fbpx

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Text: Silvia Gugu

În Curtea Visconti, unul dintre ultimele spaţii disponibile, dar încă neutilizate din palatul Louvre, a fost inaugurată în septembrie o nouă aripă dedicată artei islamice realizată de Mario Bellini (Italia) şi Rudy Ricciotti (Franţa). Cea mai amplă şi semnificativă intervenţie de la controversata piramidă a lui I. M. Pei, galeria s-a deschis publicului în mijlocul tensiunilor care au zguduit din nou relaţiile între vest şi Islam la 11 ani după 9/11.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Un efort de peste 100 milioane de euro şi 10 ani de muncă, o capodoperă a designului parametric şi o arhitectură cu profund conţinut simbolic, pavilionul a fost primit mai degrabă cu răsuflarea tăiată decât cu aplauze. Pavilionul s-a vrut o expresie a dorinţei Franţei de a perpetua un dialog care subliniază diversitatea şi dimensiunea tolerantă a Islamului. Soluţia arhitecturală selecţionată prin concurs comunică explicit acestă aspiraţie. Comparată cu un covor fermecat, cu o aripă de libelulă, cu un val de aur topit sau un văl de mătase, construcţia este luminoasă şi progresivă, dar misterioasă şi respectuoasă faţă de context, uluitoare, dar în acelaşi timp de o eleganţă reţinută. Bellini şi Ricciotti, care s-au scuturat cu repulsie de ideea „ottocentească” de a acoperi curtea neoclasică cu un plafon vitrat, au ales în schimb să comenteze simultan pe marginea arcadei pariziene şi esteticii islamiste reinterpretându-le prin tehnologii contemporane. De altfel, construite în mai multe etape, faţadele eterogene şi bogat ornamentat ale curţii Visconti nu au o cornişă continuă la care s-ar fi pretat cu uşurinţă unui acoperiş de sticlă. Ca răspuns la această provocare, arhitecţii au propus un volum organic de sticlă şi metal acoperit de o meşă aurie ce se distanţează de faţadele istorice cu 2,5 până la 4 metri şi pluteşte la baza acestora, umplând curtea cu ceea ce sugerează prezenţa ireală a unui val de aur topit. După restaurarea faţadelor şi statuilor neoclasice între ianuarie şi decembrie 2006, s-a efectuat o escavare până la o adâncime de 12 de metri, care a evacuat câteva mii de metri cubi de pământ printr-o singură gură de acces de 2,7 metri lărgime.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Bazele faţadelor existente au fost consolidate şi extinse printr-o tehnică denumită „jet grouting”, care implică acţionarea unui jet de mortar lichid la o presiune foarte ridicată (400 bari) pentru deconstrui pământul şi a-l amesteca cu mortar. Acest proces generează o podea de beton in situ care extinde fundaţiile istorice până la stratul de calcar în vederea lucrărilor de terasament. Cavitatea astfel creată a permis construirea a două niveluri subterane: un nivel tehnic care adăposteşte toate instalaţiile necesare spaţiilor muzeografice şi un nivel de parter din beton armat. Clădirea se ridică cu doar un nivel deasupra solului, plutind ca un covor la baza faţadelor neoclasice. Structura fabricată dintr-o dublă reţea de formă liberă a fost realizată din aproximativ 8 800 tuburi din oţel rotunde, cu acelaşi diametru, dar cu grosimea pereţilor variind între 4 şi 13 mm în funcţie de greutatea susţinută. Pe această reţea complexă sunt montate cele trei straturi ale acoperişului: un sistem de panouri de sticlă extra-clară (purificată de orice urme de fier care ar putea induce o nuanţă verde) între două foi de meşă metalică, care conferă o culoare aurie moale şi protejează exponatele sensibile de lumina directă.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Acoperişul a necesitat numeroase eforturi de modelare computerizată, pentru a determina înclinaţia celor 2 350 de triunghiuri de sticlă care îl compun. Secţiunea sa variabilă are dimensiuni mai generoase în punctele de sprijin pe elementele portante şi se subţiază către margini, accentuând forma ondulată a învelitoarei. O greutate totală de 135 de tone metrice este susţinută de opt coloane graţios înclinate, care nu depăşesc 30 de centimetri în diametru, dar ating 9 metri înălţime.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Acoperişul ondulat adăposteşte un spaţiu expoziţional de 2 800 de metri pătraţi distribuit pe două niveluri. În galeriile de la etajul superior, partiţiile transparente de sticlă permit faţadelor neoclasice ale curţii Visconti să servească drept fundal tezaurului de artă islamică. În rest, podeaua şi pereţii trataţi în beton negru creează un cadru sobru, dar ideal pentru exponatele prezentate.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

La lăsarea serii, pavilionul oferă un spectacol feeric celor care-l pot privi de la ferestrele curţii palatului; un „dans al seducţiei” cum îl definesc arhitecţii. Dinăuntrul său, imaginea în oglindă subliniază contrastul dintre vechi şi nou, dar şi dintre ordinea neoclasică a faţadelor curţii Visconti şi misterul spaţiilor şi artei islamice, invitând la reflecţie asupra diferenţelor culturale.

LOUVRE: o nouă aripă dedicată artei islamice

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0