O cascadă și o pădure: Aeroportul Jewel Changi

Cine s-ar fi gândit să găsescă într-un aeroport o cascadă și o pădure?

Cea mai mare cădere artificială de apă din lume și grădini luxuriante interioare sunt ambientul de marcă al aeroportului Jewel Changi din Singapore conferit de calitățile remarcabile ale spațiului arhitectural imaginat de echipa de proiectare Safdie Architects în colaborare cu RSP Architects Planners & Engineers Pte Ltd, grup care a coordonat proiectarea local.

Strategia mizează pe neașteptat, inedit, surprinzător și neasemuit. Obiectivul este metamorfoza trecerii în ședere sau extinderea duratei experimentării spațiului. Pentru rezidenții din Singapore și călătorii internaționali, aeroportul devine, de la un nod aerian, o destinație multidimensională. Zone de shopping, de cazare în tranzit și de luat masa se articulează într-un context de vegetație luxuriantă fundamental diferit de ceea ce asociem spațiului generic aeroportuar.

Discovery-Slides-at-Canopy-Park

Extinderea Terminalului 1 (T1) crește capacitatea aeroportului cu 400 mp, iar reamenajarea parcului în aer liber, din fața terminalului, au fost datele de temă în complexul Changi Airport. Obiectivele proiectului enunțate clar de CAG explică dezideratele sale: captarea turismului internațional și atragerea călătorilor în a alege Singapore ca destinație preferată de escală. Jewel conectează terminalele aeroportului Changi oferind o nouă experiență utilizatorilor aeroportului.

Aeroportului Changi este un angajament față de inovație, iar Changi Airport Group (CAG) continuă să reimagineze aeroportul modern astfel încât să exceleze în fața concurenței, definindu-și un loc distinct în peisajul aeroporturilor globale, dar și în schimbarea obiceiurilor și preferințelor călătorilor.

Hedge-Maze-at-Canopy-Park

Jewel este deschis de la 10 am la 10 pm, anumite facilități rămânând deschise până la primele ore ale dimineții. Iar programul complexului Jewel Changi adaugă nodului aerian comerț, cazare și loisir. Astfel, magazine de vânzare cu amănuntul, un hotel și restaurante sunt integrate cu elemente naturale.

Două aspecte esențiale ale experienței Jewel includ o cascadă și o pădure. HSBC Rain Vortex este cea mai lungă cascadă artificială având 40 de metri înălțime. Apa curge printr-un oculus situat în acoperișul clădirii. Inspirată de ploile frecvente din Singapore, cascada completează vegetația luxuriantă și conferă atmosferă locului sau anulează, pentru a-l cita pe criticul american Aaron Betsky, caracterul “limbo space” al acestui loc.

Shiseido Forest Valley (Valea Pădurii Shiseido) este un peisaj verde, desfășurat pe patru niveluri, care reunește una dintre cele mai mari colecții de plante interioare din Singapore. În plus, al cincilea nivel se află Canopy Park, care cuprinde 14 000 mp de atracții integrate în spațiile de grădină. Printre acestea se numără structurile de plasă suspendate în interiorul copacilor, o plimbare pe podul din sticlă, un labirint acoperit cu gard viu și instalații realizate în colaborare cu artiști internaționali apreciați. Printre facilitățile suplimentare se numără o plimbare topiară, expoziții horticole și Cloud Piazza, o arie care poate găzdui ușor un eveniment pentru 1 000 de persoane. Cu Jewel, aeroportul Changi a devenit o destinație în sine.

Proiect: Aeroportul Jewel Changi; Amplasament: Singapore; Suprafața terenului: 38 500 mp (3,5 ha); Regim de înălțime: 5S + P + 4; Suprafața construită desfășurată: 135 700 mp; Facilități pentru operațiunile aeroportului 400 mp; Grădini și atracții interioare 21 100 mp; Retail 90 000 mp (NLA: 53 600 mp); Hotel 5 200 mp; Spații de parcare 2 500; Dezvoltator: Jewel Changi Airport Development – joint venture Changi AirportGroup și Capita Land; Arhitectură: Safdie Architects; Arhitect Local: RSP Architects Planners & Engineers Pte Ltd; Consultant Fațade: BuroHappold Engineering; Consultant iluminat: Lighting Planner Architects Pte Ltd; Architectura peisajului: PWP Landscape Architecture, ICN Design; Amenajări interioare și design: Benoy; Structură și instalații: RSP Architects Planners & Engineers (Pte) Ltd; Inginerie Electrică și Mecanică: Mott Macdonald Singapore Pte Ltd; Quality Surveyor: Arcadis Singapore; Datele de începere și finalizare a construcției: 2014-2019

Proiect apărut în igloo 190 / iun-iul 2019
în Dosarul dedicat arhitecturii de vacanță

igloo_190-shop