Noul val feminin al ilustrației românești (III): Sorina Vazelina

Sorina Vazelina
dansează un tango artistic cu ilustraţia, banda desenată şi designul

Ce înseamnă să fii ilustrator/graphic designer în contextul creativ actual de la noi?
Înseamnă că trebuie să fii capabil să jonglezi mai multe proiecte, activităţi şi că viaţa ta riscă să devină un haos rareori controlat. Eu, de exemplu, nu sunt în stare să mă întreţin din ilustraţie sau din design grafic exclusiv. Am învăţat să fac bandă desenată, de capul meu, din nevoia de a combina designul cu ilustraţia. Benzile au devenit o metodă recurentă de comunicare, în condiţiile în care lumea nu mai are timp să citească sau să parcurgă diverse materiale informative. Combinând benzile, ilustraţia şi designul grafic reuşesc să acopăr cheltuielile de la o lună la alta. Poate că e vorba de România şi de volatilitatea oricărui domeniu în condiţiile actuale, poate că nu sunt un ilustrator suficient de bun şi trebuie să compensez cu design, poate că nu sunt un designer suficient de eficient şi mai peticesc cu ilustraţie. Momentan, asta e formula mea de supravieţuire, design plus ilustraţie plus comics.

Cum ţi-ai caracteriza stilul: elemente definitorii, obsesii, aspiraţii…
Depinde de proiect: cameleonic, pragmatic, aberant, împleticit, îmbârligat, încărcat, minimal, calculat, Pop Art meets Art Brut, ADHD combinat cu OCD, maniac, detaliat, dubios, intrigant…

Cine te inspiră? (designeri preferaţi, modele, repere)
Inspiraţia vine de oriunde şi de nicăieri, de la o vorbă auzită pe stradă, la freza unei doamne din autobuz, trebuie doar să fii pe o anumită lungime de undă ca să captezi informaţia. Designerii şi ilustratorii fluctuează în cap, iar printre cei care îmi rămân constant pe creier se numără: Irma Boom, Paula Scher, Paul Rand, Tibor Kalman. Apoi ilustratori şi cartoonists precum: Tove Jansson, Saul Steinberg, Seth, Daniel Clowes, Chris Ware, Osamu Tezuka, Joost Swarte, Hokusai, Atak, Shigeru Mizuki ş.a.m.d.

Modul preferat de a desena?
Dimineaţa, după ce am avut timp să documentez şi să schiţez ideile, cu creion, peniţă, Photoshop, fără panică, poate un colaj, cu nişte bani în buzunar, sub o presiune suportabilă, poate noaptea sau seara după ce am umblat şi-am rătăcit ideile cu mine pe străzi până am găsit o scurtătură care să dea sens harababurii.

Proiectul cel mai inedit/drag la care ai lucrat până în prezent.
Cel mai greu şi imposibil proiect pe care am lucrat e Neobservat, proiect realizat prin susţinerea gene­roasă a Arcub, în cadrul programului #bucuresti2021. Nu aş mai repeta experienţa, dar mă bucur că am apucat să fac ceva în direcţia documentării poveştilor oamenilor obişnuiţi în relaţie cu mediul în care trăiesc.

Ilustraţia ca mod de comunicare: cum pot traduce/înlocui desenele cuvintele?
Ilustraţia nu poate înlocui cuvintele, dar le poate completa. Asta am învăţat din banda desenată, e un tango fin pe care încă nu îl stăpânesc, dar mai am ani buni de exersat paşii.

Mai multe despre creațiile Sorinei Vazelina, aici.

oras002

Interviu apărut în igloo #177 
apr-mai 2017

Citește și Partea I, cu Mădălina Țânțăreanu, & II, cu Ioana Șopov.