fbpx

Mitul Deconstruit. Picturi de Valentin Rozsnyai la Caminul Artei

În perioada 13-26 august galeria Căminul Artei va găzdui expoziția Mitul Deconstruit, semnată de pictorul Valentin Rozsnyai.
Lucrările vor fi prezentate de Mihaela Varga, critic de artă, cu ocazia vernisajului din data de 13 august, ora 18.30.

Mitul Deconstruit. Picturi de Valentin Rozsnyai la Caminul Artei

Anul trecut, când Zagrebul a iniţiat o serie de evenimente de anvergură pentru a marca intrarea în Uniunea Europeană, a organizat în octombrie o expoziţie internaţională de picturi inspirate din opera lui Picasso cu prilejul comemorării a 40 de ani de la dispariţia artistului. Peste 100 de lucrări au fost selecţionate aparţinând a 36 de artişti din Canada, China, Croaţia, Ecuador, Franţa, Malta, Peru, România, Rusia, Slovenia şi Serbia. Valentin Rozsnyai nu a pregătit o lucrare anume pentru o expoziţia „Omagiu lui Picasso“, ci a ales o pictură pe care o realizase în 2011, intitulând-o „Moment Dionisiac“. Juriul internaţional i-a acordat Placheta de aur – singurul care a primit această distincţie – şi nu este de mirare întrucât faţă de alte lucrări, direct inspirate din stilul marelui artist de a fragmenta şi reconstrui figurile şi obiectele, în pictura sa întâlnim fragmentări geometrizante care au o evidentă amprentă proprie: ample, contrastate cromatic, cu o re-compunere proprie. Maniera astfel rezultată poate crea privitorului grăbit impresia de pictură abstractă, în mai multe dintre compoziţiile sale.

Dar Valentin Rozsnyai nu poate fi încadrat într-un soi de curent neo-cubist, cu trimiteri la constructivism sau suprarealism, ceea ce el însuşi denumeşte „retro-modernism“, deoarece mai are o pasiune în afara picturii. O pasiune intelectuală, uşor de transpus plastic, cum au şi făcut-o atâţia pictori de-a lungul veacurilor. E vorba de meditaţia asupra străvechilor mituri, pe care le disecă şi le reinterpretează conform sensibilităţii sale de trăitor în vremurile contemporane.

De-construcţie a imaginii, de-construcţie a mitului, de-construcţie a reprezentărilor plastice cele mai cunoscute ale mitului sunt cele trei direcţii pe care pictorul le abordează în această expoziție. Deconstrucţia mitului şi reconstituirea lui prin prisma înţelesului lui Rozsnyai este susţinută plastic de deconstrucţia imaginii în fragmente ca nişte uriaşe pietre preţioase faţetate, uneori cu transparenţe, mai ales la suprapuneri, recompuse în fiinţe, arhitecturi şi peisaje. Şi, în sfârşit, distorsionarea suprafeţelor şi recompunerea lor într-un continuu, proprie curentului arhitectural, pentru a obţine o aparentă dezordine, în realitate foarte controlată, întregeşte abordarea complexă pe care pictorul o întreprinde în demersul său artistic.

Compoziţiile sale au o anumită gravitate izvorâtă din cromatică şi din caracterul lor monumental, precum şi adesea din vastele spaţii sugerate. Simbolurile sunt în general ascensionale în ceea ce Gilbert Durand desemna ca „regim diurn“ al structurilor antropologice ale  imaginarului, la polul opus al negurărilor, al zbuciumului produs de „regimul nocturn“, sugerând o calmă meditaţie a artistului. Sugestia mitică este discretă, pânzele putând fi receptate şi fără cunoaşterea miturilor ca nişte compoziţii ale unor stranii lumi imaginare, pure şi strălucitoare.

Mihaela Varga, critic de artă

Selecție de picturi din expoziție

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0