Iulia Rugină despre spectacolul „Neverland”: „Am dat la o parte absolut toate măștile”

iulia-rugina_credit-foto-claudiu-dumitru

Un spectacol care vorbește cu emoție și umor despre o generație lipsită de repere, dar nu și de speranță

Spectacolul multimedia NEVERLAND, un one woman show cu actrița Ioana Flora, în regia Iuliei Rugină, se mai joacă doar de trei ori, în 9, 10 și 13 noiembrie, la Apollo 111 Teatrul, așadar doar trei ocazii să descoperi povestea Alexandrei și să retrăiești momente din istoria noastră recentă.

Iulia Rugină este regizor de film (Breaking News, 2017, Alt love Building, 2015, Să mori din dragoste rănită, 2014, Love Building, 2013, Captivi de Crăciun, 2010) și acesta e primul spectacol de teatru pe care-l montează. Așa că am rugat-o să ne povestească despre cum a fost să treacă de la film la primul proiect de teatru, despre experiența Neverland și despre lucrul cu Ioana Flora.

1. Ești regizor de film și e prima dată când realizezi un proiect de teatru. Cum a fost pentru tine trecerea de la film la teatru?

S-a întâmplat treptat, fără să fac pași foarte mari și fără să mă prefac că fac altceva decât știu să fac. Neverland se joacă pe scenă, dar are foarte multe elemente din film: decorul e proiectat, sound desing-ul e de film, e foarte mult material filmat în rest. Mi-a plăcut enorm să fac drumul ăsta pentru că l-am făcut alături de prietenii din film cu care vorbesc aceeași limbă și de câțiva oameni din teatru de la care am învățat multe.

2. Am înțeles că la primele trei reprezentații sala a fost plină, iar reacția publicului foarte bună. Am văzut multe reacții pozitive pe facebook. De ce se joacă numai de 6 ori?

Este un proiect co-finanțat de AFCN și asta e înțelegerea. Și chiar dacă cu toții, cred că în frunte cu AFCN – fără de care nu s-ar fi povestit –, ne dorim enorm să mai poată fi jucat, tehnic vorbind e un spectacol complex și costisitor, realizat cu mult ajutor de la prieteni și echipament împrumutat doar pentru aceste 6 reprezentații. Pe scurt, nu mai avem bani ☺ Însă absolut toată lumea din echipă caută soluții și sper tare mult să le găsim și el să continue.

3. Ce mesaj vrei să transmiți publicului prin Neverland?

Nu m-am gândit să transmit altceva în afară de emoție. M-am gândit să spun o poveste despre unii oameni care au în interiorul lor o neliniște, o nestatornicie, care nu se mulțumesc niciodată cu ce au și care nu se opresc din căutat ceva ce nici măcar nu poate fi definit. Și că oamenii ăștia sunt de fapt cele mai fragile ființe de pe pământ. Și cele mai curajoase. E generația Peter Pan, lipsită de repere, dar nu și de speranță.

4. Ce-ai învățat din acest spectacol și ce-ai face diferit dacă ar trebui să construieșți din nou Neverland?

E prima dată în tot ce am făcut creativ în care am dat la o parte absolut toate măștile și în care mi se pare că am vorbit foarte deschis despre lucrurile puternice pe care le-am simțit. A fost un exercițiu de curățare, terapeutic de-a dreptul, extrem de intens. Am învățat că așa trebuie să fie de fapt când vreau să dau mai departe emoție adevărată. Să dau fără mășți, fără piedici și fără menajamente cu mine însămi. N-aș face nimic diferit în construcția lui. Aș avea însă mai multă grijă de mine în tot procesul. Aș mânca mai sănătos, aș fuma mai puțin, aș bea apă și aș dormi măcar 6 ore pe noapte.

neverland_ioana-flora_r-iulia-rugina_credit-foto-adi-marineci_1609
Ioana Flora în „Nerverland”; Foto: Adi Marineci

5. Cum lucrezi cu un actor, ai vreo metodă ca regizor? Cum a fost colaborarea cu Ioana Flora?

Am căutat întotdeauna adevărul în lucrul cu un actor. Adevărul secvenței sau al filmului și adevărul personal al actorului. Când una dintre cele două lipsește, când secvența minte sau actorul minte, eu nu știu cum să construiesc nimic. Drumul către adevărul ăsta e un proces, de cele mai multe ori, rațional. Ioana e extrem de inteligentă și foarte meticuloasă. E genul de actor care lucrează cu detalii foarte fine, nuanțe și supra-întrebari, tocmai ca să găsescă cel mai adevărat adevăr. A fost un proces foarte complex, profesional și uman vorbind. Pentru că Ioana nu e doar o actriță în Neverland. E un generator al poveștii din start, iar pe scenă, live, e și personaj, și recuziter, și costumier, și dansator, și muzician. Și e incredibilă în toate ipostazele.

poster_neverland_web-copy