Pavel Brăila deschide New Year’s Dissections la Eastwards Prospectus

Pavel Brăila, Stolen Billion/One billion dollars in straps of 1 leu bills, 2016, serigrafie pe pânză, 200x300 cm, courtesy of Eastwards Prospectus
Pavel Brăila, Stolen Billion/One billion dollars in straps of 1 leu bills, 2016, serigrafie pe pânză, 200x300 cm, courtesy of Eastwards Prospectus

Eastwards Prospectus prezintă, între 13 ianuarie și 12 martie 2017, prima expoziție personală în România a lui Pavel Brăila, ce va reuni lucrări video, serigrafii și fotografii, multe dintre ele inspirate de Moldova și Chișinău, orașul natal al artistului. Intitulată New Year’s Dissections, expoziția se va deschide chiar de Anul Nou pe rit vechi. Pavel Brăila folosește începutul de an ca o ocazie pentru a reflecta asupra unui trecut guvernat de vechi obiceiuri și asupra unui viitor ce pare tot mai nesigur.

Printre lucrările ce vor fi expuse în premieră la Eastwards Prospectus se numără seria Stolen Billion, inspirată de ceea ce a fost numit „jaful secolului” – furtul a un miliard de dolari din sistemul bancar moldovean, între 2012 și 2014. Artistul oferă o reprezentare vizuală pentru această sumă de bani într-o serie de șase serigrafii, fiecare dintre ele redând miliardul în câte una dintre bancnotele ce formează sistemul monetar al țării. Pavel Brăila subliniază astfel caracterul abstract al imaginii unui miliard de dolari în mintea majorității locuitorilor din Moldova.

Desfășurată pe ambele etaje ale galeriei, expoziția va include, de asemenea, patru lucrări video, inclusiv New Year’s Dissections – un jurnal vizual al unei seri de Anul Nou, când oamenii ciocnesc paharele de șampanie la miezul nopții atât după ora Chișinăului, cât și după ora Moscovei.

Pentru vernisajul din 13 ianuarie, artistul va transforma Eastwards Prospectus în scena unei petreceri de Anul Nou pe rit vechi. Tema oscilațiilor – între Est și Vest, între trecut și viitor, între memorie și actualitate – și ironia prezentă în practica lui artistică vor deveni, prin urmare, și mai evidente.

„Reflecțiile lui Pavel Brăila sunt pline de ironie: în spațiul expozițional suntem întâmpinați de portretul unui gangster transformat în erou revoluționar și numărăm banii furați de politicieni transformați în hoți de bănci, în timp ce călcăm pe straturi groase de confetti și sărbătorim o Moldovă care se întoarce spre Est, spre Vest, spre Est, spre Vest”, spune criticul de artă Raluca Voinea.

„Așa cum mașina de scris din noua lucrare video a artistului ne amintește de alfabetele diferite folosite în funcție de împrejurările politice, așa cum locuitorii Chișinăului din lucrarea video ce dă titlul expoziției sărbătoresc Anul Nou atât după ora Moscovei, cât și după ora Moldovei, nu mai știm dacă este prea devreme sau prea târziu, cine este amânat și cine are de recuperat, ce este istoria și ce este repetiția, ce tradiție ar trebui păstrată și care devine opresivă”, adaugă ea.

Pavel Brăila (născut în 1971) a participat, începând cu mijlocul anilor ’90, la numeroase expoziții și festivaluri de film, cu filme, lucrări video, fotografii și performance-uri. Și-a câștigat faima internațională odată cu selectarea la documenta11 (Kassel, 2002), cu filmul Shoes for Europe. Recent, a fost prezent în programul bienalei Manifesta 10 (2014), cu o serie de performance-uri desfășurate în spații publice din Sankt Petersburg, și a realizat conceptul artistic al primului Pavilion al Moldovei la Expoziția Universală (Milano, 2015). Printre expozițiile sale personale se numără cele desfășurate la Neue Nationalgalerie (Berlin, 2007), Yvon Lambert (Paris, 2008) și Galerie Jan Dhaese (Gent, 2009).

Partener al expoziției New Year’s Dissections de la Eastwards Prospectus este BRD – Groupe Société Générale.