fbpx

O dimineață în atelierul ceramic al Mădălinei Teler

Cu ceramica nu-i de glumit. Pe cât de delicate, diafane și preţioase pot fi siluetele veselei întrupate din porţelan, pe atât de multă muncă în cel mai propriu și fizic mod cu putinţă se ascunde în culisele demersului. Am aflat-o într-o dimineaţă însorită de februarie începută în atelierul Mădălinei Teler, De Ceramică. Pe o stradă nu foarte departe de Gara de Nord există o casă de început de secol XX pe care Mădălina a convertit-o în atelier. Trei camere mari comunică în formula: laborator alchimic, vitrină de prezentare cu lampadar dischisit, salon de tras sufletul după încântare.

Familia De Ceramică cuprinde, în mare, serii de veselă, dar și elemente decorative ori plăci de faianţă. Obiectele populează, în diversele etape ale producţiei, camera-laborator cu ferestre mari deschise luminos către afară. Paharele, bolurile ori vazele sunt colege de cameră cu diferitele pudre ale materialelor, cu matriţe, cu glazuri în culori fondante, pigmenţi de culoare care se metamorfozează cameleonic în contact cu porţelanul și cu cel mai bun partener de atelier posibil – cuptorul care intră în categoria de lăsat moștenire urmașilor și în care se coc produsele ceramice, rareori fiind nevoie de externalizarea comenzilor. Vedeta este porţelanul, material pe care artista îl îndrăgește cu pasiune și îl apreciază din nenumărate motive. Ajutorul de nădejde este sora, Crenguţa Andreea, pentru că, unde-s doi, ceramica se manevrează mai ușor…

img_3176

Monocrome sau cu forme geometrice, constelaţii și linii (unul dintre laitmotivele De Ceramică), lucioase sau rugoase, obiectele ceramice ale atelierului coexistă cu fl ori sau detalii ale personalităţii casei (ca de exemplu numărătoarea veche de pe peretele de lângă chiuvetă).

Mădălina are o relaţie de veche prietenie cu domeniul. După studii în secţiile de ceramică de la Liceul „Nicolae Tonitza” și Facultatea de Arte, a făcut un master în Design Interior propunând un proiect de sobă contemporană pe care ar putea s-o contureze la nivel de cahle. De aici, un firesc pas către dorinţa de a produce mai multe plăci ceramice decorative, pe care așteptăm cu nerăbdare să le regăsim în peisajul amenajărilor de interior autohtone.

„Materialele le iau de la Interceram din Sighișoara. Nu exclud însă și producerea in-house,
cum este cazul glazurilor cu 
care am început să experimentez.
Eu mă distrez când creez și abia aștept să iasă testele din cuptor.”

Mădălina e un spiriduș care se mișcă prin propriul laborator alchimic. Umple spaţiul cu lejeritate și plăcere, cu șorţul de lucru pus, în timp ce îmi arată experimente, materiale coagulate în sticle din plastic, glazuri care mai au încă de trecut teste până să se așeze așa cum trebuie, prototipuri din ipsos, inele ceramice lăsate în faza de „biscuite” așteptând cuminţi colegi care să umple șarja de copt a cuptorului.

Mădălina colaborează și cu restaurante, cafenele, pensiuni etc., Origo, fiind una dintre cele mai vechi astfel de relaţii. Pentru ei a realizat piese pentru cafenea, dar și recipiente speciale dedicate concursurilor de barista. Internaţional, unul dintre cele mai recente proiecte este crearea unor mărţișoare ceramice care au ajuns la Madrid. Dintre colaborările artistice, o amintim pe cea cu arhitectul de interior Alina Turdean (final de 2017) care a amenajat niște spaţii publice, Mădălina ocupându-se de partea ceramică.

img_3074

Am părăsit atelierul gândind că mi-ar fi placut să mai rămân în lumea mâinilor creatoare de obiecte care ne umplu nevoia de frumos. Pentru toţi cei care își doresc experienţa iniţierii în tainele ceramicii, Mădălina va organiza în curând workshop-uri în atelier. Noutăţile se află de pe facebook.com/DeCeramicaMadalinaTeler.

Un pahar ceramic are nevoie de o săptâmână pentru a se întrupa:
• matriţa se umple cu porţelan în formă lichidă;

• după vreo 15 minute de luat formă, se debavurează și se așteaptă uscarea;
• se scoate paharul din matriţă și se lasă la uscat;
• ardere de biscuit (prima ardere) – la 900 de grade în cazul porţelanului;
• finisare la crud;
• decorare cu pigmenţi ceramici;
• acoperire cu glazură transparentă;
• ardere finală (porţelanul se micșorează cu 15%)

Material apărut în Banchiza Urbană 12 / primăvară 2019

banner_300x300_bu12

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0