fbpx

Narbo Via. Un nou artefact urban, în Narbonne, Franța

ARHITECTURĂ: Foster + Partners TEXT: Andreea Mihaela Chircă FOTO: Nigel Young, Philippe Chancel

Muzeul Narbo Via se așază puternic în sit, încercând să străpungă straturile sale temporale, să pătrundă în profunzime, până la rădăcinile romane ale locului. Depozitar al unor vestigii romane antice, clădirea își asumă ea însăși rolul de nou artefact urban al orașului Narbonne.

Numele noului muzeu proiectat de Foster + Partners în Narbonne, Franța, elucidează din prima funcțiunea obiectului impunător și face trimitere directă la semnificațiile istorice ale locului în care se inserează. Orașul Narbonne a reprezentat în Antichitate amplasamentul primei colonii romane din Galia, denumită Narbo Martius. Stabilită în 118 î.Hr., Narbo era situată de-a lungul traseului Via Domitia, primul drum roman care făcea legătura cu Hispania, bucurându-se totodată de deschiderea la Marea Mediterană și de statutul privilegiat de oraș-port.

Deși actuala forma urbană și arhitecturală nu a păstrat prea multe urme materiale ale acestui trecut, au existat peste 10 000 de artefacte antice provenind din Narbo, dispersate în diferite depozite și muzee. „Recuperarea romanității” a devenit în perioada recentă un deziderat ambițios al administrației din Narbonne, fiind demarate din 2010 acțiuni pe multiple fronturi, de reactivare a unor situri antice și construcția unui obiect nou, cu rol de reprezentare a importanței istorice pe care acest loc o deține.

2018_FP746126

Clădirea muzeului contemporan se ridică solemn pe un soclu, într-un gest vădit de exprimare a unei monumentalități arhitecturale și civice. Structura masivă se așază greu, fundațiile par adânc implantate în pământ, în timp ce grinzile ieșite mult în consolă pare că s-au cimentat în zbor planar deasupra zidurilor solide. Citim dintr-o privire supraordinea, gridul roman aplicat în plan orizontal la scara clădirii: liniile puternice, paralele și la unghi perfect de 90°. Gridul se ridică și pe verticală, structurând elementul forte al muzeului — lapidarium-ul, zidul păstrător al artefactelor care taie spațiul în două.

 

De o parte, este teritoriul public deschis vizitatorilor, de cealaltă parte stau încamerările dedicate restauratorilor, cercetătorilor și arheologilor. Pe acest zid al cunoașterii, contrastul dintre prețiozitatea pietrelor antice și structura de susținere metalică, cu un aspect brut, industrial, dă naștere unui dialog interesant, unde este diluată limita dintre funcțiunile cuprinse într-un astfel de muzeu: expunere, arhivare, depozitare, toate la vedere. Trecând dincolo de concepte, metafore și abstractizări ale unor forme în fond simple, calitățile remarcabile ale acestui proiect stau chiar la suprafața (și în miezul) zidurilor.

Sistemul constructiv înglobează soluții tehnice ingenioase, cu subtile referințe la moștenirea romană, fiind pentru prima dată în Europa când se folosește o astfel de rezolvare structurală și compoziție a materialelor. Pereții monolitici, portanți de tip SIREWALL (Structural Insulated Rammed Earth), turnați în fâșii succesive și compactați in situ, au o textură stratificată care evocă aparența și compoziția betonului roman. Multiplele experimente realizate, în laborator și la fața locului, cu oxizi și alte agregate locale, care au implicat numeroase teste de culoare și textură ale zidului compozit au dus la o expresie structurală finală extrem de rafinată.

Constructorii au fost nevoiți să lase deoparte tehnicile cunoscute de turnare uniformă și să învețe să lucreze cu imperfecțiunea și variațiunea, în cele 6 luni dedicate exclusiv încercărilor unor rețete diferite și prototipuri multiple. Performanța acestor pereți se reflectă și la interior, datorită inerției lor termice care creează condițiile unui microclimat confortabil, adecvat exponatelor valoroase din muzeu.

 

PROIECT: Muzeul Narbo Via; AMPLASAMENT: Narbonne, Occitanie, Franța; SUPRAFAȚA TERENULUI: 21.900 mp; SUPRAFAȚA CONSTRUITĂ DESFĂȘURATĂ: 9.689 mp; ARHITECTURĂ: Foster + Partners; ECHIPA: Norman Foster, Spencer de Grey, David Nelson, Grant Brooker, Andy Bow, Hugh Stewart, Francois Curato, Angelika Kovacic, Piers Heath, Roger Ridsdill-Smith, Fillipo Bari, Trevor Barrett, Ariadna Barthe, Cuatrecasas, Peter Donegan, Carole Frising, Ed Garrod, Vagelis Giouvanos, Ricardo Candel Gurrea, Andres Harris, Helene Huang, Raphael Keane, Amanda Lyon, Berenice del Valle Moran, Adeline Morin, Raffaella Panella, Raj Patel, Alex (Zhen) Qian, Camilla Sand, Daniel Skidmore, Thang Vu.; COLABORATORI: Studio Adrien Gardèr; CONSULTANT AMENAJARE PEISAGISTICĂ: Urbalab; STRUCTURĂ: Foster + Partners; FINALIZAT: 2021

 

Articol publicat în igloo #206 / Arhitectură vizionară / februarie-martie 2022

 

Top View Magazine Mockup by Anthony Boyd Graphics

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0