fbpx

igloo #179 Parametricism și reprezentare

Țesut de roboți și drone, stivuire uscată, material fotosensibil interactiv sau bijuterii printate 3D – toate aceste sintagme nu sunt limbajul unor scenarii science-fiction, ci fac parte deja din realitate. Ele sunt doar câteva din temele acestui număr, care da – ați intuit bine – propune o discuție despre parametricism și reprezentare în arhitectură și design.

Arhitectura temporară este unul dintre cele mai frumoase teritorii de experimentare. Reunește foarte multe instalații și pro­puneri generate de proiectarea asistată de calculator sau, mult mai propriu, proiectarea augmentată de calculator. Poate tocmai datorită duratei limitate majoritatea proiectelor avangardiste și ultra-inovative – care recurg la exprimări și fabricații digitale – sunt cele a căror frumusețe rămâne în imaginarul nostru, în timp ce forma lor fizică se demontează, desface, dizolvă.

În CITY PLUS vedem cum, de plidă, estetica bionică poate acoperi un loc din oraș sau cum, în curtea MOMA, un umbrar dintr-un material translucid primește lumina magic.

Pavilioane parametrice temporare – ICD/ITKE, Stuttgart

44

Câteva proiecte ZHA – Zaha Hadid Architects demonstrează un discurs autonom al arhitecturii care, fără îndoială, atinge autopoiesis-ul fundamentat teoretic de Patrik Schumacher, principal în ZHA. Am ales trei proiecte de arhitectură cu scări foarte diferite: o casă pentru păpuși, un eseu de fabricație digitală și un spațiu de tip showroom, magazin atelier. Am încercat ca prin această reuniune să ilustrăm una dintre cele mai profunde calități a unui birou de proiectare arhitecturală – consecvența. Nu cred că se poate numi stil, dar recongnocibilitatea, demersul unitar și spectrul imaginar propus sunt elementele definitorii de amprentă ale proiectelor ZHA.

Thallus – frumusețe digitală

Proiectare: Zaha Hadid Design, Patrik Schumacher

144-145

Gramazio Kohler Research, ETH Zürich este prezent în paginile igloo cu cel mai nou proiect al anului academic: un labirint de pereți ondulați, alcătuiți exclusiv din cărămizi cu goluri a căror particularitate este că stau perfect împreună și au fost construiți fără mortar sau adeziv. De cine? De roboți!

Un labirint robotic de cărămidă

Proiectat și construit în programul ETH, Master de Studii Avansate în Arhitectură și Fabricație Digitală, laboratorul anului academic 2016-17, Zürich, Elveția

140-141

În România, arhitectura parametrică are o mulțime de adepți ca­re tocmai prin consecvență își dedică energia, eforturile și tim­pul în experimente interesante. Ele demonstrează, toate, însu­și­rea profundă a unui limbaj creativ și o relație nouă proces – pro­iec­tare – rezultat. Edukube, IDZ, NOD makerspace și Zest Collective sunt doar câteva astfel de nume despre care vom mai auzi.

Proiectele de arhitectură din selecția #179 indică subtil o rafinare a opțiunilor investitorilor pentru intervenții arhitecturale cu personalitate, cum sunt de exemplu imobilul de locuințe colective Duplex Forest Boutique Residence și 33 CENTRAL STREET OFFICES. Apoi, casa Racoviță ne dezvăluie cum, de la un concept spațial armonios, imaginea gene­rală este reprezentată și prezentă în proiect până în cel mai mic detaliu. Amenajările interioare de apartament mărturisesc la rându-le o creștere în calitatea ambientală.

33 CENTRAL STREET OFFICES

Proiect: iglooarchitecture

72-73

 

Casa Racoviță

Arhitectură și amenajare peisajeră: arh. Corina Dîndăreanu

88-89

Apartament RS, experiment în ramă industrială

Proiect: STUDIO 1408

108-109

Nu în ultimul rând, un barber shop și un interior de agenție de publicitate prezintă amenajări de spații cu teme fin asumate și măiestrit conduse spre realitate.

Tot în registrul efemeralității, două proiecte temporare, de la rubrica DESIGN, prezintă o formă transparentă pentru spectacole și o „coajă de lemn” pentru locuit. Aceste proiecte a căror generare a implicat procese foarte diferite de construire își dezvăluie, în plus prin efemer, frumusețea alcătuirii.

Colecția de jucării intenționează să ne reamintească faptul că suntem în plină vacanță și că da, un obiect, fie el la scară mică, are o arhitectură proprie.

Jocuri. Jucării. Design

164-165

 

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0