Nightcrawler
Trăim o epocă de aur a tehnologiei, a inclusivităţii egale, a milionarilor născuţi din sărăcie. Dar de aici rezultă şi valoarea umflată a exclusivităţii, atotconsumerismul şi alte boli sociale cu care ne împăcăm chiar bine – le suntem martori voluntari… şi uneori, ca în Nightcrawler, participativi. Sângele are întâietate la TV, deci este exploatabil, iar în culisele acestei industrii construite pe cadavre şi un public anesteziat se nasc monştri ca Louis Bloom – mottoul lui este „Dacă mă vezi înseamnă că e cea mai proastă zi din viaţa ta”.
Nu e aducător de moarte, doar o comercializează. Devenit, peste noapte şi prin propriile puteri, operator şi negustor de ştiri morbide, Lou (un Jake Gyllenhaal ochios, intens şi mai slab cu vreo 14 kilograme!) este exponentul unei rase necrofage înfiinţate de noul mileniu: reporterii-cameramani care prosperă de pe urma haosului. Aflăm atât de puţine despre el, încât ar putea fi doar un om de paie pentru noua tipologie, inferioară moral chiar şi paparazzoului. Lou nu e însă un ştirist voyeur decât prin conjunctură: adevărata lui vocaţie este antreprenoriatul. Dovada stă în scopul lui ultim („să fiu proprietarul televiziunii care deţine camera”) şi discursurile săltate din cursuri de business, spre reciclare mecanică, dar însuşită, în orice conversaţie. Spre deosebire, sperăm, de restul antreprenorilor care-şi clădesc brandul sub imperiul aceleiaşi urgenţe, „super-puterea” lui Lou este abilitatea de a ignora adâncimea propriei înjosiri. Arde etape, fură meserie şi agaţă rapid şi un angajat, şi un client (Rene Russo, în rolul Ninei, producătoarea TV a cărei carieră depinde de cât sânge american de viţă suburbană varsă minorităţile etnice din ghetouri). Involuţia non-empaticului întreprinzător ne îngrozeşte prin inventivitatea amorală pe care o împinge criminal până la noi şi noi limite, neutralizându-şi propria umanitate. Dacă studiile psihologilor încă nu ne-au convins că psihopaţii şi antreprenorii împărtăşesc caracteristici fundamentale, Gilroy în schimb nu are niciun dubiu. Apelând la filmări nocturne tensionate, punctate de revelaţii orgastice, cvasi-necrofilice, care trenează ca un high într-un vid moral, regizorul duce aceste markere caracteriale comune la extrem. Nightcrawler este povestea năclăirii noastre cea de toate zilele, iar debutul regizoral al lui Gilroy, scenaristul versatil care ne-a înduioşat în The Fall, este o turnură simptomatică şi, într-adevăr, satira mordantă pe care o merităm.