fbpx

Marc Newson

Deseori asociat, mai ales din punct de vedere formal, biomorfismului, stilul australianului Marc Newson este o combinaţie între rigoare tehnică şi forma cu totul specială, neconvenţională.

Text: Ioana Păunescu
Foto: © Marc Newson Ltd., Richard Allan

Inspirate fie din linia clasică a Lamborghini-ului, din cultura surfing-ului (cultură cu statut special În Australia), din design-ul navelor spaţiale sau din scenografia lui Ken Adam (nume legat în special de filmele James Bond din anii ’70), toate conceptele lui Newson au elemente comune, deşi sunt extrem de diverse din punct de vedere funcţional.

De la interioare de magazine şi restaurante la biciclete şi avioane, de la accesorii de bucătărie la mobilier, „semnătura” designer-ului se regăseşte întotdeauna la nivel volumetric sau cromatic: forme atipice, surprinzătoare, detalii subtil ironice şi culoare puternică. Poate cele mai cunoscute publicului larg, piesele lui de mobilier au deja un statut cultural, fiind parte a expoziţiilor permanente ale London Design Museum, MoMA sau Vitra, dar sunt şi parte a lumii ultra-hip, ca icon-uri ale life style-ului contemporan, pe poziţie de egalitate cu fenomenul Prada sau o maşină de lux.

Născut în 1963, Marc Newson şi-a petrecut copilăria călătorind în Asia şi Europa. După terminarea studiilor la Sydney College of Art, în 1984, el devine interesat de creaţia de mobilier, expunând primele sale piese la galeria Roslyn Oxley din Sydney. Expoziţia „Seating on Six” cuprinde şi una dintre cele mai cunoscute şi apreciate piese ale lui Newson, „Lockheed Lounge“, o elegantă versiune în aluminiu a unui chaise longue de secol XVIII. Începând cu 1987, designer-ul se mută şi lucrează în Japonia, creând mobilier şi corpuri de iluminat pentru agenţia lui Tentuo Kurosaki, Idée, agenţie care produce în serie limitată, printre altele, „Orgone Lounge“, „Black Hole Table“ şi „Felt Chair“, piese care devin cunoscute atât în Asia, cât şi în Europa. În 1991, el înfiinţează un studio la Paris, lucrând pentru mari companii europene (Flos, Cappellini, Moroso), şi un joint venture, Ikepod Watch Company, specializat în producţia ceasurilor semnate Marc Newson: Seaslug, Hemipode, Tourbillon sau Platypus.

Este ales designer-ul anului 1995 la Salonul de mobilă de la Paris şi creează, în acelaşi an, o instalaţie interactivă pentru Fundaţia de artă contemporană Cartier. Instalaţia include scaunele „Bucky“, un ansamblu de module roşii, galbene, albastre şi verzi, care se pot îmbina ca un lego, creând structuri spaţiale din cele mai diverse. Un an mai târziu, Newson se mută la Londra, unde înfiinţează, împreună cu Benjamin de Haan, Marc Newson Ltd. Din acest moment, proiectele se diversifică. Dintre ele, se amintim doar câteva: setul de vase pentru Iitala, accesoriile de bucătărie şi baie pentru Alessi, mobilierul pentru Magis, Moroso (companie pentru care a creat şi „Gluon Chair“, una dintre piesele de rezistenţă ale lui Newson), Cappellini („Felt Chair“ sau „S Chair“ fiind doar două exemple dintr-o serie de piese de mobilier cu totul originale şi atipice ca formă) şi B&B Italia, telefonul mobil pentru compania japoneză KDDI. Newson se implică din ce în ce mai mult în design-ul industrial; începând cu anul 1988, numele său devine cunoscut în industria de avioane, o dată cu design-ul interior al jet-ului privat Falcon 900 B şi a producţiei scaunelor pentru Quantas. De asemenea, Marc Newson colaborează cu compania daneză Biomega pentru realizarea a două modele de bicicletă şi cu Ford, pentru realizarea unei maşini-concept, 021C. Tot în seria design-ului industrial se înscrie şi jet-ul futuristic Kelvin 40, creat în 2004 şi expus la Fundaţia Cartier.

Proiectele de design interior nu se bazează doar pe folosirea propriilor creaţii de mobilier, deşi Newson rezolvă amenajările pornind de la acestea. Diferite ca rezolvare funcţională şi estetică, spaţiile păstrează o subtilă coordordonată retro, dictată fie de combinaţiile cromatice, fie de liniile pop ale design-ului. Fie că vorbim de restaurantele Coast din Londra sau Lever House din New York, de barul Pod din Tokio, de magazinele Skoda sau W.&L.T, sau studioul de înregistrări Syn din Tokio, spaţiile sunt „vii”, intens colorate, surprinzătoare ca volumetrie şi ca asociere de materiale.

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0