fbpx


White November igloo

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Astăzi, la ora 11.00, la sediul Institutului de Istorie Nicolae Iorga, Ordinul Arhitectilor Bucureşti a organizat o dezbatere publică pe tema intenţiei Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Kiseleff, C-tin Prezan şi Aviatorilor, ca parte din proiectul de parcaj subteran de la Charles de Gaulle (care include şi un mall subteran).

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Filiala Bucureşti a Ordinului Arhitecţilor din România se luptă pentru a proteja cele trei bulevarde istorice unde Primăria Capitalei intenţionează să construiască pasaje auto pentru care se va excava masiv în zonă, eludând trotoare, pistele pentru biciclete, vegetaţie, intrarea în parcul Herăstrău de la Charles de Gaulle. Lucrările nu iau în calcul istoria şi arhitectura bulevardelor, dar mai ales încurajează traficul auto rapid din Nord spre centrul Capitalei, aducând oraşul cu zeci de ani în urmă comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat şosele de centură pentru a fluidiza traficul şi a proteja centrele istorice.

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Lucrările presupun construirea unor rampe de intrare a maşinilor în pasaje cu lungimea de 400 m fiecare. Pe toate cele 3 bulevarde se vor construi rampe de intrare şi ieşire (două pe ambele sensuri), cumulând un total de un aproape 5 kilometri. Proiectul este legat de construcţia parcării subterane de la Charles de Gaulle, căreia i se va alătura un mall subteran de 8000 mp. Acesta necesită, conform proiectului, o arie de câteva mii de metrii pătraţi de trepte de acces în subteran, chiar la intrarea în Herăstrău pe la Charles de Gaulle.

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Problema arhitecţilor şi a istoricilor nu este nici parcarea şi nici mall-ul subteran, acestea neavând încă avizul comisiei de la MDRT, ci faptul că se construiesc aceste pasaje care, pe lângă efectul profund distructiv, nici măcar nu sunt necesare. Cu toate acestea menţionăm că nu există lucrare subterană fără efecte la suprafaţă. Există spaţii la Charles de Gaulle unde înălţimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge şi la 4 m” a declarat Mircea Ochinciuc, Preşedintele OAR Bucureşti.

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

OAR Bucureşti a realizat un amplu studiu istoric pentru a demonstra faptul că bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan se constituie într-un ansamblu istoric clasa A, de importanţă naţională. Aceste bulevarde au fost declarate în trecut zonă protejată, însă prevederile legale în legătură cu ceea ce presupune o zonă protejată sunt extreme de vagi. Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional a declinat însă clasarea şi a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocând motive care nu sunt reale. Astfel, Ministerul Culturii si Patrimoniului a menţionat într-o justificare minimală faptul că această clasare ar îngreuna accesul companiilor care administrează reţele de apă şi electrică. Un fapt inexact, întrucât legea stipulează clar că acest tip de intervenţii au un regim special şi că se pot desfăşura în condiţii normale chiar şi pe un bulevard clasat ca monument istoric.

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Nu este decât o dezinformare, o înşiruire de afirmaţii care dovedesc incompetenţă şi necunoaşterea legilor, un text nedemn pentru o instituţie care are misiunea de a apăra patrimoniul cultural al României” afirmă arh. Mircea Ochinciuc. “Nemaivorbind de faptul că aceste lucrări vor tranforma zona de nord într-un uriaş şantier timp de mai mulţi ani, iar la finalul lucrărilor valoarea imobiliară a proprietăţilor din această zonă va fi profund afectată” mai adăugă Mircea Ochinciuc.

OAR despre intenţia Primăriei Capitalei de a construi pasaje auto pe bulevardele Aviatorilor, Kiseleff şi Prezan

Proiectul pasajului subteran pe Bd. Aviatorilor se află la a doua tentativă de aprobare. El a mai apărut în anul 2007 în aceeaşi asociere cu parcajul subteran din Piaţa Charles de Gaulle însă a fost eliminat, avizându-se favorabil şi aprobându-se doar proiectul parcajului subteran (PUZ Parcaj subteran Piaţa Charles de Gaulle, H.C.G.M.B. nr.319/2009).

Cele două proiecte au fost generate de un studiu de circulaţie, ci nu de un studiu de urbanism, demonstrând o lipsă totală de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementează de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centură care să faciliteze accesul către toate puntele din centrul oraşului şi descurajarea traficului intens prin centrele istorice. Experienţa a dovedit că încurajarea traficului nu face decât să genereze şi mai mult trafic” a completat arh. Mircea Ochinciuc, Preşedinte OAR Bucureşti.

Şoseaua Kiseleff şi bulevardul Aviatorilor nu sunt simple căi de circulaţie, ci artere cu o semnificaţie specială pentru capitala României. După modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate pe parcursul secolului al XIX-lea şi în primele decenii ale secolului XX ca axe urbane ce făceau legătura între oraş şi zona verde din nord, urmând o concepţie artistică în care aliniamentul de arbori şi masivul vegetal joacă un rol esenţial.

Coșul de cumpărături
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0