Metamorfoza spațiului comercial – Showroom SSAB
Noul showroom SSAB din București devine, în viziunea arh. Bogdan Ciocodeică, o invitație-plimbare pe sub bolte fermecătoare care compun și descompun un spațiu multidisciplinar. Conturat la intersecția materialelor prețioase, luminilor scenografice și a unei game cromatice subtile, showroomul se dorește a fi, în perspectivă, și o „vitrină” de expunere a producției de design contemporan.
Un showroom atipic, fresh, scenografic, în care nu există obiecte-vedetă, ci o comunicare unitară între diversele funcțiuni ale spațiului. O invitație la descoperirea unui tărâm care ne duce cu gândul la o Țară a Minunilor unde Alice-vizitatorul este stimulat vizual la fiecare pas de oglindiri ale designului contemporan și alte „făpturi” magice.
După cum precizează chiar arh. Bogdan Ciocodeică, autorul designului de interior al noului showroom SSAB, pentru că despre el este vorba, „conceptul de amenajare reflectă atât o adaptare la abordarea mai degrabă curatorială în care a evoluat comerțul high-end, cât și reinterpretarea arhitecturală a modului în care spațiul comercial se extinde peste limitele vitrinelor, fie că ne gândim la impactul vizual oferit de fronturile stradale și a piațetelor din față, fie că luăm în calcul componenta vizuală complementară provenită din campaniile media ale acestor spații fizice din mediul online”.
Atipicul inspirat al amenajării se simte chiar înainte de a pătrunde în showroom, care este separat de spațiul public exterior doar prin membrana transparentă a sticlei. I se permite astfel ochiului curios să întrezărească înainte de a vedea, iar senzația este cea de intrare într-un muzeu sau o galerie de artă. Impresia nu este una eronată, având în vedere caracterul multidisciplinar al showroomului în care vom întâlni inclusiv o galerie de design ce are drept țel curatorierea unor expoziții de design contemporan în toate manifestările sale.
Un spațiu fluid, deschis, al boltelor pe sub care treci cu simțurile stimulate vizual, în showroom au fost delimitate două zone principale „o regândire scenografică, ce analizează relația dintre spațiul public pietonal și cel semi-public, comercial și multiplele modalități prin care cele două comunică și se întrepătrund”. Elementele, fie că vorbim despre mobilier, obiecte sanitare sau corpuri de iluminat, intră într-un dialog armonios, conturând puncte de interes. Astfel, designul spațiului și elementele expuse construiesc caracterul showroomului, zonele de interacțiune alternând cu cele de expunere.
Rezultă astfel o serie de „capsule” care comunică, deschizându-se în același timp către spațiul principal. Acesta din urmă, aflat între cele două lumi – spațiul public exterior și spațiul comercial – oferă o senzație de concept store cu accent pe relația dintre utilizator și design. O „scenografie” în care vizitatorul-utilizator este invitat și încurajat să contribuie activ la continuarea poveștii.
***
Proiect: Amenajare de interior showroom; Arhitectură de interior: arh. Bogdan Ciocodeică, arh. Ana Maria Porim și arh. Adelina Cucoranu; Adresă: Calea Dorobanți 134, București; Finalizat: 2020
Proiect prezentat în igloo #197_august-septembrie 2020