Maximalismul ca mod de scriere a poveştii personale. Hayloft, Kiev
În contrast cu imaginea minimalist sofisticată cu care ne-au obişnuit proiectele de lofturi, această amenajare situată la mică distanţă de capitala Ucrainei, locuinţă a unei familii de arhitecţi, combină estetica industrială – înălţime dublă, instalaţii expuse, plafoane din metal, elemente din beton şi cărămidă– cu o colecţie exuberantă de opere de artă, obiecte vintage şi antichităţi achiziţionate de proprietari în călătoriile lor, stabilind o relaţie de contrast continuu între vechi şi modern, antic şi contemporan.
Abundenţa pieselor de decor este o trăsătură a maximalismului, curent apărut în ultimii ani ca o reacţie împotriva minimalismului şi definit ca o „estetică a excesului”, în cadrul căreia „more is more”, în contradicţie cu crezul minimalist, „less is more”. Deşi termenul de „exces” poate avea asocieri negative, este vorba de un haos organizat, curatoriat, un mix bine gândit de pattern-uri, obiecte şi culori saturate. O locuinţă maximalistă „vorbeşte” despre gusturile şi interesele proprietarilor, despre valorile lor, istoria personală şi locurile pe care le-au vizitat.
Numit Hayloft, spaţiosul apartament cu două dormitoare pe care vi-l prezentăm aici este amenajat în cadrul unei foste clădiri industriale dintr-un sat de lângă Kiev, înconjurată de apă. Arhitecţii au intervenit, mai întâi, asupra exteriorului, şi au creat o nouă faţadă, cu ferestre panoramice, ce amplifică cantitatea de lumină naturală din interior, o terasă ataşată şi o grădină suspendată. Astfel, clădirea, iniţial lipsită de calităţi estetice, a devenit mai atrăgătoare şi pentru alţi proprietari, care au achiziţionat alte 6 dintre apartamentele amenajate în cadrul structurii.
În cadrul Hayloft, coloanele din beton aparent şi elementele din metal şi cărămidă roşie, toate tipice lofturilor industriale reconverite, sunt îndulcite şi îmbogăţite de unele puternic ornamentale, precum panouri decorative, plăci ceramice lucrate manual, obiecte de epocă din lemn sau bazine din piatră sculptată. Parchetul a fost realizat integral din lemn refolosit, asamblat manual. Pentru a putea păstra plafonul existent cu profile metalice, şi a putea garanta, în acelaşi timp, o atmosferă interioară plăcută tot timpul anului, arhitecţii au folosit o soluţie non-standard, constând într-un finisaj termoizolator nano-ceramic, patru ventilatoare şi un sistem de încălzire centralizat.
Primul nivel este ocupat de o zonă de zi tip open space cu living, dining şi bucătărie cu echipament profesional. Înălţimea generoasă a spaţiului a permis introducerea unei supante din sticlă şi metal, accesată printr-o scară susţinută de cabluri. La capătul acesteia, un pod suspendat conduce către zona privată. Aici, atât dormitorul matrimonial, cât şi baia au pereţi din sticlă transparentă sau decorativă, pentru ca proprietarii să se poată bucura de perspectiva întregului interior, dar şi a râului din vecinătatea locuinţei. Singurul spaţiu complet închis este cel al dormitorului de oaspeţi, „ascuns” în spatele unui panou de lemn.
Printre elementele de decor, amintim porţile din lemn sculptat provenite din Indonezia, unele chiar foste porţi de temple, ce au primit o viaţă nouă ca elemente componente ale mobilierului de depozitare sau uşi monumentale ale dormitorul matrimonial, un dulap japonez iniţial folosit pentru păstrarea saltelelor tatami, o masă tip cufăr provenită din India, un dulap roşu intens şi un căluţ din lemn cu o vechime de 200 de ani, ambele din China, sau o consolă originară din Tibet.
Acestea sunt doar câteva dintre obiectele „cu poveste” ce populează spaţiul. Puse laolaltă, ele vorbesc despre istorie şi puterea de a crea legende personale, depăşindu-şi, astfel, statutul de piese de mobilier sau decor, şi devenind parte a identităţii şi filozofiei de viaţă a proprietarilor.
DENUMIRE PROIECT: Hayloft; PROGRAM: Amenajare apartament tip loft; AMPLASAMENT: Kiev, Ucraina; SUPRAFAŢA: 197 mp; ARHITECTURĂ DE INTERIOR: Loft Buro; ECHIPA: Oleg Volosovskyi Elena Logvynets; FINALIZAT: 2020
Descoperiţi mai multe proiecte de lofturi în igloo #201 / aprilie-mai 2021 / Scenografie şi arhitectură