Noir

Graniţa dintre artă şi arhitectură a fost dintotdeauna o zonă neclară, deşi o mare parte dintre arhitecţi ar denunţa cu vehemenţă orice tangenţă a domeniului lor de activitate cu zona artistică. În cazul amenajărilor de interior, lucrurile se complică şi mai mult, iar graniţa devine şi mai subţire. Noile retorici sugerează aproape cu insistenţă că limitele ar trebui depăşite. Întrebarea persistă, iar dialogul continuă. Ce este o amenajare de interior? Artă, arhitectură, scenografie, sculptură? All of the above?

Text: Olivia Safer

Arhitectul Robert Marin, a cărui creativitate în domeniul designului este deja recunoscută, şi Ramona Macarie propun o viziune sincretică asupra modului de înţelegere şi modelare a spaţiului prin noul brand NUCA. Una dintre cele mai recente realizări ale lor este Noir, un restaurant în Piatra Neamţ, de 146 de metri pătraţi, a cărui temă de proiectare ar putea fi formulată printr-un simplu „cald şi intim”. Această descriere sumară, suprapusă peste peisajul împădurit şi pitoresc al zonei muntoase din jurul oraşului, a dictat practic folosirea lemnului ca principal material de finisaj. Astfel, majoritatea suprafeţelor, incluzând pardoseli, pereţi şi mobilier, au fost executate din lemn. Şi, chiar dacă această cutie din lemn, impecabil executată, ar fi putut deservi perfect funcţiunea, arhitecţii au decis să complice puţin lucrurile, sub pretextul de a experimenta posibilităţile acestui material într-o locaţie posh.

În acest moment, viziunea lor a prins viaţă, încorporând un discurs de altă factură. În prima expoziţie solo, intitulată „Alles Gleich Schwer”, Helmut Lang a expus o serie de obiecte printre care se numărau trei sculpturi din lemn reprezentând vulturi, finisate cu o peliculă neagră, menită să acopere complet materialul din care acestea fuseseră sculptate şi să scoată în evidenţă linia volumului. Într-o manieră revelatoare, aceste sculpturi prezentau fragmente amputate care dezvăluiau suprafeţe de lemn şi deconspirau materialul din care acestea fuseseră sculptate. Aceeaşi alegere pro conţinut şi împotriva siluetei, într-o abordare arhitecturală, pare să caracterizeze şi soluţia de amenajare a celor de la NUCA. Un registru orizontal, executat în Corian® negru termoformat, intersectează suprafaţa cutiei de lemn, perforând suprafaţa acesteia la nivel formal. Jocul contrastelor între suprafeţele de lemn pe plan drept şi cele din Corian®, lise, lucioase şi vălurite dezvăluie de fapt o relaţie intimă între conţinut şi formă, un ying-yang între aluat şi coajă. Dialogul dintre cele două materiale, a compozitului cu suprafaţa perfectă şi a secţiunii din lemn reprezentând conţinutul, pare să fi fost un motiv suficient pentru a justifica folosirea lemnului ca finisaj principal.

Suprafaţa ondulată de Corian® negru a instigat apoi la alte forme telurice, cum ar fi giganticele vase semnate de Zaha Hadid, care maschează intrările în grupurile sanitare. Spaţiul abundă în reprezentări de forme din familia organicului şi de conotaţii şi trimiteri în zona sculpturii, cum ar fi substanţa explodată a Corneliei Parker.

Înfiinţată la începutul anului 2008, NUCA deţine deja un important portofoliu, iar ca recunoaştere a veleităţilor lor artistice în domeniul designului, au reprezentat România în cadrul expoziţiei Young Talents on Show la Super Studio Piu la Milano. Aşteptăm următoarea surpriză…