Modelul #KindMarket sau cum pandemia a generat empatie în business

Kind Market, un proiect NO.MAD Talks născut în lunile de izolare în care mulți freelanceri au rămas fără proiecte, iar multe afaceri mici au fost nevoite să treacă de urgență în online – o lume necunoscută pentru unii dintre ei –, a reușit să găsească soluții pentru ambele tabere, făcând match-uri între profesioniștii care își pun la bătaie timpul și expertiza și micile afaceri care le oferă produse în schimbul serviciilor.

Proiectul a fost un hit și chiar a intrat într-un program de incubare care va ajuta echipa NO.MAD Talks să dezvolte o platformă sustenabilă care să rămână disponibilă pentru antreprenorii care au nevoie de ajutor la început de drum. Și tot pentru comunitatea de freelanceri, Iunieta Sandu (fondatoarea evenimentelor NO.MAD Talks) și echipa vor oganiza la final de lună un outdoor camp – 3 zile de cursuri practice și networking informal la foc de tabără și aer curat, unde se nasc poate cele mai creative idei. 

Iunieta Sandu
Iunieta Sandu

În toiul pregătirilor, am stat puțin de vorbă cu Iunieta despre #KindMarket și despre provocările unei industrii în permanentă ajustare.

Cum s-a născut proiectul #KindMarket?

I.S.: Proiectul a fost inspirat din nevoile comunității. La începutul pandemiei, mulți freelanceri din comunitatea NO.MAD Talks ni s-au plâns că li s-au sistat proiectele, că au rămas fără clienți și cu mult timp liber. În acel moment, ne-am dat seama cât de vulnerabili suntem noi, freelancerii, și afacerile mici în fața unei crize globale. La fel de repede ne-am dat seama și care sunt punctele noastre forte și că nicio pandemie sau criză nu ne poate lua ceea ce știm să facem. Ok, putem rămâne mâine fără bani, dar nu putem rămâne fără cunoștințele noastre, fie că vorbim de expertiză în anumite domenii, fie că vorbim despre fabricarea anumitor produse. Cu toate aceste idei în minte, ne-am gândit să creăm un loc care să aducă împreună cele două pături afectate de pandemie care s-ar putea ajuta reciproc în această perioadă, și nu numai. Iar după patru săptămâni de când am lansat ideea, ajunsesem deja la 700 de match-uri, 700 de potriviri între afaceri și freelanceri, care s-au făcut manual, prin intermediul nostru.

Care ar fi profilul antreprenorului înscris în program? Dar al freelancer-ului?

I.S.: Antreprenorii înscriși în program au, în general, business-uri mici, care nu mai au buget în perioada asta pentru promovare, dar care au nevoi reale și urgente, pentru că nu știu în ce direcție să meargă. Mulți dintre ei aveau băcănii sau magazine doar în offline, iar mediul online le este total necunoscut. O parte dintre antreprenori sunt puțin mai dezvoltați și au de mulți ani business-uri și chiar și în mediul online au vizibilitate, dar au intrat pe Kind Market să testeze platforma, să se bucure de noi conexiuni și, poate viitoare, colaborări. Avem o gelaterie, o băcănie, o măcelărie, producători de legume, cafenele, magazine de haine, genți, produse de îngrijire personală, dulcețuri, unt de arahide, o pensiune, un spa, un total de 70 de business-uri mici și mijlocii.

Freelancerii care s-au înscris au avut în gând mai mult să ofere decât să primească și asta ne bucură mult. Profilul lor este mai simplu: oameni foarte buni în ceea ce fac, care vor să ajute și să susțină economia locală. Avem freelanceri care duc proiecte grele, site-uri, strategii de comunicare, landing page-uri și ne mulțumesc aproape în fiecare zi pentru oportunitate. Nu știu cum să spun, dar e minunat să vezi ce legături frumoase s-au creat în acest proiect. Ne simțim și noi mult mai apropiați atât de freelanceri, cât și de antreprenori.

Care sunt riscurile și beneficiile de a lucra cu cineva în sistem barter?

I.S.: Kind Market nu este un proiect de barter și atât, ci are potențialul să devină o placă turnantă a pieței locale. Nu își propune să înlocuiască status quo-ul, ci să ofere o alternativă viabilă. Și până la urmă, valoarea unui serviciu prestat depinde de nevoile fiecăruia. Dacă putem să ne satisfacem nevoile prestând servicii, atunci barterul e un model de business deja testat și validat de omenire. Oamenii înscriși în Kind Market se bazează pe bunăvoință, răbdare și profesionalism, cum a spus unul dintre freelancerii înscriși în acest proiect: „noi am adus empatia în business”.

Ce se întâmplă cu Kind Market după revenirea la „business as usual”? Crezi că sistemul de barter sau troc își va face loc în lumea post-Covid mai mult decât se practica înainte? 

I.S.: Proiectul va rămâne on going și după trecerea pandemiei, Kind Market vrem să fie punctul de plecare pentru antreprenorii care își deschid o afacere și nu au încă buget să plătească o echipă de comunicare, fie că vorbim de strategie sau implementare. Kind Market are potențial să facă mult bine economiei locale și antreprenorilor, iar noi, prin freelancerii din comunitatea NO.MAD Talks, avem resurse să-l oferim, așa că de ce ne-am opri? Vom continua cu proiectul atâta timp cât piața locală și antreprenorii vor avea nevoie de ajutorul nostru.