Her – de la iOS la A.I. OS, când maşinile ne vor coloniza… inimile!
Marşând pe ideea de umanizare a tehnologiei, un trend dus pe culmi acum doi ani de Robot & Frank, Her, filmul lunii îndrăgostiţilor, este în primul rând un romance înduioşător – cu care Spike Jonze şi-a adjudecat deja 5 nominalizări la Oscar 2014.
Her nu e SF, dar contextul unei lumi imediat viitoare aflate sub semnul automatizării relaţiilor umane e detaliat fir cu fir ca o adaptare după Asimov – la fel cum I, Robot „profeţea” acum 10 ani maşini care se vor conduce singure, ne putem lesne închipui după vizionarea lui Her că peste încă un deceniu singurătatea călătorului de metrou se va lărgi prin includerea unei Inteligenţe Artificiale în casca telefonului. Şi apoi, va colapsa sub greutatea auto-amăgirii care trasează inferioritatea Omului în această simbioză edenică. Căci, omul modern al viitorului va ţine la misivele trecutului, în timp ce apanajul sentimental restrictiv va fi lepădat de Auto Sapiens ca o codiţă primitivă, la prima năpârlire.
Între aceşti parametri se desfăşoară povestea de amor din Her, dominat pe de-o parte de figura lui Joaquin Phoenix, de nerecunoscut sub proteza introversiei, şi, pe de alta, de o voce: agenda, editorul, agentul literar, partenerul, de conversaţie şi de viaţă, OS-ul exhaustiv al lui Scarlett Johansson – dematerializată şi, ca atare, ignorată pe nedrept şi de Globurile de Aur, şi de Academia americană.
Dublaţi de o imagine înălţătoare, extralumească, semnată Hoyte Van Hoytema, cei doi îndrăgostiţi vor fermeca publicul în februarie şi, sperăm, pe votanţii AMPAS pe 2 martie.