acoperă, al bulevardului de promenadă care o cuprinde, al coajei exterioare a imobilelor care închid compoziția urbană. Geometria radicală propusă prima dată de Le Camus de Mézières, care în 1763 spărgea cu o rotondă seria halelor în formă de navă, se aliniază ideilor emblematice ale marilor utopiști de secol al XVIII-lea. Astăzi, utopia formei ideale își găsește loc chiar în interiorul rotondei, amplificând și încărcând cu noi conotații un spațiu bine conținut, integrat, unificat, abstract. 

Domage, BDC

Arhitectura ca o cratimă între trecut și prezent, acolo unde patrimoniul și creația contemporană converg. (Tadao Ando)

Fischer

Conform lui Tadao Ando, în viziunea japoneză, cercul are sensuri oximoronice, poate reprezenta Nimicul și în același timp, Întregul. Astfel, gestul contemporan al inserției unui cilindru de beton – cu diametrul de 29 m și înălțime de 9m – în miezul clădirii Bourse de Commerce conturează cu putere un nou spațiu și dă formă unui vid. Golul central creat de cilindru intermediază dialogul între Hala istorică și intervenția lui Tadao Ando, dar și interacțiunea dintre lumină și umbră profilată pe fundalul de beton, filtrată prin domul din sticlă. La fel ca un ceas solar, mișcarea lor constantă însuflețește clădirea pe măsură ce timpul trece și ziua își consumă orele. O viziune luminoasă predilectă pentru contemplare și introspecție.

florent-michel-faux-public-2021-3

Desigur că pentru a implanta un cilindru de beton chiar in inima unei clădiri de patrimoniu este nevoie nu doar de o formă perfectă, ci și de una reversibilă. Două cochilii din beton prinse cu o structura metalică care lasă un vid interior constituie soluția arhitecților implicați. Tadao Ando mărturisește aici că nu există o rețetă-minune pentru beton și că rațiunea din spatele utilizării acestui material laitmotiv este că se poate găsi peste tot în lume și, deci, se poate construi oriunde, sub forme și compoziții diferite. Rezultatul de la Bourse de Commerce este o mare suprafață mată care se dorește ca după impactul inițial, inevitabil puternic, să devină doar un fundal neutru pentru obiectele de artă expuse, toate aparținând colecției Pinault. Se ciocnesc în acest perete viziuni radicale și antitetice, ricoșând din carcasa istorică a construcției și creând o tensiune spațială care, deși schimbă cu totul experiența interioară a parcurgerii clădirii, îi impune un ritm dinamic și palpitant. 

Detail

Tétard, bâtiment (2)

Ieșind din cercul creației contemporane, privim acum forma restaurată a clădirii Bourse de Commerce, care de la origini și până astăzi, a fost manifestul și manifestarea inovației arhitecturii pariziene de secol XVI,  XVIII, XIX și XXI. De la utopia circulară gândită de Nicolas Le Camus de Mézières care purta numele de Halle au Blé, la domul pe structură metalică adăugat de Bélanger în 1811 (una dintre cele mai mari realizări tehnice ale începutului de secol), la transformarea sub patronajul lui Blondel a halei în Bourse de Commerce și la ipostaza actuală restaurată și reconcepută, clădirea a funcționat după principii congruente de-a lungul timpului și cu rezolvări mereu novatoare. 

PROIECT: La Bourse de Commerce. Un nou Muzeu al Colecției Pinault | ADRESA: 2 Rue de Viarmes, 75001 Paris, Franța | SUPRAFAȚĂ CONSTRUITĂ: 10,500 mp  | ARHITECTURĂ: Tadao Ando Architect & Associates, NeM—Lucie Niney Thibault Marca, Pierre-Antoine Gatier | DESIGN DE MOBILIER: Ronan & Erwan Bouroullec | STRUCTURĂ: SETEC Bâtiment | Finalizat: 2021 

EN version

Articol publicat în igloo #203 / august-septembrie 2021 / New Tech

igloo_203-shop