fbpx

Open & Lago Design – un ecosistem cultural

[mp_row]

[mp_span col=”3″]

[mp_text]

Text:
Dr. Urb. Silvia Gugu
Foto:
©LAGO

[/mp_text]

[/mp_span]

[mp_span col=”9″]

Open Milano este un spațiu de 1.000 de metri pătraţi cu un evantai de funcţiuni care rivalizează cu un briceag elveţian: librărie, cafenea, zonă de evenimente şi pentru co-working, showroom cu vânzare. La realizarea lui au contribuit atât mintea agilă a iniţiatorului, Giorgio Fipaldini, cât şi un modus operandi neobişnuit al Lago design, firma care s-a ocupat de amenajare.

Open s-a deschis la Milano în 2013 chiar pe strada mea cu pomi şi tramvai pe mijloc, Via Monte Nero, la intersecţia Porta Romana. A fost iubit de la început, pentru că făcea loc noului Milano într-un front de bulevard încă dominat de funcţiuni anoste: bănci, bănci şi bănci. Poate şi câteva magazine de pantofi pentru vârste venerabile. O Madonă sinistră şi florile ei de hârtie într-un zid. Or, străzile lăturalnice se umpluseră deja de tineret, cu baruri de vinuri, tapas şi sandvişuri în lipii de kamut. Schimbarea de generaţie era iminentă: deşi scump şi central, bulevardul mai are ceva colţuri la preţ redus, prin case de ringhiera – locuinţe sociale pentru muncitori de la începutul erei industriale –, depozite şi cascine abandonate după demolarea fortificaţiilor oraşului. Open era ascuns într-o retragere a frontului stradal, într-un fel de buzunar verde şi dincolo de o faţadă gri.

Firma anunţa: „Open – more than books”. Am intrat să văd ce-i – lucram la o dizertaţie şi eram mereu în căutare de locuri de studiu care să mă ţină trează. Milano nu are cultura cafenelelor gen Starbucks, unde găseşti fotolii şi wi-fi şi toată lumea butonează cu orele la un capuccino. Nu – acolo scaunele sunt ţepene, eventual de fier, şi pe masă abia are loc un espresso cu sprezza­tură – vii, bei, pleci. Noroc cu spaţiile astea de hipsteri. Mă aşteptam la ceva gen Cărtureştiul de la noi – poate mă lasă să beau un ceai, să frunzăresc o carte. Primul semn că urma să petrec multe zile în Open au fost divanele. Orice loc care pune la dispoziţie un divan să te lungeşti pe el are timpul şi banii mei fără discuţie. Şi ce divane! Nu le mai văzusem pe nicăieri, iar eu petrec mult timp cu nasul în vitrine. Al doilea lucru care m-a uns pe suflet era masa comunitară lungă de 20 de metri. Pricepeţi că e un tipar previzibil aici, mă acaparează spaţiile comerciale care-ţi dau iluzia că eşti la tine acasă, uite divanul, uite masa de sufragerie şi o bibliotecă mare, dar e curat peste tot. E normal – ştiu şi ei, asta e ideea: simte-te ca acasă, mai bea o cafea, uită-te pe reviste – o să ţi se facă şi foame la un moment dat, nicio problemă, facem un sandviş, avem vin fără sulfiţi, vrei şi-o pernă? Nu numai că rămâi toată ziua acolo, dar îţi chemi şi prietenii, că n-o să stai singur şi trist. Afară de cazul în care ai de lucru şi vrei să te concentrezi – atunci poftiţi pe aici, avem co-working, 40 locuri, ieftin, rate cu ora şi cu ziua, săli de conferinţă cu 6 sau 10 locuri, sau, dacă trebuie, cu 40. Ce mai aveţi? Avem cărţi, sunt de vânzare – şi pe hârtie şi electronice. Avem app-uri, pentru orice, de vânzare. Şi mobila, tot e de vânzare.

Asta mă deraiază un pic. Cum adică, şi mobila e de vânzare?. O aveţi de mult? Noi n-avem nimic, de fapt, recunoaşte în sfârşit chelnerul, e făcută de Lago Design, noi funcţionăm ca un showroom. Aşa am aflat de Lago Design, firmă italiană, reprezentată la Open de un consultant la dispoziţia potenţialilor clienţi, de marţi până duminică. Lago face de toate în domeniul designului de interior, dar nu asta e interesant, deşi mobilierul este bun, modulabil, contemporan. Interesant este cum funcţionează ei ca business. Interfaţa cu publicul este asigurată prin trei canale: spaţii reale (adică hoteluri, restaurante, magazine, apartamente) unde consumatorul poate descoperi produsele Lago şi scenografia lor de interior; spaţii reale în care consumatorul poate cumpăra Lago (magazine, adică); şi spaţiul virtual Lago, unde interacţionează toată lumea şi se intermediază acţiunile care se mate­rializează în showroomuri şi magazine. Practic website-ul Lago este o platformă unde oricine care trăieşte sau munceşte într-o zonă cu vizibilitate (urmează explicaţia) poate să solicite Lago să le mobileze casa sau prăvălia „la un preţ special”. Condiţia este ca apoi respectivii să organizeze evenimente în spaţiul cu pricina pe durata a cel puţin doi ani ca să dea vizibilitate designului Lago. Cine se bagă la astfel de afacere?

Păi, Open, de exemplu, care le vinde efectiv produsele. Multe apartamente cu ştaif listate pe Airbnb Milano sunt amenajate de Lago. Hell yeah, însuşi sediul Airbnb Italia este amenajat de Lago. Urmează cafenele, restaurante. Unde sunt zonele cu vizibilitate? În centru, înăuntrul celui de-al treilea inel de circulaţie, în cartierele expuse evenimentelor majore – Salone del Mobile, Fashion Week, Expo etc. Pentru că Lago asta face – se ţine scai de bienale, saloane, social media weeks etc. prin toată Europa. Accesibilitatea produselor lor şi posibilitatea de a le „trăi” pe viu în mediile în care sunt de fapt proiectate să funcţioneze este cheia marketingului lor. Open, de exemplu, este rezervat pentru circa 60 de evenimente pe lună, într-o perioadă obişnuită a anului – în timpul Expo sau în perioada Salonului de mobilă numărul probabil că se dublează. Vă las să trageţi singuri concluziile!   www.openmilano.com www.lago.it  

[/mp_span]

[/mp_row]

Coșul de cumpărături0
Nu exista produse în coș
Continuă cumpărăturile
0