fbpx


White November igloo

Grâu, mestecă, cerne, făină

La marginea dintre apă şi pământ în Port Adelaide, Australia, cuvinte care par să provină dintr-o incantaţie copilărească se profilează pe fundalul unor ziduri vechi de piatră: grâu, mestecă, cerne, făină. La o privire mai atentă, grafica tridimensională realizată în tuburi de oţel vopsite galben canar se dovedeşte un loc de joacă. Este elementul central al unei intervenţii peisagere care transformă interfaţa dintre vechiul port şi unul dintre cele mai importante vestigii industriale ale oraşului, complexul de morărit Hart’s Mill. În spatele celor patru cuvinte laconice se ascunde o lungă poveste.

Înfiinţat în 1837, Portul Adelaide a cucerit iniţial infamul apelativ de „port al mizeriei”, din cauza inundaţiilor, ţânţarilor şi lipsei apei de băut. Repoziţionarea sa în 1840 i-a adus însă prosperitate, manifestată, între altele, şi printr-una dintre cele mai făloase colecţii de arhitectură colonială din Australia Meridio­nală. […]

Eforturile de revitalizare au început încă din 1975. După numeroase propuneri rămase fără urmări, prima iniţiativă căreia i s-a dat curs, axată pe construcţia de noi locuinţe, a eşuat din cauza proastei planificări. În prezent, multiple proiecte se desfăşoară simultan, printre care şi o strategie de reorientare a spaţiului public către activităţi de recreere şi consum, cu contribuţii ilustre precum cea a celebrului Jan Gehl.[…]

În aşteptarea cimentării unei viziuni, o intervenţie temporară asupra premiselor Hart’s Mill a fost încredinţată companiei sud-australiene Aspect Studios. În mod surprinzător, aceştia au reuşit însă să realizeze o soluţie permanentă în parametrii aceluiaşi buget, concentrându-se pe câteva gesturi peisagistice necostisitoare şi pe o estetică de impact.

Astfel, în 2014, Port Adelaide inaugura un spaţiu public neaşteptat, primit cu încântare de către localnici şi cu o lungă listă de premii şi distincţii profesionale. Din punct de vedere funcţional, proiectul este tipic strategiilor post-industriale care încearcă să atragă familiile cu copii, propunând programe previzibile: un loc de joacă, element principal; un loc de stat la poveşti şi grătare, acoperit; un spaţiu verde; parcare.

Toate sunt realizate cu grijă pentru flexibilitate, ceea ce face posibilă găzduirea ocazională a târgurilor, festivalu­rilor sau proiecţiilor de film. Relaţia cu elementele istorice ale sitului se sprijină în două puncte cheie. În primul rând, clădirile morilor sunt folosite din plin ca ecran de proiecţie şi fundal al noului proiect prin intermediul unei scheme de iluminare drama­tică. În al doilea, o linie ferată existentă a fost menţinută în amintirea logisticii portului şi folosită în geometria a două valuri de pământ înierbate, necesare pentru remedierea solului contaminat.

Acestea, la rândul lor, delimitează perimetrul zonelor de vegetaţie, furnizând în acelaşi timp platforme pentru contemplarea delfinilor care frecventează astăzi portul, şi protecţie împotriva curenţilor de aer. Numeroase elemente de lemn folosite în mobilier şi signalectică au fost recuperate din port şi sunt lăsate să îşi arate vârsta, conferind patină unei palete de texturi care se limitează la beton aparent, lemn şi oţel.

Piesa centrală a amenajării, şi anume locul de joacă, fusese iniţial conceput la dimensiuni mai reduse. Este însă greu de imaginat o funcţiune mai aptă pentru a anima un spaţiu cu un buget modest: tridimensiona­litatea programului reprezintă un semnal vizual inerent, materialele sunt din principiu uşor de întreţinut, iar activitatea se auto-generează.

Acesta a fost aşadar extins şi a devenit elementul pivotal al proiectului. Evitând în mod inspirat tema maritimă, Aspect Studios au optat pentru o este­tică industrială, manifestată în materiale şi elemente care fac referire la morărit, dar şi la materialitatea dură a angrenajelor prezente în port. Măcinatul făinii implică o succesiune dinamică de acţiuni care purifică grâul; de aici cuvintele, scrise  în ţevi de metal, care definesc secvenţele morăritului: mestecă, cerne, purifică. Echipamentul de joacă completează ideea, iterând acţiunile de rostogolire, cernere, aruncare. O linie galbenă uneşte elementele, ghidându-i pe copii prin etapele procesului.[…]

Denumire proiect: Port Adelaide Renewal: Hart’s Mill Surrounds
Amplasare: Port Adelaide, SA, Australia
Client: Renewal SA
Arhitectură peisageră: ASPECT Studios
Colaboratori: Mulloway Studio, LUCID Consulting,  SMEC Australia, HydroPlan
Suprafaţă: 7 100 mp
Anul realizării: 2014

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0